BBB-jubel trots hastighetsbrist

Åååh, så underbart! Efter uppkopplingsbytet kan jag numera söka restider och tidtabells-pdfer på Västtrafiks hemsida! När jag hade Comhem-uppkoppling gick det inte (om jag inte anslöt via en proxy som en god vän mycket vänligt tillhandahöll), men nu med Bredbandsbolaget ser det ut att funka finemang!

Hittills är jag alltså rätt nöjd med bytet, även om hastigheten kunde varit bättre förstås. Beställd hastighet är 24 Mbit ner, 1 Mbit upp (vi hade velat ha 20/3, men det gick inte att få här), men en snabbkoll på Bredbandskollen ger 7.19 Mbit ner, 0.79 Mbit upp. Rätt undermåligt, alltså. Frågan är om det blir ännu långsammare om man beställer 8/1 i stället?

Västtrafiks sida är hur som helst väldigt viktig för en kollektivfarare i Göteborg, så det är väldigt trevligt att kunna använda den normalt. Men jag ska väl inte basera hela BBB-omdömet på det utan måste väl egentligen vänta några månader för rättvis bedömning jämfört med Comhems periodvisa hackighet.

BBB får dock en hård känga för att de enda instruktioner och inställningsuppgifter man får är inbakade i en installations-cd som enbart fungerar för Windows och Mac. Vi fick krångla en hel del för att få igång allt. Inte ens smtp-servern kunde de förse oss med adressen till, jag fick googla.

Relaterade inlägg:

3 reaktioner på ”BBB-jubel trots hastighetsbrist”

  1. Trist. Märkligt att det ska vara så svårt det där med uppkoppling… Jaja, jag har (i nuläget) svårt att tro att det skulle kunna bli sämre än Comhem i alla fall, men den som lever får se…

  2. Jag har bara tråkiga erfarenheter av BBB. Hade dom i min förra lgh och det var inte alltid det fungerade och blev det driftstopp tog det dom typ tre dagar att kunna säja det efter att man ringt o tjatat och frågat. och efter påtryckningar fick man månadsavgiften nedsatt. ingen höjdare alltså.

  3. Har haft BBB något år eller två nu, och allt fungerade bra tills det nya modemet gick sönder. Det var bara början på problemen och de är inte slut.

    Alla vars modem gått sönder har fått dessa utbytta mot begagnade utbytesmodem. Vi är inne på vårt 4:e eller 5:e på ca 4 månader. Förra gången blev vi lovade ett helt nytt då vi haft “sådan otur” med de begagnade. Vi fick inte ett nytt utan ett begagnat igen. Vi har problem med det här också. Alla modem vi fått har haft olika fel, och alla kablar är utbytta, så felet ligger inte någon annanstans än i modemen. Ett modem stod bara och blinkade, i ett annat låg hela innanmätet löst…

    Senast blev jag ombedd att testa att köra direkt via modemet och inte via routern, då han på supporten misstänkte att det är något fel på routern som stör ut modemet. Konstigt att vi inte haft det här problemet med de tidigare modemen då. Kollade och konstaterade att felet kvarstår, det är alltså inte routern som stör. Ringde tillbaka och sa att felet kvarstår vilket då borde bevisa en gång för alla att modemet är kass. Vad ber mig supportsnubben att göra då? Jo, att plugga in strömförsörjningen till modemet i ett annat vägguttag, för att se om det nuvarande kanske skickar ut för hög eller för låg spänning!!! Men va faan, är de helt korkade eller tror de att vi kunder är det? Om det vore fel på vårt vägguttag borde väl vi haft det här problemet också på tidigare modem?

    Att det fungerar utmärkt med modem av andra fabrikat som jag lånat av vänner och bekanta, eller med modem av samma fabrikat fast utan telefonstödet (då vi ringer med BBB också) bevisar väl ytterligare att deras begagnade utbytesmodem är skit, och att vårt nuvarande modem är kass?

    Jag har nu gett dem en absolut sista chans att skicka ett helt nytt modem. Tar de inte den chansen byter vi bredbandsleverantör och telefonoperatör med en gång. Jag har redan kollat upp vilka alternativ vi har, och bestämt mig för vilka leverantörer vi ska ta, och vilka abonnemang. Jag är redo att trycka på knappen, om inte BBB försöker behålla oss som kund.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *