Hoppa till innehåll

Stora Karlsö och Ljugarn

Idag har vi åkt på utflykt till Stora Karlsö. Vi hann nätt och jämnt till båten 9.30 och slapp vänta i två timmar på nästa båt… Väl framme fick vi lite information av tillsynsmannen, samt en stund till att beställa lunch i restaurangen, fylla vattenflaskor och gå på toa innan vi togs med på en 2,5 timmes rundvandring på ön. Då ön är ett naturreservat var det endast en väldigt begränsad del där man fick ströva fritt, men med guide fick man se mer. Fortfarande var de flesta kustpartier fågelskyddsområden där man inte fick vara.

Stora Karlsö
Stora Karlsö – och Lilla Karlsö syns också.

Det roligaste för oss var att titta på fåglar, även om det blev ganska lite av den varan – bara ett snabbt stopp vid en fågelklippa under runtvandringen. Vi såg i alla fall tordmule, sillgrissla, ejder, storskarv, samt en massa obestämda trutar och andra vanligare fåglar.

Tordmule.

När vi kom tillbaka från vandringen var det skönt att ha beställt lunch och vi fick riktigt god bulgur med grönsaker, oliver och för mig fetaost. Sen tog vi en sväng till stenåldersgrottan som kallas Stora förvar innan båten gick tillbaka till Klintehamn.

Vi var ganska trötta efter den rejäla utflykten och tyckte att det verkade lagom att slappa på stranden en liten stund. Vi åkte över till Ljugarn på östkusten och badade på en förhållandevis folktom strand – det vill säga, det var folk där, men inte lika tättpackat som på Tofta och Sudersand… Vi kom fram till att finast strand hittills nog är Sudersand, men bästa badupplevelsen Ljugarn – detta trots att det var stenigt att gå i på Ljugarnstranden och att sanddynerna inte var särskilt vidsträckta. Men det uppvägdes av lugnet och avsaknaden av skränig musik, jätteskönt att bara ligga och lyssna på vågor, vind och fåglar.

Vi åkte hem och fräschade upp oss och fastnade en stund på hotellrummet (jäääättetrötta…) innan vi traskade in till Visby och hamnade på O’Learys där vi åt smaskig pizza.