Nya tider i förskolan

image

På lediga fredagar kan man gå till lekparker och blåsa såpbubblor, bland annat.

Nu har reglerna för vistelsetid i förskolan ändrats och blivit mer flexibla (men fortfarande 30 timmar). Förut kunde vi välja mellan 8-14 eller 9-15 och då gick Ava 9-15. Nu gäller lämning 8-9 och hämtning 14-16, 4-5 dagar i veckan. Alltså, man får skapa ett fast schema utifrån dessa villkor och totalt ska det bli max 30 timmar. Vi ska nu prova 8.30-16, måndag-torsdag.

Jag är… tja, kluven. Det är verkligen inte att få fördela sina timmar i stort sett valfritt, som jag hade hört att det skulle bli. En mycket stor del av poängen för mig skulle vara att kunna schemalägga så att Jonas kan hämta åtminstone vissa dagar, eftersom jag blir väldigt låst av att lämna och hämta varje dag (och hämtningen stör mig mest eftersom jag måste tänka på att passa den tiden hela dagen). 16 är fortfarande för tidigt för att han ska kunna hämta särskilt ofta.

Att få min Ava-tid mer koncentrerad är i alla fall bra. Vi har ju inte hunnit göra så mycket vettigt när vi kommit hem om dagarna. Men det är förstås ändå svårt när man har en bäbis som egentligen upptar all tid och är svår att få att sova och äta med en vansinnigt intressant stojande storasyster i sällskap.

Ava är taggad, men jag vet inte riktigt om hon förstår att hon missar den roliga gympan de har på fredagar och att hon inte längre kommer att sluta samtidigt som T och K och kunna gå med dem till ”Litenparken” efter förskolan och så.

Men förhoppningsvis blir hon inte lika ofta besviken när jag kommer framöver. De brukar ofta precis ha gått ut och då har hon inte fått leka klart.

15 tankar på “Nya tider i förskolan”

  1. Men lyxigt ändå med 30h! :-) Här är det 15h som gäller och det är väldigt fast med tiderna, ingen som helst flexibilitet. Molly går 9-14 mån-ons. Alldeles för lite egentligen tycker jag för ett barn som är/varit 4-5 år och snart ska börja skolan. Men men… Tror det talas om att barn till föräldralediga ska få gå fler timmar eller fria timmar, men jag tror samtidigt att det ligger långt borta i tiden eftersom de sparar en massa pengar på att två barn kan dela på´en plats och de prioriterar verkligen inte förskolan här i Göteborg. :-/

    Det är verkligen inte alls samma sak med andra föräldraledigheten just pga det här tycker jag. Jag och Stella hann sällan med något annat de dagarna Molly gick på förskolan, vi gick mest hem och sov igen. Skönt det med iofs… :-)

  2. Tänk så olika det är. Här är det 15h som gäller. Å andra sidan får vi lägga dem precis som vi vill (förutom hämtning/lämning mitt i måltider). Sonen är på fk 8-13 tre dagar i veckan. Det är samma tider som storasyster har i skolan, så då behöver man iaf inte passa flera olika tider.
    Låter otroligt lyxigt med 30h! Men å andra sidan skulle det nog kännas konstigt att Assar var på fk så långa dagar när det inte behövs.

  3. Vi har också 15 timmar. Tis-tors 9-14. Inga andra alternativ. Var glad för de extra 15 timmarna du får för det är inte på många ställen man har det som i Stockholm. Anpassa sig får man ju lov att göra trots att man har en bebis hemma. Jag är ändå glad för de dagar jag ändå har haft med min stora kille. Jag skaffade ju honom för att få vara med honom. Nu jobbar vi båda heltid och inga alternativ finns till att bara vara med varandra.

    • Javisst är jag glad att vi har 30 och inte 15 timmar i veckan. Det jag väger mot varandra nu är ju nya och gamla schemat.

      Men jag tycker också det är synd att begränsa barnens tid i förskolan. Där har de ju sitt sociala sammanhang och får bra mycket mer stimulans än hemma med en trött mamma som bara ammar hela tiden.

  4. Här i Linköping har vi 15 timmar/vecka. Jag kan köpa att det är ok med förskola för äldre syskon första månaderna när man fått en ny familjemedlem. Sedan tycker jag att det borde behovsprövas i extraordinära fall – för mig känns det som att skattepengarna kan gå till betydligt viktigare saker än föreskoleplatser till barn som har en förälder hemma.

    • Jag håller inte alls med dig, Anna. Att ta ett barn ifrån förskolan, där det har hela sitt sociala sammanhang (utöver familjen), bara för att det fått ett syskon tycker jag är ett svek mot barnet. Förskolan är en pedagogisk verksamhet, inte en förvaringsplats för barn. Den förbereder barnen för skolan genom att lära dem rutiner och samarbete m.m. på ett sätt en förälder med ett småsyskon omöjligt kan göra.

      • Jag håller med Helena! Antalet timmar kan ju diskuteras men att tre-fyraåringar eller äldre ska behöva vara hemma på heltid för att de får syskon är ju snarare ett straff i många fall. Både min och Helenas dotter var ju fyra år när de fick syskon och i den åldern har det ju blivit jätteviktigt med kompisar och socialt umgänge, något som en förälder som bara ammar och byter blöjor hela tiden knappast kan ge storasyskonet åtminstone den första tiden.

        Däremot skulle kanske många ett-två-åringar må bättre av att vara hemma på heltid, men det verkar ju som att de flesta kommuner erbjuder 15h och det är väl ganska lagom även för småttingarna.

        Jag hade gärna haft 25-30 timmar till min dotter som nu är 5,5 år, hon saknar verkligen sina kompisar de dagar hon inte får gå till förskolan (men till hösten börjar ju skolan). Men som normen ser ut med 2-3 år mellan barnen så förstår jag ditt tankesätt också Anna!

  5. Jag förstår – och köper era resonemang. Särskilt idag då normen är att barn är på förskola.

    Dock hävdar jag att om man skulle ta bort den möjligheten så skulle det vara lika för alla – dvs fler äldre barn skulle finnas hemma och möjlighet till socialt umgänge skulle öka genom ”privata träffar” eller öppna förskolan.

    Argumentet att förskolan förbereder barnet för skolan tror jag på MEN jag tror också att barn som ej gått på förskolan klarar skolstart precis lika bra. Rutiner och samarbete är väl något man har i de flesta familjer?

    • Men jag tycker fortfarande att förskolan är BRA. Min dotters förskola och personalen där är fullkomligt fantastisk. Jag vill inte att mitt barn ska gå miste om det. Eller något barn – gör alla förskolor lika bra! :)

      Öppna förskolan är jättebra som dagisförberedelse, men för äldre barn är det inte alls samma sak som riktig förskola. Ingen grupptillhörighet, slumpmässiga människor varje gång, blandade åldrar, inga längre projektarbeten och egna föräldrar i stället för pedagoger är några av skillnaderna.

      Att alla barn med små syskon skulle vara hemma gör det inte heller enkelt att få den sociala samvaron. Det krävs ju en hel del tur för att barnets kompisar och människor man vill umgås med ska vara hemma samtidigt.

      Givetvis övar man rutiner och samarbete i en familj, men inte alls på samma sätt som i en barngrupp. Förskolan kanske inte är nödvändig för att man ska klara att börja skolan, men jag är övertygad om att den hjälper och att barnen utvecklas och stimuleras på ett helt annat sätt än hemma med en förälder som måste anpassa allt som görs till ett litet barn. Givetvis ska barnet vara med sin familj OCKSÅ, det handlar ju inte om att lämpa över hela ansvaret på förskolan. Men jag tror det är bra för ett större förskolebarn att få frigöra sig lite och inte alltid ha en förälder där.

      Små förskolebarn är ju en helt annan sak. Jag och min man tänjer ju ut på föräldraledigheten, med de ekonomiska uppoffringar det innebär, för att våra barn ska hinna bli åtminstone 1 år och 9-10 månader innan de börjar. Därmed inte sagt att jag tycker att man ska ta dem helt ur förskolan igen om de får syskon. Det är inte lätt för en ensam förälder att räcka till för flera barn med helt olika och till stor del konflikterande behov, vilket ju också är en del av varför jag tycker att förskolebarn oavsett ålder ska få fortsätta att vara förskolebarn. Det handlar inte om att jag är bekväm (för det är sannerligen inte lätt att lämna och hämta på förskolan med hela den karusellen heller…) utan för att jag vill kunna ägna mig helhjärtat åt det lilla barnet åtminstone en del av dagen.

      Ursäkta om det blev rörigt, är svårt att skriva på mobilen (medan jag ammar), går inte att få överblick.

  6. Jag är glad över att Ava trivs så bra på sin förskola och att ni känner er trygga med att ha henne där. Jag hoppas på att vi känner samma om sisådär 1-1,5 år när det är dags för Kajsa.

    Jag tror visst att förskolan har en funktion att fylla, jag tror också som du beskriver att det sociala sammanhanget och den pedagogiska verksamheten är viktig. Men att det är ett svek för barnet att inte få vara på förskola köper jag inte. Svek handlar för mig om betydligt allvarligare saker än så.

