Hoppa till innehåll

År: 2026

Nyårsafton, minijul och besök

Ännu en ledig vecka! Jag vill ha mååånga fler!

I måndags var jag och Jonas på ABBA-museet, min julklappsdejt. Kul! Jag har ju varit där en gång i begynnelsen med Ingela, men det var så länge sedan att det verkligen var dags igen. Vi inledde med ett ärende på stan och lunch på Kafé Plattan. Sen råkade det bli så att vi kom till museet precis lagom till att en visning av ABBA The Movie började, så då såg vi hela den! Den gamla långfilmen som jag hade på VHS i yngre år, alltså … Kul att se om den, även om den ju är mer en konsertfilm och har ganska skral handling. Men det var vi ju inställda på. Sen gick vi runt och tittade på häftiga scenkläder och annat skoj, men gjorde inga egna dans- eller sångframträdanden …

I onsdags firade vi nyårsafton här hemma.

I fredags firade vi minijul i Väsby med Jonas familj. Barnen fick julklappar och vi fikade.

Igår lördag hade vi besök av Josefine och Beata. Vi fikade adventskaka (saffranssockerkaka) och spelade Everdell. Eller, Beata fastnade för vårt pågående Muminpussel i stället och det var väldigt bra, för det har legat orört länge men nu fick jag en spark i baken att fortsätta …

Vi har fortsatt spela minst ett brädspel om dagen. Denna vecka har vi kört:

  • Coffee Rush
  • Terraforming Mars (två gånger)
  • Wingspan (med båda barnen på nyårsafton)
  • Chez Greek (med Ava)
  • Everdell (med Josefine)
  • SHŌBU (lånat från Väsby)
  • Skogen

Läser: Onyx Storm av Rebecca Yarros.

Tittar på: Vi har börjat på säsong 2 av A Man on the Inside. Kanske samkör den med att även börja på säsong 2 av Fallout. Vi såg klart Stranger Things och då menar jag ju klart klart. Tänk att det är över nu, ojojoj … Jag tyckte väldigt mycket om serien.

Lyssnar på: Klart det har blivit lite ABBA den här veckan. :) Och från Stranger Things-avslutningen fick jag Sweet Jane med Cowboy Junkies på hjärnan.

Lämna en kommentar

Mitt 2025

Dags att försöka summera 2025! Jag och Jonas har jobbat kvar på samma jobb, även om mitt bytte namn nyligen. Så i stället för att jobba på Tietoevry jobbar jag nu på Tieto. Under våren jobbade jag primärt med två olika projekt, men till hösten började jag ett heltidsuppdrag för Arbetsförmedlingen, med två kontorsdagar per vecka på plats hos dem (som default i alla fall, sen kan det variera). Jag gör det tillsammans med en Tieto-kollega jag gillar, så det är trevligt.

Ava har börjat tvåan på naturprogrammet och Sander började 7:an i ny klass, men på samma skola. Ava hade sitt första sommarjobb inom äldrevården under tre veckor med start i slutet av juli.

I mars köpte vi vår lägenhet, som alltså ombildades från hyresrätt till bostadsrätt. Mycket häftigt!

Vi har klarat oss fint utan bil under året, även om det såklart nästan var lite fusk att vi fick låna vår gamla bil en vecka i somras, som ju ägs av Jonas föräldrar numera. Annars har vi använt Hyre-bil några gånger, men inte särskilt ofta.

Ingela och Magnus gifte sig och jag och Jonas var på bröllopsfesten i juni. I september var vi bjudna till Ingelas föräldrar, där jag ju hängde en del i yngre år. Kul att se hur de hade det nu!

Jag tog paus från sociala medier (det var mest Instagram jag fortfarande använde aktivt) över sommaren och sen kom jag aldrig riktigt tillbaka. Det är för mycket skit jag inte vill ha, så det är mest skönt att slippa, även om jag kan sakna inlägg från personer jag valt att följa. Men det är liksom inte värt det när det är såå mycket annat skräp. Jag behöver vila hjärnan från skräp. Får se om jag kommer tillbaka någon gång eller om jag är botad nu … Jag tittar in nån gång ibland, det gör jag, men inte som förr. Jag har inte Facebook-appen på min telefon. Jag har kikat in på IG lite under december för jag uppskattade adventskalendern från Ottenby fågelstation. Men visst kände jag att jag fick mycket skräp på köpet också, så jag är inte supersugen på någon total återkomst.

Vår torktumlare klappade ihop och vi fick köpa ny …

Julen firade vi i Nyköping i år och nyårsafton blev hemma. Under slutet av året seglade intresset för brädspel upp igen och jag och Jonas har haft som ett litet projekt att spela minst ett om dagen under julledigheten – kul!

På hobbyfronten har somligt legat rätt lågt och annat seglat upp för att sedan svalna igen … Ett tag ägnade jag mig ganska flitigt åt att tillverka örhängen i polymerlera och Malin och jag försökte sälja våra alster på tre marknader, utan någon större framgång. Jag skänkte även örhängen till jobbets vårbasar till förmån för kollegor i Ukraina (första gången var ju julbasaren året innan).

Prioriteringar

Jag har gjort väldigt mycket mindre av väldigt många saker under 2025. Utmattningen gör sig påmind ibland och jag kämpar på med att förstå mig på mig själv och hur jag behöver prioritera. Ibland är det en svår balans att plocka bort sånt som blir för mycket, men fortfarande känna att det finns roliga och meningsfulla saker kvar.

Jag kommer nog fortsätta fundera en hel del på vad jag ska göra och inte. Vad som känns kul och viktigt och vad som mest adderar stress. Det är fasen inte lätt. Ibland känns roliga saker inte kul. Ibland blir roliga saker mest stress.

Jag tycker i alla fall att jag blivit bättre på att göra “ingenting”, eller rättare sagt åtminstone sträva mindre efter att vara så himla produktiv jämt. Att umgås med familjen, att titta på serier/filmer, att göra vardagssysslor tillsammans – sånt är också viktigt. Sen är jag ju fortfarande lite knäpp eftersom jag är typiskt bra på att lägga till nya saker som studier ovanpå min nedbantade vardag …

Studier

Jag fick något sorts ryck, inspirerad av pluggtoken Veroniqa, och anmälde mig till lite universitetskurser för första gången på väldigt många år. Under hela hösten har jag läst Tyska grundläggande kurs I vid Dalarnas universitet, fast online förstås. Det är litegrann kvar bara, men sen ska jag nog kunna stoltsera med 7,5 hp i tyska. Jag har också klarat av kursen Lär dig lära dig språk på KTH, även denna online i Canvas.

KTH-kursen är inrapporterad och första delmomentet på 1 hp är inrapporterat i tyskakursen, så nu har jag poäng från sex olika lärosäten. Flest vinner?! När jag fått in alla tyskapoäng kommer jag ha 392,5 hp och då fattas det alltså exakt 7,5 hp till för att nå 400 poäng … tyvärr har jag bestämt att inte läsa fortsättningskursen i tyska i vår för att jag behöver ta det lite lugnare, men det är ju frestande att ta de poängen i någon form någon gång. Men inte inom överskådlig framtid …

Resor

Det blev några fina resor i år!

Friluftsliv

Några fina vandringar blev det också, även om jag och Veroniqa har släppt projektet att vandra en gång i månaden (om än bara en dagstur). Vill gärna få in fler vandringar 2026!

Geocaching

Jag loggade 10 geocacher i år, vilket är det lägsta sedan jag började 2016. Att jämföra med 267 st 2018 och 191 st 2023. Det har inte blivit några uttalade geocachingresor eller utflykter, men det är inte så att jag inte vill göra det längre. Men numera blir det mest någon när det passar och jag kommer på att det gör det.

Det är så få loggar att jag kan visa alla:

Jag loggade alltså tre stycken när jag var i Helsingfors, två stycken när jag och Jonas utflyktade till Eskilstuna, en när jag var i Berlin med bokcirkeln, en i Paris, en som släpptes här i närheten och jag fick notifiering om det så att jag och Jonas rusade ut och fick FTF (First To Find) tillsammans med en annan cachare (den cachen är dock arkiverad redan) och så sprang jag och Malin på en enorm cache när vi var i Uppsala.

Under året har jag arkiverat flera av mina egna cacher. Jag fattade till slut det lite tråkiga beslutet att även låta min paradserie TE-serien gå i graven. Det är helt okej att underhålla geocacher ibland som en del av ett stort geocachingintresse, men när det blir typ det enda man gör är det inte så kul längre …

Musik och konserter

I år blev det två riktiga nostalgikonserter! Och det var såå kul att Smashing Pumpkins kom till Grönan 2025, jag som grämde mig så för att jag inte hade möjlighet att åka och se dem i Tyskland året innan och hade varit beredd att överväga det nästa gång chansen fanns …

Jag och Ingela var också och såg Roxette-musikalen Joyride.

Kent och Smashing Pumpkins var de jag lyssnade mest på 2025. Kent har jag inte lyssnat på särskilt mycket i modern tid, men det blev en hel del inför och efter konserten. Sen blev det mer nostalgilyssning i och med Roxette-musikalen och sen att jag och Jonas besökte ABBA-museet. Vet inte om jag har gjort några större nyupptäckter i år faktiskt? Inga stora nya favoriter, mest gamla sådana. Även en del bob hund, som ju också är gamla favoriter, i och med att de spelade konsert i somras. Lite ledsen att jag och Jonas fattade lite för sent att det hade varit coolt att gå på den …

Fågelskådning

Det blev inte en enda ny fågel till fågelsidan i år, tyvärr. Jag och Malin fotade lite fåglar när vi var på Öland och i Oskarshamn, men det blev verkligen inte mycket skådat i år. Vi hade på g att åka till Hjälstaviken och/eller något annat, men det blev liksom smyckespyssel och marknader i stället. Det får vara så! Men jag hoppas att fågelskådningen kommer tillbaka.

En fågelbild som blev tagen i år:

Tärnor, Ernemar, Oskarshamn, 2025

Skrivande

Jag har fortsatt skicka in mitt manus Vi som blir över (12-15 år) till fler förlag under året, men jag har inget nytt skrivprojekt utan skrivpausen efter manusinskick har vuxit sig ganska lång nu.

Jag har i alla fall fått två riktigt fina refuseringar från drömförlagen:

Hej Helena, här kommer den tråkiga nyheten att vi tackar nej till ditt manus. Vi har glädjen att få många manus skickade till oss och behöver ibland tacka nej även till välskrivna berättelser. Vi förstår att det är ledsamt med ett nej tack efter lång väntan på återkoppling, men vi tror att du kommer hitta ett förlag för du skriver riktigt bra. Ditt språk är tillgängligt och modernt och man dras lätt med. Det är svårt att sluta läsa. Hotet att förlora Elin, och målet är att undvika det till varje pris tror vi många läsare kan känna igen sig i. Slutet ger en fin och ärlig bild om vänskap och hur man ibland, särskilt som ung tonåring, helt enkelt växer ifrån kompisar, och att det är helt okej.

Vi har läst det med intresse och tycker att det är välskrivet och har en egen, fin ton. Vi uppskattar särskilt den inledande scenen i provhytten. Stor igenkänning för oss på förlaget som har tonåringar omkring oss i vardagen! Tyvärr räcker det ändå inte hela vägen fram den här gången, framför allt eftersom vi har en så väldigt liten utgivning för den här åldersgruppen just nu, vilket gör att konkurrensen blir stenhård.

Glädjande ändå, såklart, men nära skjuter ingen hare, som man säger …

Fler årssammanfattningar

Egna inlägg:

Lämna en kommentar

Film och serier 2025

2025 gick tittandet på film och serier upp igen.

Det blev 78 sedda filmer:

En höjdpunkt var Downton Abbey: The Grand Finale som jag såg på bio med Malin. Annars var det ganska många omtittningar. Jag och Jonas har haft ett roligt projekt att se om gammal 90-talsfilm och vi har också det pågående projektet att se alla Star Wars-filmer med Ava och Francis.

En snabbtitt på min lista med sedda filmer säger att ca 35% var omtittningar.

Serier har jag listat 22 st:

  • Ebba och Didrik
  • Dårfinkar & dönickar
  • This Is the Zodiac Speaking
  • Genombrottet (om dubbelmordet i Linköping)
  • Sweet Magnolias
  • Åremorden
  • Supacell
  • Macken
  • Pojken med guldbyxorna
  • Marianne
  • Vatican Girl: The Disappearance of Emanuela Orlandi
  • Pörni
  • Skam
  • Untamed
  • Tordyveln flyger i skymningen
  • Alien: Earth
  • Kriminalarkivet med Pops och Lampers (om mordet på Lisa Holm)
  • Färjan
  • Kidnappad: Natascha Kampuschs berättelse
  • Mister Books mysterier
  • The Terror
  • Stranger Things

Ett par omtittningar även där. En höjdpunkt var förstås avslutningen av Stranger Things (vi har i skrivande stund kvar sista avsnittet).

Lämna en kommentar

Min löpning 2025

Löpningen gick inget vidare i år, på grund av mina fotproblem. Plantar fasciit? Jag har inga problem i vardagen nu, men det gick aldrig att få till löpningen. Jag genomförde ändå Tjejmilen eftersom det var min 10:e tjejmil och det hade varit tråkigt att bryta streaken. Jag varvade löpningen med gång och fick såklart ingen bra tid. Efter det släppte jag löpningen helt … Tjejmilen blev årets enda lopp, trots att jag var anmäld till favoriterna Söder runt och Kungsholmen runt på våren. Tråkigt, tråkigt. Jag ska göra ett försök att komma igång igen 2026 så får vi se hur det går med fötterna och annat.

Så här ser min uppdaterade årstabell ut:

ÅrDistansLöppassGenomsnittlig fartAntal loppBästa mil
2015 (från juli)173 km42 st8:52 min/km1-
2016382,3 km80 st7:16 min/km41:03:13
2017362,4 km97 st7:07 min/km121:01:58
2018311 km65 st7:43 min/km71:04:32
2019247,6 km50 st8:02 min/km41:08:39
2020382,4 km75 st7:26 min/km30:58:41
2021240,9 km51 st7:54 min/km41:02:15
2022164,9 km38 st9:10 min/km
31:07:48
2023205,3 km40 st8:19 min/km31:05:58
2024299,7 km71 st7:37 min/km51:02:57
202593 km21 st9:27 min/km11:26:25
Lämna en kommentar

Nyårsafton 2025-2026

Nu är det 2026! Det blev en lugn och stillsam nyårsafton hemma med god men inte alltför avancerad mat. Ava skulle iväg med kompisar på kvällen, men innan dess hann vi med en omgång Wingspan med hela familjen – kul!

Till middag åt vi oumph (Sander stekte eget kött) med potatiskroketter och bea. Sen såg vi filmen Smile 2 och under tiden tog vi efterrätt, pannacotta med hallongelé. Vid tolvslaget gick vi ut och skålade i cider, tittade på fyrverkerierna och eldade tomtebloss.

2 kommentarer