Ancient Egypt, Land of the Pharaohs

Idag fick jag äntligen mitt efterlängtade bokpaket från adlibris med tre kursböcker. Tyvärr är ärendet inte avslutat ännu, eftersom den största och finaste boken var skadad och jag givetvis vill ha den i fint skick när jag betalat 366 kronor för den. Givetvis är boken nu tillfälligt slut på adlibris, men jag har mailat dem och vi får väl se vad som händer…

Folk som öppnar bokkartonger borde vara lite försiktigare, så att de inte skär i böckerna också…

Hur som helst, dessa är böckerna:
Egypt – The World of the Pharaos, redaktörer Regine Schulz och Matthias Seidel. En riktigt dunderstor och maffig bok som är lite för stor för bokhyllan egentligen. Fin bok med många bilder, men jag tror inte att jag kommer att läsa varenda ord i den.

The Penguin Historical Atlas of Ancient Egypt, Bill Manley. En liten nätt bok, som kontrast till den ovanstående. Fast den ser också inbjudande ut med många fina bilder. Inte omöjligt att jag läser hela.

A History of Japan: From Stone Age to Superpower, Kenneth G. Henshall. Kursbok till realiadelen i japanskakursen, som vi ska börja läsa om några veckor. Inga bilder alls, boken ser lite torr ut, men vi får väl se…

Nu finns det inte längre några ursäkter för att skjuta upp arbetet med egyptologin! Kursen fungerar på så sätt att vi skriftligt ska besvara tre omgångar frågor och skicka in till examinatorerna. I varje omgång finns ett gäng individuella frågor plus ett par gruppuppgifter. Det är allt som ska göras, ingen tenta, inga diskussionsforum. Borde väl inte vara omöjligt?

Vi har delats in i grupper efter där vi bor och således har jag tre människor i Göteborgsområdet att försöka få kontakt med. Än har jag inte hört av dem, men första gruppdeadlinen är inte förrän 10 oktober, så jag kanske inte borde få panik riktigt än.

De individuella frågorna, som jag alltså ska svara på innan 26 september, hyfsat utförligt, är:

1. How and by whom was Egypt divided administratively during the Old Kingdom? What were the units or territories or districts called? What was their function?

2. Although Egypt was united into a single nation during most of its history from the end of the predynastic period, it still consisted of two major cultural (and geographic) areas. Where were these areas? Describe what happened when nationalism fell apart in the 1st and 2nd Intermediate periods.

3. Describe the Egyptian economy. What was the basis for it? Who owned the produce, goods, and wealth? Did private enterprise exist?

4. Bureaucracy, what did it do? Discuss its role. Who constituted the bureaucracy and in what class did they belong to in the various periods? What were their status and positions? Discuss in particular the role of the bureaucracy in the MK.

5. Describe the shifts in power and control in the Late Period.

6. The role of women.

Relaterade inlägg:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *