Hoppa till innehåll

Missnöjd kund hos megastore.se

Efter att megastores kundtjänst lämnade mitt ärende hängande (“Jag måste kolla med chefen”) igår väntade jag under deras förmiddagspass idag (9-12) för att ge dem en chans att återkomma och ringde sedan när eftermiddagspasset (13-15) började. Och vad får jag höra? Jo, 8-11 november kan man inte nå kundtjänst per telefon eftersom de flyttar… åh, så irriterande! De kunde ju ha kläckt ur sig det igår! Nu ska jag maila dem och eftersom jag börjar bli trött på att beskriva mitt ärende varje gång jag kontaktar dem tänkte jag att det kan vara bra att ha en skriftlig redogörelse att hänvisa till. Så här ser mitt ärende ut, hittills:

2007-10-09
Efter stor beslutsångest – det handlar trots allt om alla pengar på mitt sparkonto, som jag egentligen behöver till annat – beställer jag en Canon EOS 400d och ett minneskort från megastore.se. Leverans nästa dag vid order innan 16, står det, så jag hoppas på leverans den 11:e eftersom klockan är mer än 16 när jag beställer.

2007-10-12
Kameran kom! När jag laddat batteriet och börjar testa kameran upptäcker jag direkt att skärmen är defekt – det lyser en blå punkt på den, mitt i bildens blickfång. Jag ringer både kundtjänst hos megastore.se och till Canon för att se vad som gäller. Canon säger att jag kan skicka kameran till dem för service, men att det kan ta lång tid. De råder mig i stället att sköta det hela med megastore.se. Ringer kundtjänst hos megastore.se och säger att jag vill ha en ny kamera. Mitt intryck är att de försöker slingra sig, men till slut säger killen “OK, skicka tillbaka kameran”. Jag skickar tillbaka kameran med ett tydligt meddelande om vad som är fel och att jag vill ha en ny kamera i retur.

Ingenting händer annat än att min panik växer, jag är givetvis oerhört besviken över att inte ha fått en fungerande kamera och dessutom rädd att returpaketet inte ska komma fram till megastore – man får inget kvitto när man skickar Frisvarspaket (jag bad förvisso om en lapp från killen på OKQ8 som tog emot paketet, men känner mig inte övertygad om att det räcker för att bevisa något – den har varken namnunderskrift eller stämpel).

2007-10-22
Jag ringer kundtjänst och frågar vad som händer. Jag blir något lättad av att få bekräftat att paketet kommit fram, MEN får veta att kameran är skickad till Canon på lagning. Jaha? Jag var väldigt tydlig med att jag ville ha en ny kamera och tycker att de åtminstone kunde ha informerat mig om att de inte gick med på det. Jag hade ju kunnat skicka den till service själv om jag inte hade något emot att vänta! Någon tidsuppskattning för när kameran ska vara färdig kan jag inte få, men tjejen ber att få kolla upp det och skicka ett mail.

2007-10-26
Jag har inte fått något mail från megastores kundtjänst och ringer igen. Samma sak nu, killen ber att få återkomma i ett mail med en tidsuppskattning.

2007-10-29
Kundtjänstchefen mailar faktiskt och berättar att kameran ska vara klar den veckan.

2007-11-07
Jag har fortfarande inte sett skymten av någon kamera, så jag ringer igen och säger att jag har fått nog, nu vill jag ha mina pengar tillbaka. Tjejen säger att hon måste kolla med serviceombudet innan hon kan ge något sådant besked. Hon ska återkomma, säger hon. Jag påpekar att megastore har sagt förr att de ska återkomma, utan att göra det, men hon lovar. Ett tag senare ringer hon faktiskt och säger att serviceombudet i sin tur ska återkomma till henne. Inte mycket mer att säga, jag väntar tills hon ringer nästa gång. Då heter det att Canon beställt en skärm som ska komma till dem i nästa vecka. Jag vägrar gå med på ytterligare x veckors väntetid och kräver mina pengar tillbaka. “Jag måste prata med min chef”, säger tjejen.

En helt förstörd dag eftersom jag är arg så att jag skakar och har svårt att koncentrera mig på någonting, samtidigt som jag knappt vågar gå på toa av rädsla för att missa ett samtal från megastore.

2007-11-08
Ringer till kundtjänst, och får beskedet att kundtjänst inte går att nå på telefon 8-11 november.

Och där är vi nu. Jag ska strax maila dem och bifoga adressen till det här inlägget.

Det här är så fruktansvärt jobbigt! Jag tycker inte alls om att ringa och härja med kundtjänst – jag fattar ju själv att det inte tjänar något till att skälla ut slumpmässig kundtjänstanställd, så jag försöker vara schysst mot dem, men man måste vara jävligt bestämd för att inte bli ignorerad.

Jag vill ha mina pengar tillbaka! Jag betalade för en månad sedan och har inte sett röken av en fungerande vara. Beskeden från megastore antingen uteblir eller är felaktiga. Jag är arg och stressad och mår verkligen dåligt av hela det här spektaklet! De har “kompenserat” mig med en slumpmässig bok (nej, jag fick inte välja) – men det var med löfte om att kameran skulle vara färdig i förra veckan och nu läggs det alltså på ytterligare x veckor på detta. Jag har inget som helst förtroende för deras besked och jag är bara trött på megastore och vill köpa kameran någon annanstans!

UPPDATERINGAR

En liten stund senare
Jag har mailat kundtjänst och fått automatgenererat svar: “Hej, Vi på www.Megastore.se skall flytta och detta innebär att vår kundtjänst har stängt följande datum; torsdag & fredage den 9 & 10/11 och måndagen den 12/11, som vanligt har vi stäng på helgen. Du kan nå oss igen tisdagen den 13/11. […reklam bortklippt…] tack för ditt mail. Vi återkommer så snart som möjligt.”

Jag kan alltså inte göra någonting förrän på tisdag.

2007-11-09
Jag blev kontaktad av Annika Carpman på Sveriges Radio, som ville intervjua mig om mina dåliga erfarenheter med megastores kundtjänst. Jag var med i Ekonomiekot 18.02! Mer om detta i inlägget Intervjuad i radio om megastores kundtjänst. Se även artikeln med samma innehåll som radioinslaget.

2007-11-13
Nu ska kundtjänst vara öppen igen. Jag ringer 10 gånger utan svar. Lämnar ett meddelande på en svarare som samtalet kopplas till. Mer om detta i inlägget Megastore fortsatt okontaktbara.

2007-11-14
Yesss! Jag får mail av kundtjänstchefen som säger att jag ska få pengarna tillbaka!

2007-11-22
Äntligen dyker pengarna upp på mitt konto! Jag beställer en ny kamera från Cyberphoto och håller tummarna.

2007-11-26
Den nya kameran anländer och verkar helt okej! Jag hoppas att det är slut på kamerakrångel nu…

Tidigare inlägg:
2007-11-05: Frustrationen är total
2007-11-05: Post-trauma och kamerakris
2007-10-14: Två tråkdagar, en otursdag och…
2007-10-02: Kameradrömmar

Senare inlägg:
2007-11-09: Intervjuad i radio om megastores kundtjänst
2007-11-13: Megastore fortsatt okontaktbara
2007-11-14: Megastore ger pengarna tillbaka!

16 kommentarer

  1. Men fy vad totalt USELT! Då vet jag i alla fall att jag inte ska beställa något från Megastore i framtiden… och förutom det där med att det är dåligt att de inte meddelade att det inte skulle gå att ringa kundtjänst 8-11 november så kan man ju undra varför det tog dem TRE dagar att skicka ett mail om tidsuppskattning. (Du borde kontakta Plus förresten, då skulle det nog bli fart på dem. ;))

  2. Men jösses… Jag lider verkligen med dig – skulle också bli hyperstressad av något sådant. Hoppas verkligen att det löser sig…!

  3. Lisa Lisa

    Stackars dig! Jag kan verklgien förstå din frustration. När man väl väljer att äntligen köpa en sådan sak ska det bara gå på räls, ingenting annat! Extremt dåligt av dem att hela tiden lova saker de inte kan hålla och göra saker som är uttryckligen mot din vilja. Hoppas verkligen att du får pengarna tillbaka bums!
    Och nu vet vi alla var vi INTE ska handla.

  4. Det är trist att ligga ute med pengar eftersom elektronikprylar sjunker så snabbt i värde. Hade du kunnat köpa kameran idag hade du kommit undan billigare.

