Hoppa till innehåll

Helenas dagar Inlägg

Mer Öland – del 2

(forts.) ..med gräddfil och gräslök – jättegott! Jonas fick sina födelsedagspresenter och vi njöt av den vackra solnedgången med Blå Jungfrun på horisonten. Eftersom det blev en lång dag tog vi en stillsam förmiddag dagen efter. Vi badade på den långgrunda stranden i Bläsinge och åkte sedan söderut mot Ottenby och Långe Jan. Vi åt jättegod mat och stegade sedan upp i fyren och beundrade utsikten. På väg norrut stannade vi för en liten promenad hos fåren på alvaret. Vi strosade lite i Borgholm och.. forts..

Lämna en kommentar

Mer Öland – del 1

Nu är vi på väg hem efter underbara dagar på Öland. Efter utflykten till Blå Jungfrun begav vi oss mot campingen Böda Sand, där jag brukade bo med familjen när jag var liten. Hög nostalgifaktor! Där hälsade vi på John och Ullis, som var där med alla barnen. Kul att vi semestrade samtidigt! Vi passade på att ta en mycket välbehövlig dusch där också. Vi avslutade dagen på ett annat av mina nostalgiställen, en strand av platta klippblock vid Byrum. Vi kokade potatis och stekte halloumi som vi åt.. forts..

Lämna en kommentar

Blå Jungfrun

Nu lämnar vi precis Blå Jungfrun efter en härlig utflykt. Vi har klättrat runt på ön och njutit av den vackra naturen och det helt perfekta vädret. Känns smått overkligt att äntligen ha varit har, jag har ju velat åka hit så länge jag kan minnas. Från Öland ser den ju verkligen blå, mystisk och lockande ut.

Lämna en kommentar

Hej från Öland

Nu sitter vi i den lilla, lilla stugan i Bläsinge på Ölands östkust. Vi kom hit vid sjutiden efter en mycket omständig resa och har grillat och promenerat och allmänt njutit. Här är primitivt men väldigt vackert. Nu ska vi sova i en jättesmal säng – mysigt får vi hoppas. Imorrn blir det Blå Jungfrun!

2 kommentarer

Mysgubbe

Jag blev tvungen att leka paparazzi idag när jag såg den här gubben – han såg så härligt obekymrad ut, med avhängd kavaj och luftade fötter. Ibland behövs det så lite för att koppla av.

1 kommentar

Mer Majorna

Idag har vi varit på utflykt! Trots viss blåsighet och lite regn var det riktigt mysigt. Huvudmålet var Kulturreservatet Gathenhielm, men först klev vi opp till Masthuggskyrkan och fick oss finfin utsikt.

Kulturreservatet Gathenhielm är ett litet pittoreskt område med hus från 17- och 1800-talet. De används fortfarande idag och är i påfallande fräscht skick.

En av de bofasta i reservatet är Stigbergs-Lasse.

Lasse är ganska liten!

2 kommentarer

Sony Ericsson Z600

Jag har skaffat ny (eller bättre begagnad åtminstone) mobiltelefon! Hittills gillar jag den jättemycket även om den är klumpigare än min förra. Den är oändligt mycket mer kompetent på att använda internet i alla fall – det här inlägget skriver jag faktiskt från telefonen!
Jag ville mest testa om det funkar och hittills ser det lovande ut. Fint att kunna blogga när man är ute på vift! Fast nu känns det förstås lite fånigt eftersom jag sitter vid datorn..

Tillägg från datorn:
(det är ju trots allt lite smidigare än telefonen)

Det är alltså denna telefon, som jag köpte begagnad via Tradera. Den främsta anledningen till bytet var att denna som sagt har ett lågt SAR-värde, men också att jag inte riktigt blivit kompis med min tidigare telefon (som jag fick gratis).

Det är roligt med en ny leksak! Det enda jag riktigt ogillar är att den känns lite vinglig/glapp. Att den är betydligt klumpigare än min gamla kan jag leva med, men glappet i luckan är ganska trist… fast det finns många bra saker som uppväger det. Den är faktiskt riktigt trevlig! Jag har beställt en kabel till den så jag kan skicka saker mellan datorn och telefonen. Den stöder program och spel ganska bra, men ibland går det lite segt. Hur som helst är den mestadels underbar att ha att göra med och den har allt jag saknade med min förra. Snooze, till exempel! :)

1 kommentar

Sommarjobbet på Lorensbergs

Nu har jag lunch och tänkte att ett passande ställe att skriva detta inlägg från kunde vara just Lorensbergs. Tidigare har jag och Julia gått ut på promenad på lunchen, men idag gör jag en specialare: mat på en kvart, privat datorpill på en kvart och sen jobb igen. Jag ska nämligen gå en halvtimme tidigare för att träffa Jonas på stan efter jobbet.

Det är nu nästan två veckor sedan jag började här och jag måste säga att jag är glad att jag fick det här jobbet. Åtta timmar här går fortare än fem på ett telefonjobb… Min lilla avdelning här på företaget arbetar alltså med ett verksamhetsstödssystem för företags- och skolhälsovård, det vill säga tidbokning, journaler och liknande. Jag har fått pyssla med lite varierande saker, men de senaste dagarna har jag ägnat mig åt att layouta pdf-dokument som systemet genererar. Det är faktiskt riktigt kul och jag skulle inte sörja om jag fick sitta med sånt hela sommaren. Det går till ungefär på så vis att man skapar enkätfrågor med hjälp av sql. Systemet genererar en fin (nåja…) enkät som man kan svara på i datorn. För snygga utskrifter genereras pdf-filer med hjälp av xsl:fo. Det är kul att pilla kod och det är bra att jag kan göra det utan alltför mycket vägledning, som behövs ibland när jag ska göra nya saker jag inte ens vet vad det är.

Tidigare har jag bland annat testat nya funktioner i systemet, skapat demo-konton åt potentiella användare, samt lite annat smått och gott.

Nu har jag precis försett mig med en kopp te – det finns massor av blandningar här, men det är faktiskt premiärprovning för min del – och klockan visar att det är dags att börja jobba igen om jag ska hålla min tidsplan.

Lämna en kommentar