Hoppa till innehåll

Självscanning is the shit

Nu har jag jobbat två dagar i en stor butik igen. En sån där trevlig butik med självscanning. Jag blir alltid så avundsjuk på alla som har förmånen att få handla med självscanning. Jag skulle absolut göra det om möjligheten fanns i en butik nära oss, men jag misstänker att Hemköp i Nordstan och Kortedala (vi gör i stort sett alla våra inköp i någon av de butikerna) inte är idealiska ställen för att införa det. Sånt vill de nog bara ha i de stora, fina butikerna dit man i princip måste åka med bil så att det inte trillar in så mycket slödder och fattiga studenter.

För att självscanning ska vara bra förutsätter det givetvis att man gör rätt och inte gör som mina föräldrar gjorde när jag handlade med dem på Coop i Nyköping. De blev stående en bra stund vid kassorna där de rotade och packade och bläddrade i den lilla dosan för att se vad som var scannat och inte. Hu! Däremot blir jag nästan lite lycklig av att se människor som kommer med tre stycken robusta flergångs-bärkassar som precis får plats i kundvagnen och duktigt scannar och packar varje vara så fort de tar den. Åh, vad jag vill! Det enda jag kan se som nackdel med det är väl att butikerna säkert inte är så bra layoutade att allt tungt kommer först…

Jag blev lite lycklig när jag var på IKEA senast och upptäckte att de hade infört självscanning där. Inte riktigt på samma sätt som i matbutikerna – man bar inte med sig dosan hela tiden utan man fick köa en liten stund vid utgången och sen ställa sig vid en blippstation och scanna sina egna varor, förutsatt att man kunde betala med kort. Härligt! Mer sånt!

Det var för övrigt nästan det enda som var bra med just det IKEA-besöket… Jag jobbade på Coop alldeles bredvid (jag demade kanelbullar där på Kanelbullens dag) och var väldigt glad att jag slutade en timme innan IKEA stängde. Men de hade slut på 120-centimeters dra-på-lakan, som var ett av mina viktigaste planerade inköp. Dessutom var jag tvungen att se hur de börjat med julsaker redan i oktober, det är alltid lite… stressande. Nåja, jag fick åtminstone min teburkshylla (som jag för övrigt har sorterat burkarna i färgordning på nu, nördigt va?).

Nu längtar jag efter att bli stor och få handla med bil och blippa mina varor själv. Inte för att jag vet om vi ska ha bil, men… argh, jag vill blippa mat!

7 kommentarer

  1. Ika Ika

    Fast vet du, här i Finland får vi väga våra frukter och grönsaker själv. ;)

    Det här har den bieffekten att jag på besök i Sverige irriterat irrar runt på grönsaksavdelningen och undrar var vågen är, och vilken vågnummer bananerna har. Samt att i Sverige bosatta släktingar och vänner missar vågarna, och får vända om när de kommer till kassan… Men de enda ställena i Sverige där jag har sett grönsaksvågar för kundbruk är de där man idkar självscanning.

  2. Spännande med små kulturella skillnader! :)

    Vi tyckte det var rätt häftigt när vi var i Paris och det i somliga butiker fanns en anställd som stod vid fruktavdelningen och skötte vägningen. Man fick köa med sina påsar och lämna fram dem till killen som vägde och skrev ut en klisterlapp. Så det finns en del varianter…

  3. Martin Martin

    Det finns tre dåliga saker med självscanning (ICA):

    1) Man måste ha ICA-kort och få sina köpvanor registrerade.

    2) Händer ofta att det är längre kö (mycket) till självscanningskassorna än till de vanliga.

    3) Funkar dåligt att packa direkt i påsen när varuhyllorna kommer i fel ordning (grönsakerna först, hallå…)

  4. Martin, jag vet inte om det är bra eller dåligt att du krossar min illusion av den perfekta shoppingmetoden. :) Nåja, men det är ju fortfarande relativt nytt, så det kanske blir bättre lagom tills jag blir Stor och får blippa min mat själv… Egentligen borde det ju inte behövas någon kassa till självscanning, tycker jag. Man kunde väl identifiera sig i blippmojen och få den inscannade summan automatiskt dragen från kortet? Och så borde de layouta om butikerna så att tunga och oömma saker kommer först.

  5. Karin Karin

    Vi använder alltid självscanning – överlägset tidssparande. Dock; i fredags när vi handlade blev det “avstämning”, dvs. att de kolalr att man hade scannat rätt. Till vår fasa upptäcktes det att vi hade missat att scanna en påse potatis… Så nu blir det avstämning även nästa gång vi handlar. Då sparar man ingen tid. I övrigt tycker jag också att det är schysst att kunna se priserna direkt och få en uppfattning om hur mycket man handlat för.
    Det är inget jätteproblem att varorna är layoutade i “fel ordning”, man får tänka till när man packar bara.

