Hoppa till innehåll

Filmschema för Göteborgs filmfestival

Nu har vi köpt våra biljetter! Vi skrev upp ett trettiotal på önskelistan, men fick gallra friskt. En del av filmerna kan man ju se på andra sätt, det får man ta med i beräkningarna. Vi har varken tid eller råd att se trettio filmer under festivalen… men vi kan såklart övertalas att se fler om bra motivering ges. :)

Beskrivningar från filmfestivalens hemsida.

Lördag 27/1 kl. 12.30:
Angosto
Regi: Jorge Sánchez-Cabezudo.

De två grottexperterna Pedro och Esteban kommer till en avfolkningshotad spansk bergsby för att undersöka en nyupptäckt grotta och dess potentiella vetenskapliga och turistmässiga kraft. Ett våldtäktsförsök sätter händelserna i rullning. I sex karaktärsdrivna och intelligent konstruerade episoder utvecklar sig sedan denna starka, välspelade och psykologiska kriminalthriller där varken tjuriga gamla spökbybor, korrumperade poliser, eller moderna stadsbor går säkra. Debuterande Jorge Sánchez-Cabezudo ger oss en film noir från Kastilien, som lyckas behandla landsbygdens avfolkning, generationsväxlingen i samhället och frågor om heder och moral, samtidigt som den är oerhört spännande.

Kommentar: Jonas valde den, men jag vill gärna se den. Vi nappade på att den omskrivs som film noir i karaktärsdrivna episoder. Välspelad psykologisk kriminalthriller låter också intressant.

Måndag 29/1 kl. 15.00:
Digging for Belladonna / From a Night Porter’s Point of View / Views of a Retired Night Porter
Regi: Franka Potente / Krzysztof Kieslowski / Andreas Horvath.

Digging for Belladonna: En hyllning till den klassiska stumfilmen kan skådespelerskan Franka Potentes (Spring Lola) debut kallas. Den utspelar sig 1918 i ett fattigt efterkrigstyskland där en tidigare förmögen familj försöker gifta bort dottern. Som tur är vet familjens foxterrier inget bättre än att böka i parken och gräver fram en slarvigt lindad mumie med överraskande innehall.

From a Night Porter’s Point of View: I en uppsats fran Filmskolan i Lodz skriver Kieslowski: “Varje människa är en berättelse. Varför hitta på historier när de finns där i verkligheten? Det är bara att filma dem.” I denna film möter vi en fanatisk fabriksvakt som älskar disciplin och tycker att regler är till för att följas. Ett skakande porträtt av hur en människa avhumaniserar sig själv och blir både offer och tjänare för makten.

Views from a Retired Night Porter: Nästan 30 år efter att Kieslowski filmade fabriksvakten besöker Andreas Horvath samme man. Nu lever han ensam i ett av Warszawas gråa bostadsomraden. Mycket har hänt i världen men hans standpunkter är desamma. Vi möter en man som längtar tillbaka till den gamla tiden.

Kommentar: Vi är nyfikna på Franka Potentes regidebut och dessutom lät de andra filmerna i paketet intressanta med nu-och-då-skildringen.

Tisdag 30/1 kl. 22.30:
Keillers Park
Regi: Susanna Edwards.

Peter lever ett välordnat liv, snart ska han få ta över familjeföretaget och han har en fantastisk flickvän. Men en dag på stan möter han Nassims blick … En historia om kärlek, sexualitet och fördomar.

Kommentar: Har velat se denna länge, då den är (löst, antar vi) baserad på ett av morden vi båda läst om i Johan Hiltons No tears for queers.

Fredag 2/2 kl. 19.30:
Holly
Regi: Guy Moshe.

Amerikanske spelaren och hälaren Patrick strular runt i Kambodja utan att låta sig beröras av något. När han träffar 12-åriga Holly, en vietnamesisk flicka som sålts till en bordell av sin familj, vaknar han äntligen upp. Holly försvinner och Patrick ger sig ut på en intensiv jakt för att göra allt i sin makt för att förhindra det oundvikliga. Holly är den första filmen i K-11, ett internationellt projekt som vill belysa frågan om barntrafficking. Inspelad på plats, i det ökända red light-distriktet i Phnom Penh blir Holly en både hård och mörk men också fin och poetisk historia. Vi ser Chris Penn i en av sina sista roller och Udo Kier som en vansinnigt motbjudande torsk. Ett stort plus i sammanhanget: trots temat har regissören lyckats undvika att använda en enda nakenscen.

Kommentar: En av många slumpmässigt valda filmer som lät intressant. Jag hoppas på att känna igen mig i Phnom Penh (även om jag kanske inte varit i riktigt rätt kvarter, förstås…), plus att det omnämnda pluset i sammanhanget tilltalar mig. :)

Lördag 3/2 kl. 12.30:
Tävlingsfilmer – Startsladden
Regi: Olika.

A Ball’s Tale: Tiden verkar ha upphört att existera för slackern Mike – han kan avverka en arbetsdag på nolltid och behöver knappt sova. Men snart går varje skede av livet på snabbspolning och det är helt enkelt inte roligt längre. Snyggt och lätt obehagligt.

Incidenten: Johansson vaknar efter en repövning upp i en sjukhussal med armarna i bandage. Vad har hänt? Varken läkaren eller kaptenen är särskilt tydlig och något känns fel. En verklig mardröm.

Kommer hem: En man kommer hem till Sverige efter fem år i Sydamerika. Han söker upp sin dotter som motvilligt träffar honom. Övertygande spel mellan en tafatt far och en besviken dotter.

Kyrie Eleison: Kameran sveper långsamt i mörker över uttrycksfulla lerfigurer, som utstrålar förtvivlan och utsatthet. Björks sång blir som ett mantra, till ackompanjemang av stråkar. Figurerna och musiken blir en suggestiv enhet. Effekten är mäktig!

Människorna: Till rörliga porträtt reflekterar Bob Hansson kring oss människor. Om hur vi stressar och hur vi borde vara lyckligare. Tillsammans med musik av Fläskkvartetten blir poesin och bilderna en stark filmupplevelse.

Spegelbarn: En flicka sitter ensam i ett mörkt hus och tittar på tv. Utanför rasar stormen. Plötsligt dyker flickans spegelbild upp i tv-rutan, men med egna rörelser … Vad vill spegelbilden? En tät och oerhört snygg skräckanimation.

Tid att gå: En man bommar igen ett stort hus. Han vandrar genom de vackra numera tomma salarna. Oerhört vackert foto i den pampiga men avskalade miljön, som med stark klassisk musik triggar fantasin.

Kunskapens pris – Balladen om den vilsne vandraren: I ett framtida efter katastrofen-Sverige ställs en upplyst robot mot fördärvade människor. Sång av Freddie Wadling och galet ambitiösa miljöer bidrar till en upplevelse som inte liknar något tidigare skådat i svensk film!

Kommentar: Något kortfilmspaket skulle vi se och detta fastnade vi först för, främst på grund av A Ball’s Tale, Incidenten och Spegelbarn.

Publicerat iFilm

Bli först att kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *