Hoppa till innehåll

Månad: april 2011

Andrum

Nu jobbar jag från det centralt belägna kontoret igen. Det är 2½ år sedan sist. Genast gör sig en av de största fördelarna påmind: man kan luncha på Andrum.

Andrum!

Jag har precis varit där och sitter nu här med en ytterst välfylld mage och njuter. Jag övervägde ett par olika alternativ när jag gick ut för lunch, men kroppen fullkomligt skrek efter Andrum. Och så är det ofta, så det var ingen överraskning. Egentligen är det svårt att peka på vad jag tycker så mycket om. I sig själva är rätterna knappast fantastiska, jag tycker ofta att de behöver betydligt mer salt och det blir bara halvbra att hälla på det efteråt. Men ändå, helheten är fenomenal! Så många smaker som passar så bra ihop och allt känns rejält, gott och ordentligt. Det oändligt goda brödet, de stora gröna oliverna, den supergoda potatisen, apelsinklyftorna och andra stående inslag är riktigt pålitliga favoriter.

Idag åt jag som huvudrätter mushroom masala (varmrätt på buffén, champinjoner och svartögda bönor i något som smakade kokosmjölk och citrongräs) och sojafärslasagne (fanns som veganskt alternativ bakom disk, riktigt bra gjord som en klassisk lasagne med god vitsås, fast behövde mer salt enligt mig). Sååå gott! Och jag grävde fram tre stora gröna oliver (eller var det fyra?), tog för en gångs skull morotsbrödet i stället för basilikabrödet och det var faktiskt lika gott, åt såklart en massa annat gott från kalla buffén och avslutade med ett gäng apelsinklyftor.

Mmmmm. Mmmmums. Mmmmätt.

Enda nackdelen är väl just det. Att man blir väldigt mätt. För att man äter alldeles för mycket.

(“Man” betyder förstås “jag”, men om jag säger “man” i stället behöver jag kanske inte riktigt erkänna det för mig själv?)

Och förstås att det blir rätt dyrt om man faller för frestelsen alltför ofta.

Men ÅÅH! Att ha möjligheten! Lyx! Mums!

1 kommentar

Många hej då

Idag är sista dagen på mitt uppdrag på jobbet! Det är drygt ett år sedan jag började och nu är det dags för något nytt. Igår bjöd jag på hejdåfika i form av sex veganska tigerkakor och idag blev jag bjuden på lunch. Och det har blivit väldigt många hej då.

Jobbfika

Lämna en kommentar

Inte bara glatt

Nu har jag och Jonas fått uppleva varsin dagislämning med gråt. Jag antar att vi är lyckligt lottade som sluppit det så länge, men det känns förstås inte så kul. Idag gick det som tur var bra igen, så jag hoppas att det var en tillfällig grej… annars får vi väl börja slåss om vem som får hämta.

4 kommentarer

Linssoppans dag

Idag är det Linssoppans dag!

Jag vill gärna vara med på ett hörn genom att dela med mig av mina recept på linssoppa, det vill säga de som finns på Veganena:

» Linssoppa med kokosmjölk och tofu: Jag uppfann den till Ava, när hon var väldigt liten. Ett par gånger gick den hem, någon gång inte och nu var det länge sedan jag provade. Kanske dags snart? För jag vill minnas att den var god. Tyvärr hinner jag inte laga någon mat idag, eftersom jag kommer hem sent, men en annan gång kanske…

» Linssoppa Mexicano: En mycket matig och värmande soppa!

» Linssoppa: Ett basrecept, lånat från Risentas påse.

Det var faktiskt länge sedan jag lagade linssoppa över huvud taget (även om vi ätit en hel del indiska linsröror som bär viss likhet med linssoppa), men jag känner starkare än någonsin att det faktiskt börjar bli dags. :)

3 kommentarer

Dumt gjort, mamma!

Jag har en stämpel från partajet på Högfjällshotellet. När Ava fick syn på den blev hon mycket allvarlig:

Man får inte göra så! Inte måla handen, bara måla papper! Det var dumt gjort, mamma!

3 kommentarer

Vårkonferensen so far

Jag hann fram i god tid till middagen igår, det var väldigt trevligt. Jag delar en lägenhet med tre andra, A från min grupp och två stockholmare.

Idag har vi lyssnat på framgångsexperten (vilken titel, va!) Annika R Malmberg, som höll ett mycket inspirerande föredrag om att sälja in sig själv och funka ihop med andra personlighetstyper.

Sen var det lunch och efter det tid till egna aktiviteter. Jag har inget särskilt bokat, så jag inledde med en promenad i nästan surrealistiskt dimmigt och öde snölandskap (bilderna är dock från de inte fullt så öde delarna av promenaden, har andra bilder i kameran som jag inte kommer åt). Igår när jag åkte buss genom Dalarna var det väldigt soligt och fint, men idag är ligger dimman tjock och luften är fuktig.

Nu är det ännu flera timmar kvar till middagen och jag sitter och softar på rummet. Dricker te, äter kakor och tänkte försöka pyssla lite med mitt aktuella skrivprojekt, som jag för övrigt åstadkom ett helt nytt kapitel till igår på tåget, ett som inte var planerat men som jag tror lyfte berättelsen och fick bukt med ett par problem. Kul!

Lämna en kommentar