Hoppa till innehåll

Etikett: nyårsafton

Nyårsafton 2013/2014

Nyårsafton 2013/2014

Vi hade en fin nyårsafton här hemma tillsammans med Emma och Johannes + Anna, Jonas och deras barn. Vi åt jättegod mat, trerätters med uppdelat ansvar så att vi stod för varsin rätt. Bra koncept, kul att både bli bjuden och bjuda.

Det blev såklart ganska mycket fokus på barn och hur vi skulle få allt att funka med dem. Stortjejerna var uppe ganska sent, men lade sig sedan i Avas våningssäng. Småkillarna sov i skift i ett par timmar till, men 23.40 kom faktiskt det magiska tillfället då alla barn sov samtidigt och vi fick fira ett lugnt och vuxet tolvslag med bubbel, pussar och fyrverkerier som sig bör.

Barnfamiljen sov över här och tja, ett par timmars sömn skrapade vi väl ihop i alla fall…

Nu är det 2014. Konstigt nog tycker jag att det känns mer naturligt att säga 2014 än 2013. Men vi får väl se om jag lyckas skriva rätt datum framöver eller inte…

Lämna en kommentar

Nyårsafton

Nyår

Vi firade nyårsafton i lugn och ro här hemma med faster Emma på besök. Jonas lagade huvudrätten (ugnsrostade rotsaker med vegopuckar, bearnaisesås och sallad) och Emma hade med sig efterrätt (kladdkakemuffins med bär och glass), jättegott!

Vi fick se en hel del fyrverkerier och thailyktor genom våra fönster. Folk hade fullt sjå att få fart på de där thailyktorna i regnet och flera kom läskigt nära att glida upp på Essingeleden, men flög sedan under i stället. Några voltade i luften och andra for bara iväg i hiskelig fart, eftersom det tydligen blåste en del. Kändes skönt att inte gå ut. :)

» Se mer på Flickr

Lämna en kommentar

Nyårsfirande

Nu har vi firat nyår och jul i efterskott med Avas farmor, farfar och faster. Vi skulle ju ha åkt till dem över jul, men i stället kom de hit över nyår. Dagen innan nyårsafton firade vi minijul med julklappar. På nyårsafton åkte de andra och shoppade på Allum medan Ava vilade lunch och jag förberedde lite inför nyårsmiddagen. Det blev fylld portabello med hasselbackspotatis och tzatziki. Efterrätten var pannacotta smaksatt med vaniljstång + hallongelé, dekorationshallon och riven choklad över. Till det vitt vin, som vi inte dricker så ofta, men det var mycket lyckat. Vid tolvslaget dracks det bubbel medan vi stod i vardagsrummet och spanade på fyrverkerier.

Det hela var mycket trevligt och det märks att Ava njuter av all uppmärksamhet hon får.

1 kommentar

Gott nytt år!

Rask som jag är med bloggandet nuförtiden tänkte jag redovisa nyårsafton lite. Vi bestämde oss för ett stillsamt firande hemma med familjen och det var skönt! Eftersom vi inte planerat så noga inledde vi dagens aktiviteter med en biltur in till Göteborg för att gå på Ica Focus och Bolaget, där vi kunde konstatera att vi inte var ensamma om att behöva nyårsproviantera. Det är så smidigt att kunna ta bilen och åka och handla!

För Ava blev det en ganska vanlig dag. Vi väntade med firandet tills hon somnat och kunde sedan njuta av god mat och vin:

Nyårsmat 2009/2010

Huvudrätten var en sanslöst god fylld portabellosvamp med valnötter, sojakyckling och ruccola i grädde. Till det serverades quinoa tricolore och körsbärstomater.

Nyårsefterrätt 2009/2010

Till efterrätt: chokladmousse med färska hallon.

Mmmmmums!

Det blev inte så mycket nattsuddande sedan, men vi höll oss vakna länge nog att se fyrverkerierna i alla fall….

1 kommentar

Nyårsafton

Vi hade en fantastiskt mysig och avslappnad nyårsafton. Maten blev superb (bättre än på julafton…) och det enda som inte var så lyckat var ett kolakok som resulterade i att både kolan och Jonas fingrar blev brända. Vi tittade på fyrverkerier hemifrån vardagsrummet (jodå, det dög riktigt bra!) och skålade i bubbel.

Nyårsafton

1 kommentar

Nyårsafton

New year's eve

Vi var bjudna på en lyxig femrättersmiddag hemma hos Linnéa och Björn på nyårsafton! Frans och Malin var också där och det var väldigt trevligt!

Menyn:
– Tomatsoppa med halloumispett
– Sandwich med hasselnötsbröd och färskost
– Gryta med svamp och älg eller “kycklingbitar” serverat med potatismos med chèvre
– Fruktsallad med kardemumma och rom
– Tiramisu

Underbart!

» Fler bilder här

Lämna en kommentar

Gah! Blir tokig på alla raketer och smällare!

Allvarligt… tolvslaget på nyårsafton, någon? Upp, någon? Kan inte folk åtminstone avfyra sina smällare med lite omdöme och ansvar? Jag kanske låter som en gammal grinig tant nu, men jag är trött på ständiga smällar, rök utanför fönstret, raketer som dundrar in i husväggen eller in i tallen här utanför så det slår gnistor. Jag vågar för tusan inte ens gå ut på balkongen. Idioter!

1 kommentar