    Mitt ifrågasättande handlar om i grund och botten om en fördelning av de resurser som kommer in till den offentliga sektorn – skatt alltså. Jag anser att även om förskolan har en funktion att fylla för barn med föräldraledig förälder finns det många saker jag skulle vilja prioritera före.

    • Det kommer säkert att kännas svårt i början när ni lämnar Kajsa. Det gjorde det för oss också, fast vi hade turen att Ava älskade det från start och inskolningen gick som en dans. Det kändes ändå märkligt att överlåta sitt lilla barn till främlingar och jag hade gärna varit hemma längre om det varit möjligt. Men förskolan har visat sig fantastisk så många gånger sedan dess, så nu känns det bra och tryggt.

      Jag är inte insatt i vilka besparingar som skulle göras om barn till föräldralediga togs ur förskolan, eller ens hur det skulle lösas rent praktiskt. Ska man behöva söka en ny slumpmässig plats när det är dags att börja igen..? Eller ska man knöka in lite fler barn överallt och hoppas på att några alltid är hemma..? Jag vet för lite om det där för att uttala mig, men jag står fast vid att förskolan är värd mycket även för barn till föräldralediga.

      När vi var små hette det daghem och då handlade det kanske mest om förvaring och att barnen skulle ”ha det bra”. Nu heter det förskola och sedan 1998 finns en mycket seriös läroplan med inlärningsmål inom ämnen som teknik, naturvetenskap, språkutveckling och matematik, allt väl planerat för att förbereda för skolan. Våra pedagoger redogör för den med stolthet och har upprättat en lokal arbetsplan utifrån läroplanen och delat ut till alla föräldrar. Jag tycker det ger väldigt konstiga signaler att upprätta denna läroplan, betona dess vikt och sen rycka undan dess möjligheter från barn som får syskon.

  7. Än så länge är det rätt länge innan Kajsa ska börja på förskola, jag börjar längta lite efter att jobba och är glad att Björn tar över efter sommaren (jag behåller dock 1 dag hemma) – även vi vill att Kajsa ska få vara hemma så länge det bara går.

    Trots den pedagogiska läroplanen sedan 1998 och trots att föräldralediga sedan 2002 har kunnat lämna syskon på förskola sjunker elevernas resultat i skolan. En ganska märklig företeelse om nu förskolan ska förbereda för skolstart. Barn på 80- och början på 90-talet klarade sig uppenbarligen med daghem och att vara hemma med ett yngre syskon samt föräldraledig förälder en period utan att prestera sämre i skolan. Jag tycker det är bra att förskolan upprättat en pedagogisk plan, men jag har svårt att tro att det skulle uppstå stora kunskapsluckor för barnet i framtiden om det under en period (eller för den delen, fram till skolstart) ej deltog i förskoleverksamhet. Mig veterligen är inte förskolan obligatorisk till skillnad från skolan.

    Återigen, jag tycker förskolan gör ett synnerligen gott arbete och jag kommer själv placera mitt barn i förskola. Dock tror jag inte förskolan är oumbärlig vad gäller sociala kontakter, rutiner och interagerande med andra barn.

    Sverige har en av världens mest generösa föräldraförsäkring, vi har en låg maxtaxa och en väldigt subventionerad förskola samt att vi får ett oprövat bidrag månadsvis när barnet kommer. Jag menar att dagens småbarnsföräldrar har det förspänt och att samhället är generöst gentemot just gruppen småbarnsföräldrar. Att ta bort möjligheten för syskon till föräldralediga att vara på dagis tycker jag ur samhällsekonomisk synvinkel är fullt rimligt.

    Hur man rent praktiskt ska lösa det har jag inget bra svar på, mitt konstaterande initialt handlade enkelt om hur vi fördelar våra gemensamma resurser. Jag har heller ingen ambition att stånga mig blodig i frågan eller jobba politiskt för den, men mitt konstaterande står fast.

    • Tror att de försämrade skolresultaten har andra orsaker än att förskolan förändrats…

      Jag tycker att förskolan är ovärderlig främst pga det sociala och ska det sparas på gruppen småbarnsföräldrar avstår jag hellre barnbidrag och/eller betalar högre förskoleavgift än att tvingas frånta mitt barn hennes sociala sammanhang.

      Vi tycker olika, helt enkelt.

  8. Rätt och slätt – vi tycker olika.
    Och vet du, jag tycket det är helt ok.

    Tack för att du tagit dig tid att grundligt förklara ditt synsätt, det berikar.

Lämna en kommentar