Öland och Oskarshamn

Jag är så glad att vi kom iväg en sväng till Öland även i år! Nu vågade vi tack vare vaccinet mellanlanda hos svärföräldrarna i Oskarshamn också och det blev totalt 5 nätter på Öland, Neptuni camping i Byxelkrok såklart, och 3 nätter (1 + 2) i Oskarshamn. Som vanligt lyckas vi pricka in just den period då vädret blir sämre, så vi fick en del regn, men det var i alla fall inte lika kallt som förra året.

Vi blev försenade med att komma iväg för att vi, mest Ava, var lite krassliga ett tag. Så tyvärr tappade vi några sommardagar som vi hade kunnat göra roliga saker på, men så kan det vara. Det är väl kanske ett lyxproblem att man har fler saker man vill göra än dagar att fylla med dem…

Torsdag 28 juli: Oskarshamn

Fyra dagar senare än planerat körde vi äntligen mot Oskarshamn, för att sova där en natt innan det bar vidare mot Öland. Barnen var sugna på att bada på Gunnarsö, Ava mer specifikt på att testa hopptornet, men det regnade. Vi försökte vänta ut det, men… det blev bad ändå, dock bara för barnen. Ava hoppade från femman (tornet går upp till tian, som hon sparar till en annan gång) medan Sander briljerade i simtag på grundare vatten. Han avbröt ju simskolan just när han började kunna simma på grund av corona och sedan dess har han inte haft något bra tillfälle att öva – utanför oss är det så djupt att vi kör med simpuffar och det räknas ju inte – men här fanns ett bra ställe och han klarade att simma några meter i alla fall.

Vi passade även på att utnyttja att farmor och farfar har badkar. Sander hade sett till att vi beställde sånt där pulver som man häller i badvattnet så att det blir slajm…

Mmm, bada i slajm…

Fredag 29 juli: Byxelkrok

Så kom vi iväg och checkade in på Neptuni camping, där vi bott de senaste tre föregående åren. Vi har bott på samma plats varje år, men tyvärr var den upptagen nu. Men vi fick en annan bra plats så det var okej. Det var väldigt mycket folk på campingen, nästan helt fullt när vi körde runt och letade platser.

Det var ganska blåsigt och barnen var förstås badsugna, men vi gjorde Byxelkrok lite först. Lunchade hamburgare på Englunds grill. Besökte såklart Bok-Olle och köpte lite böcker – till mig köpte jag Under vintergatans alla stjärnor av Camilla Davidsson (som blev min Ölandsläsning) och Mina drömmars stad av Per Anders Fogelström. Provianterade på Ica.

Sen blev det bad i alla fall, trots att det fortfarande blåste…

Några minuter senare regnade det…

De har ju gjort om en hel del i Byxelkrok på senare år och bland annat förlängt sandstranden, så numera kunde man bada precis nedanför Bok-Olle, vilket vi gjorde i rejäla vågor. Efter en stund kom ett vasst regn som i kombination med ilsken blåst som piskade sand på oss kanske inte var sådär jätteskönt. Vi rafsade ihop våra saker och skyndade oss till bilen fortfarande i badkläder… men det var ett fint dopp i alla fall.

En stund senare var vädret fint igen och det blev softande och middag på campingen.

Vi avslutade kvällen med en promenad ner till vattnet, tvärs över gatan från campingen och vidare bort mot hamnen. Avslutade med att köpa glass på grillen.

Fredag 30 juli – Lådbilslandet och Borgholm

Jomen, visst var vi tvungna att åka till Lådbilslandet. :) Förra året var det stängt på grund av pandemin, men nu var det öppet med ett lite nytt koncept. I stället för ett begränsat klippkort fick barnen åkband som lät dem åka hur mycket de ville. Bra! Fast om det blir något mer besök på Lådbilslandet kanske det bara blir Sander och en vuxen, Ava är ju lite för stor nu… (Rekommenderad ålder är 2-10 år.) Det blev såklart en del regn under besöket…

Sen åkte vi till Borgholm och strosade lite innan vi åt mumsig middag på Pappa Blå.

Vi strosade sedan lite i hamnen och jag fick logga en geocache. :)

Lördag 31 juli – Beijershamn

Jag hade glömt det själv (skyller på att de har flyttat den…) men detta var min namnsdag och familjen överraskade med paket. En uggle-byggsats i serien vi börjat samla på så smått. Sen blev det fika på Göthlins café och efter det fick jag dessutom lyxen att tillbringa några timmar i Beijershamn och spana på fåglar medan resten av familjen åkte till Kalmar och såg Tom & Jerry på bio.

Jag hade mer tid i Beijershamn än förra gången, men lyckades ändå inte utforska hela området. Längtar redan tillbaka. I år såg jag framför allt sjuuuuukt många kärrsnäppor. Flera nya sorter för mig fastnade på bild: kärrsnäppa, spovsnäppa, kustsnäppa, kustpipare, grönbena och gulärla. Samt en del gamla godingar, förstås.

Söndag 1 augusti – Bergraset, minigolf och kvällsjogg

Vi åkte söderut så nära kusten det går, så väldigt vackert där! Stannade vid Bergraset vid Fornbo, där det finns en stenig strand som jag gillar. Så skönt att man inte får sand överallt… Det blev ett skönt dopp. En herre med badtermometer upplyste om att det var 21,5 grader i vattnet.

Sen blev det lite häng i Byxelkrok och på campingen. Vi testade campingens minigolf för första gången.

På kvällen tog jag en liten joggingtur mot Neptuni åkrar. Såå fint, som alltid, och jag såg myrspovar!

Måndag 2 augusti – Lindreservatet, Lyckesand och Neptuni åkrar

Efter en mysig frukost i vackert väder åkte vi till Lyckesand redo för lunch och bad, bara för att givetvis mötas av regn. Vi hann så långt som till parkeringen på Lyckesand, men sen körde vi vidare. Stod en stund på parkeringen vid Långe Erik för att se om det möjligen skulle lätta, så att vi kunde ta en promenad runt fyren, men nej… så vi åkte tillbaka till campingen. Lyckligtvis funkar skärmen längst fram på tältet bra som regnskydd, så vi kunde sitta där och luncha.

När det slutat regna åkte vi och tog en promenad i Lindreservatet. Vi brukar ju försöka göra någonting nytt varje år vi är på Öland, även om det mesta vi gör är gamla favoriter, men i år var alltså första gången vi besökte Lindreservatet. Det var jättefint och väldigt varierat, både öppna ängar och tät skog. Vi såg en del fåglar som jag gärna hade stannat och spanat på… Och får, de varnade för att baggen kunde försvara flocken om man gick för nära, så det gjorde vi såklart inte.

Sen fick vi faktiskt till ett dopp på Lyckesand i alla fall.

Avslutade sista kvällen på Öland med en ljuvlig kvällspromenad på Neptuni åkrar.

Tisdag 3 augusti – Kroppkakor och Oskarshamn

Vi packade ihop och tog farväl av campingen. I vanlig ordning hade jag kunnat stanna mycket längre, medan resten av familjen längtade hem. :´) Vi lunchade på ett för oss nytt ställe, Ninnis kroppkaksbod. Eller, jag och Jonas i alla fall, barnen fick annan mat… Vi har provat att ge dem kroppkakor förut… Och nej, det är ju inte så gott egentligen? Men lite kul ändå. Slemmigt, men mättande…

Sen var det ändå rätt skönt att komma hem till svärföräldrarna i Oskarshamn och ta det lugnt.

Onsdag 4 augusti – Oskarshamn

En heldag i Oskarshamn! Lite varierande väder såklart, men barnen fick cykla med farfar och jag fick jogga och geocacha (och upptäcka att mina skor gått sönder). Jag, Jonas och barnen tog också en promenad till Ernemar, där jag stannade lite längre för att fota fåglar. Blev överlycklig för att den söta rödbenan ville posera så fint för mig! Fick också en bild på havstruten, som inte fanns i samlingarna sedan innan.

Torsdag 5 augusti – Hemfärd

Ja, då var det bara hemfärden kvar då. Vi åkte efter frukost och pausade för lunch på Max i Norrköping, precis som vi gjort på nervägen. Väl hemma kunde vi konstatera att Sanders solros på balkongen hade slagit ut:

Sanders solros hade slagit ut när vi kom hem! Han sådde den i skolan.

Och jag satte igång att ta hand om växter i sisådär ett par timmar… och sen har det varit tvättberg och uppackningskaos och allt sånt där, ni vet.

Men jag är såå glad att vi kom iväg, jag säger som jag brukar: jag behööööver en dos Öland varje år!

En kommentar

1. Så härligt att ni fick en efterlängtad Ölandsresa iaf trots lite väderproblem!