Hoppa till innehåll

Månad: mars 2021

Odlingarna: palettblad och tomater

Den 12 februari sådde jag ett gäng frön! Jag hade blivit sugen på palettblad, eftersom de kan vara fina och färgglada (utan att behöva vara i sällsynt blomning), men hittade ingen som faktiskt var fin i affären så jag köpte frön i stället – sorten heter Wizard Rose. Jag hade två fack över i det lilla “växthuset” jag köpte, så jag tog en liten minitomat och skar upp och stoppade ner också.

Jag köpte 10 frön, men trodde först att jag bara fått 9, för det blev ett fack över. Fast sen kom det upp två plantor i ett av facken, så jag hade visst bara fumlat lite. :)

Så här såg det ut efter 12 dagar:

12 dagar gamla

Det blev inte mindre än FEMTON tomatplantor från den lilla tomaten! Snart (28 februari) planterade jag om de ELVA som satt i ett av facken i tillfälliga kartongkrukor:

Flyttade pga trångt…

De andra fick komma efter snart, men det passade bra att bara använda tre ytterligare krukor, så en planta blev bortgallrad.

12 mars var det rätt trångt för de kvarvarande tomatplantorna i “växthuset”, så då fick de också flytta (vid det laget hade jag också särat på de två palettbladen som delade fack):

19 mars såg jag första lilla färgskiftningen på en av palettbladsplantorna:

Rosa på ett blad!

Så här såg tomaterna ut 20 mars:

Tomaterna 20 mars

Idag var den stora omplanteringsdagen! Jag hade bestämt mig för att behålla fem tomatplantor (pga platsbrist) och köpt nya plastkrukor till dem. De övriga nio ska vi adoptera bort. Även palettbladen fick byta upp sig, till samma sorts kartongkrukor som tomaterna bott i. Gallrar inte bort någon än, men misstänker att det blir för mycket att behålla tio palettblad i längden. :)

Kartongkrukorna har blivit riktigt sunkiga, så det var mest därför det kändes akut att plantera om…

Omplanterade gänget!

Blir spännande att se hur det ska gå med projektet.

Lämna en kommentar

Lästa länder

Jag brukar säga att jag vill läsa böcker från fler olika länder, men är inte särskilt bra på det. Det är ju mest svenska, amerikanska och brittiska böcker som syns i mina flöden och böcker från nya länder blir ofta lite för “duktig” läsning för att det ska vara riktigt kul, tyvärr. Men nu testade jag en grej som kanske kan få mig lite mer motiverad: jag skaffade en app där man kan bocka av länder och få dem färglagda på världskartan. Klart man vill se en färglagd värld?!

28 länder har jag alltså lyckats erinra mig (med hjälp av Goodreads och Google…) att jag läst något från. Då räknar jag i förhållandevis modern tid och inte bilderböcker. 13,6% klar med världen alltså, hehe.

Tänker spontant att Ryssland skulle se fint ut att bocka av. :) Tror i alla fall inte att jag läst något ryskt..? Det borde man ju ha gjort.

Funderar på att i alla fall nöja mig med 5/6 lästa kontinenter. Eller kan någon tipsa om en bra bok från Antarktis..? :)

Lämna en kommentar

Rocka sockorna

Jodå, visst rockade vi sockorna igår. Jag var lite dålig på att dokumentera och skryta om det bara. Som tur var fastnade åtminstone Sanders och mina fötter på bild just före läggdags…

Lämna en kommentar