    Du kan ju alltid recensera dem på PriceRunner och liknande sidor. Det är många som kollar upp butiker på nätet i förväg innan de bestämmer sig för var de ska köpa, så det kan verkligen påverka.

    Jag hoppas att det hela får ett lyckligt slut.

    – Jonas

  5. Martin Martin

    Ring någon lämplig ansvarig chef istället och berätta vad som har hänt (VD om du inte hittar någon bättre).

    Du kan ha rätt att häva köpet:

    “Oavsett om felet repareras eller varan ersätts med en ny, ska åtgärden ske “inom skälig tid” från det att du reklamerade.”

    http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=622&lngArticleId=133

    En månads tid för en helt ny kamera anser iaf inte jag vara skälig tid. Hota med ARN om det behövs. Skriv upp namnen på alla du pratar med och försök få så mycket som möjligt skriftligt.

  6. Gustav (it2002 ju) Gustav (it2002 ju)

    Ring Sverker, det verkar ju vara sista utvägen i såna här fall :-( Satan vad företagen är kvicka på att reda ut sakerna när han börjar skramla med soptunnan…

  7. Adam Adam

    Tack för varningen! Det är jättebra när konsumenter kan hjälpa varandra på det här sättet. Som sagt ovan, kopiera gärna det här blogginlägget till pricerunner, där har jag fått mycket information om företag man ska akta sig för. Även på Eniro kan man skriva företagsrecensioner.

  8. Fy fan.
    Det är det värsta som finns att behöva ringa och gapa på företags kundtjänst. tänk sen dom som kanske inte har möjlighet att ringa pga dålig hörsel som jag, vi är ju helt utelämnade till mejl eller snälla föräldrar som offrar sin egen arbetstid för att ringa ärenden åt en.
    Fy fan igen!

  9. Tack för stöd och förslag! Nu ser det äntligen ut att lösa sig!

    Apropå det Jonas sa om värdeförändring så är kameran 600 kr billigare hos megastore nu än när jag beställde – så ja, det kan verkligen gå fort!

    Som tur var slapp jag söka hjälp hos tredje part.

    Just nu vill jag bara glömma allt härj, men jo, jag borde nog posta lite recensioner här och var…

  10. Nicole Nicole

    Jag förstår din ilska och besvikelse. Vi ska vara kunder och ha rätten på vår sida enligt konsumentlagen och ändå är vi så hjälplösa… Jag köpte en Wii konsol till mina barn från Megastore.se i vintras, fick inte leverans förrän en månad efter beställning, de kunde inte hålla leveransplanen. Jag köpte den på marknaden istället eftersom Megastores leverans dröjde. Jag skulle ge den som julklapp till barnen. Jag avbeställde mitt köp via kundtjänst och begärde mina pengar tillbaka. Detta var i vintras, nu är det sommar och jag fortfarande inte fått mina pengar tillbaka och ingen återkoppling trots att jag jagat dem. Det är för j–ligt och jag orkar inte jaga mer.

  11. gäst gäst

    Har själv haft STORA problem med MegaStore. Beställde en vara, den blev restnoterad, gav upp och köpte varan i butik istället efter att ha skrivit till MegaStore och avbeställt. Senare samma dag såg jag ett mail från dem att varan nu finns i lager och en fråga om jag inte vill ha varan ändå? Jag svarar att jag inte vill ha den men strax efter kommer ÄNDÅ ett leveranskvitto från dem att de har skickat varan.

    Lite småbesvärad hör jag av mig till deras kundtjänst och får en Frisvar-adress att returnera varan till portofritt, vilket jag gör direkt när jag fick den, i början av mars 2009. Allt väl – trodde jag – i slutet av mars får jag en påminnelse på fakturan. De påstår nu att de inte har fått varan men att den kan ta lång tid att komma fram eftersom den skickas till en annan adress (frisvar) först. Jag som inte ens hade beställt varan från början och tyvärr inte fick något inlämningskvitto när jag returnerade paketet som brev till en frisvars-adress. Suck.

    De hotade med inkasso i påminnelsen men skall avvakta till mitten av april och se om varan dyker upp. Håller tummarna! Surt att betala 500 kr extra för ett spel jag redan har köpt!

    (Kollade upp MegaStore, det ägs i flera led av olika bolag och VD:n som äger ett 20-tal butiker och företag är väl omtalad i media för att sparka fackanslutna anställda, etc – undvik denna webb-butik!)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *