Hoppa till innehåll

Månad: juni 2026

Sommarfest och midsommarhelg

I början av veckan var vädret minst sagt spännande med en massa plötsliga regnskurar.

I tisdags var jag på kontoret där det vankades både teammöte och sommarfest. På teammötet spelade vi Unlock! Star Wars Escape Game, även om jag tyvärr var tvungen att smita till ett möte med kund innan vi var helt klara. På sommarfesten vankades det tipspromenad med de närmaste teamen och sedan god mat med hela högen.

Jonas har varit dålig i veckan och hemma från jobbet. Det passade därför bra att vi inte hade några avancerade midsommarplaner. Jag fixade picknickmat och så gick vi till strandparken bara. Sen gick jag ut en sväng och badade efter det.

Har fortsatt virka. Blev klar med min solhatt, som jag oavsiktligt gav en väldigt vågad kant, haha. Friformade hela och det fick bli som det blev. Nåja. Får se om den blir använd. Har kommit en liten bit på en kofta, där jag däremot följer instruktionen väldigt noga. Närmare bestämt har jag gjort en första rapport av det sjuradiga mönstret. Undrar om man kan memorera hela ..? Annars blir det kanske inte så snabbvirkat …

Jag har spelat lite Hogwarts Legacy på min nya dator, genom mitt tillfälliga gratis-GamePass. Fint. Får se hur mycket jag spelar vidare.

Läser: Pizzeria Roma av Elin Persson på Bookbeat. Pappersboken Stad i världen ligger pågående också.

Tittar på: Vi har inte börjat något nytt än, men som fredagsfilm på midsommaraftonkvällen såg vi Sällskapsresan, mycket roligt.

Spelade brädspel: Det blev en omgång Castle Combo idag! Och så spelade ju jag Unlock! Star Wars Escape Game på jobbet.

Lämna en kommentar

Sommarlovsstart, virkning och bokklubbsträff

Nu har barnen sommarlov! Ava hade avslutning i tisdags och Sander i torsdags. Jag och Jonas jobbar ett tag till.

I måndags var det bokcirkelträff. Vi träffades på Florentine och pratade om Lantbiblioteket vid älven. Sen promenerade vi till Mariatorget och köpte glass på StikkiNikki, som intogs i kvällsolen på Mariaberget inför den vackra utsikten där. Mycket trevligt!

I tisdags var jag på kontoret och var bland annat med på Pride-fika där det serverades vegansk (!) glass och delades ut merch. Äntligen Tieto-brandade klistermärken till datorn!

Efter att ha virkat en friformad halslinning och lite annat småpet bestämde jag mig för att min virkade t-shirt fick vara klar. Den blev inte jättebra, men jag tycker ändå det är coolt att jag virkat ett klädesplagg! Får se om jag använder den nånting … Känns ovant med virkad t-shirt, är van vid tunna och täta undertröjor snarare än grova med hål i, hehe. Tror att virkade koftor egentligen passar mig bättre, så har planer på att börja på en i det underbara garnet av 50/50 bomull och bambu som jag har köpt på mig av.

Mitt första virkade klädesplagg!

Håller också på med en solhatt (garnet slut, beställt mer …) och blev idag klar med min första amigurumi, en fiskmås. Jäkligt pilligt med de små delarna och svårt att göra två likadana delar när man bara gör nästan rätt …

Idag spelade vi Tea Garden för andra gången:

Läser: Skolplattformen av Olle Lidbom (ljudbok medan jag virkar). Pappersboken Stad i världen ligger pågående också.

Tittar på: Idag såg vi klart både Eric och GVFÖ. Får se vad det blir härnäst.

Spelade brädspel: Tea Garden.

Lämna en kommentar

Ny dator, fågelungar & 50-årskalas

Jag skriver från en ny dator! Min nästan 8 år gamla laptop är inte mycket att skryta med längre, så jag har sparat ett tag och på morsdagskvällen gjorde jag/vi slag i saken och beställde en dator till mig. Coolt! Jag har inte testat den så mycket än, men Paralives som var i stort sett ospelbart på min gamla går fint på den nya i alla fall. Det känns lite ovant att skriva på den, men jag hoppas det ska vara en vanesak. Den är klart större och tyngre, men jag tar ju inte med mig datorn jätteofta och större skärm när man inte har någon extern är ju ändå rätt trevligt.

Helt lätt att välja var det inte. Jag är ju så van vid Mac på jobbet nu, men valet föll ändå på PC. Och jag spelar inte supermycket, men vill ändå att det ska gå … så det blev en ganska cool speldator, Lenovo Legion 5. Men det var mycket för byggkänslan jag gillade den också, många är ju så plastiga och den här är, well, mer gediget plastig i alla fall. :) MacBook Pro som jag har på jobbet har onekligen häftigare byggkänsla och bättre styrplatta än de flesta PC i min prisklass.

Ny dator, Lenovo Legion 5

Annat i veckan: jag har sett en massa fågelungar! Så sött, så sött.

Jag har också tagit mitt officiella majdopp, som blev efter en joggtur. Men nu är det rätt många som badar här …

Majdopp

Igår på nationaldagen var vi på Fredrik J:s 50-årskalas, som var en överraskningstillställning. Coolt! En massa trevligt folk och god mat. Tänk att våra vänner börjar fylla 50 nu …

Grattis Fredrik, 50 år!

Idag har vi spelat Tea Garden, som jag fick på mors dag. Kul! Man kan göra mååånga grejer, så det tog ett tag att komma igång, men det var egentligen inte så svårt, så det flyter nog bättre nästa gång.

Premiäromgång av Tea Garden.

Läser: Jag har börjat lyssna på Skolplattformen av Olle Lidbom medan jag virkar. Pappersboken Stad i världen ligger pågående också.

Tittar på: Eric och GVFÖ.

Spelade brädspel: Tea Garden.

Lämna en kommentar