  6. Christian Christian

    Som en av tre ansvariga för shop express-systemet i den i huvudinlägget nämnda coop forum-butiken vill jag svara på några frågor och komma med lite kommentarer kring de vanligaste “problemen” som våra kunder har när de handlar med shop express.

    Kontrollerna – kunden tycker att de får kontroller “nästan varje gång” eller bara när de har handlat mycket.
    Systemet har ingen funktion för att mäta hur mycket en kund handlar och tar ingen hänsyn till det när det väljer ut när man får avstämning. Avstämningarna sker helt slumpmässigt och det enda som tas hänsyn till är hur tidigare kontroller har gått. Får man kontroll och man inte gjort något fel så höjs man automatiskt en kontrollnivå, vilket innebär att risken att det blir kontroll fortsättningsvis minskas en aning. Har man däremot glömt någon vara så sänks man en nivå, vilket innebär att chansen att få kontroll ökar något. Man får inte automatiskt avstämning nästa gång bara för att man glömt att scanna en påse potatis som Karin säger. Det enda som händer är att chansen att få kontroll ökar något tills dess att man haft en lyckad kontroll och är tillbaka på samma kontrollnivå som från början. Efter fyra lyckade avstämningar är man på den högsta kontrollnivån och jag själv hade 56 köp mellan mina två senaste kontroller.
    Dessutom får vi inte glömma att kontrollerna inte bara är till för att kontrollera så att kunderna inte stjäl. Nästan lika ofta händer det att kunderna faktiskt scannat in för mycket.
    En annan vanlig åsikt kring avstämningarna är att det är himla besvärligt att behöva plocka upp alla varor på bandet och sen plocka ner dem igen. Visst, jag kan förstå att det är lite frustrerande när man räknat med att bara gå rakt ut, men skillnanden i tidsåtgången i att plocka upp och ner i en avstämningskassa och en vanlig kassa är minimal – i synnerhet som att man bara måste göra det då och då och i synnerhet som att man i mångt och mycket slipper köerna.

    Köerna – det är nästan lika lång kö i shopexpresskassan som i de vanliga kassorna.
    Det är svårt att i förväg bedöma vilket behov av kassor det finns, men vi har alltid en extra standby för en ytterligare shop express-kassa som rings in om det blir långa köer. Dessutom så får man tänka på att tidsåtgången per kund i en shop express-kassa är i snitt en fjärdedel av tidåtgången per kund i en vanlig kassa i och med att bara kunder som ska kontrolleras behöver plocka upp varorna. Dessutom har man alltid valet att använda de automatiska självutcheckningskassorna om man inte har några kuponger eller speciella problem i shoppingturen (och där har vi Helenas önskemål tillgodogjort).

    Gällande Helenas fundering om att butikerna inte är layoutade så att tunga varor kommer först och så vidare så har jag inget svar, men jag tror inte att det är ett jätteproblem. Det är inte ett större problem att plocka direkt i kassen än i en kundkorg i det hänseendet. Så länge vi inte har butiker med enbart självscanning så är det nog inte mycket att göra åt det. Tänk dig en butik där grovcement, mjölk och potatis ligger i början och tidningar, blommor och ägg ligger på slutet. Ingn höjdare om man vill hitta varorna.

    Slutligen vill jag kommentera Martins kommentar gällande att man måste ha medlemskort.
    Man kan tycka att man lika gärna kunde bli registrerad som shop express-kund med sitt betalkort istället för med sitt ICA eller medmera-kort. Tyvärr är inte det möjlig efterssom vi enligt lagen inte får lagra kundernas betalkortsnummer, vilket skulle omöjliggöra kontrollsystemet som är en förutsättning för att självutcheckning överhuvudtaget ska kunna existera. Sen att vi registrerar kundernas köpmönster är bara blaha. Visst, man kan rent teoritiskt gå in och se vad en viss kund handlade förra gången, men det har enbart med kontrollsystemet att göra och kan och få inte användas till annat. Dessutom är det ytterst få som har den behörigheten i varje butik.

    Jag hoppas att jag bidragit med några vettiga svar i frågan och jag hoppas verkligen att Helena inte på något sätt blivit avskräckt gällande självscanning. Det är verkligen framtidens sätt att handla och jag är lika irriterad varje gång jag är inne på den lokala butiken och måste handla på gammaldags vis.

  7. Tack för förklaringen, Christian! Jag är definitivt inte avskräckt vad gäller självscanning, jag tyckte det var underbart på IKEA sist och ser fram emot att kunna handla mat så i framtiden!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *