Hoppa till innehåll

Helenas dagar Inlägg

Storm

DD (Eric Ericson) är en kille som gått från småstadstöntig till storstadscool. Han behöver ingen annan utan reder sig själv i en ganska behaglig glidartillvaro. Allt kastas dock omkull när en märklig kvinna (Eva Röse) ger honom en ask. Två parter (Röse + Jonas Karlsson) kämpar över kontrollen av denna ask, men vad finns i den och vad har DD med det hela att göra?

En snyggt filmad historia där en serietidning vid namn Storm, samt minnen från det förflutna, spelar viktiga roller. Ovanligt spektakulär för att vara svensk och jag tycker faktiskt bra om den. Historien lämnar vissa luckor och det är nog mest en fråga om inställning om man vill se dem som plotthål eller utrymme för tolkning. Hur som helst är det helt klart en film där saker och ting inte alltid bör tas för det de ser ut som – då blir det ganska fånigt.

Signaturen ozjeppe beskrev den rätt bra på IMDb: “Psychologically emotional drama, cleverly disguised as fantasy/sci-fi.”

FilminfoIMDB: Storm
Regissör: Måns Mårlind, Björn Stein
År: 2005
Omdöme (1-5): 4
Lämna en kommentar

Chalmersregistrering + kursstrul

Idag besökte jag Chalmers för första gången i egenskap av student där, i syftet att registrera mig.

Det hade man ju kunnat tro skulle vara ganska enkelt.

För att göra en lång historia kort så är kontentan av dagen:

  • Jag måste dit igen för att jag inte fanns med ordentligt i systemet.
  • En av kurserna jag blivit antagen till går inte i höst.

Man hade också kunnat tro att man inte kan bli antagen till en kurs som inte går.

Därtill hade man också kunnat tro att kursen går, eftersom det såvitt jag ser står det i kursportalen.

Nåväl.

Hur som helst blir det inga Immaterialrättsliga strategier för mig och nu håller jag faktiskt på att överväga att bara läsa 4 poäng Datasäkerhet i första perioden. Kommer jag in på alla kurser i vår (vilket känns dumt att räkna med, förstås…) skulle det ändå bli 39 poäng detta år, plus att jag ska försöka bli klar med min browserprogrammering på 5 poäng. Jag har redan 120 poäng, men är osäker på om min engelskakurs på 3 poäng kan räknas in i examen. Även om den inte kan räknas in skulle jag alltså kunna landa på 181 poäng (inkl. exjobb på 20 poäng). Säkerhetsmarginal vore ju förstås inte fel att ha, men samtidigt är det dumt att jobba för hårt. Att bara läsa 4 Chalmerspoäng i period 1 borde ju dessutom ge mig en rimlig chans att göra klart browserprogrammeringen inom nästa inlämningsperiod som är 9/10-3/11.

Hmm.

2 kommentarer

Färdigtentad + blötväder

Igår – ja, på en söndag – skrev jag alltså mina sista japanskatentor. Läsförståelse och kanji. Lätt var det inte, så det återstår att se om jag i framtiden kommer att kunna stoltsera med 34, 36, 38 eller 40 poäng japanska.

Gårdagens väder var ju för övrigt rena rama skämtet:

  • Det regnade in i tentasalen, på institutionens bottenvåning. Plopp, plopp, plopp.
  • Jag tog en omväg därifrån för att slippa gå genom en “sjö”.
  • Mina matkassar i papper höll nästan hela vägen hem, men när jag lyfte upp dem igen efter att ha låst upp dörren här hemma stannade filmjölken kvar i trappuppgången.

Fast jag har förstått att mina upplevelser är småpotatis jämfört med övrigt regnkaos i Göteborg.

Lämna en kommentar

Ohayô

Yasujiro Ozus filmer skildrar japansk femtiotalsvardag på ett ganska mysigt vis. Ohayô (vilket betyder “god morgon”) har nämnts som en av hans bättre och visst gillade jag denna lågmälda komedi. Handlingen kretsar kring några grannfamiljer där fruarna sköter hemmet och männen och barnen… pruttar. :) De dramatiska höjdpunkterna relaterar till två barns hunger- och pratstrejk när föräldrarna vägrar köpa en tv.

Faktiskt en riktigt mysig film och prutthumorn är inte så illa som det kanske låter.


Barn som vill ha tv.
FilminfoIMDB: Ohayô
Regissör: Yasujiro Ozu
År: 1959
Omdöme (1-5): 4
Lämna en kommentar

Cat People

Det sämsta på mycket länge! Plotten är så fruktansvärt enkel att Malcolm McDowell sammanfattar den i en enda replik – ungefär: “Vi förvandlas till pantrar när vi har sex med människor och innan vi kan förvandlas tillbaka måste vi mörda! Det enda som kan rädda oss är att ha incestuöst sex med varandra! Så ha sex med mig nu, snälla syster!”

Denna oerhört lama plott utforskas inte ens på något spännande sätt utan filmen känns enbart som en fruktansvärt genomskinlig ursäkt för att visa Nastassja Kinski och Annette O’Toole utan kläder.

SKRÄP! Jag blev skitarg.

FilminfoIMDB: Cat People
Regissör: Paul Schrader
År: 1982
Omdöme (1-5): 1
1 kommentar

Cidade de Deus

Cidade de Deus (City of God, Guds stad) är en film om ungdomsgängen som härjar i en fattig kåkstad i Rio. Pistoler, rån och våld är en del av vardagen för dessa unga. Huvudpersonen som kallas Raketen är förvisso inte gängmedlem själv, men han lever nära inpå dem. Själv har han som tur är läshuvud och en dröm att bli fotograf.

En film att bli upprörd över – det är hemskt med allt onödigt våld och dessa känslokalla barn och ungdomar. Hur har de blivit så och vems fel är det?

Bra!

FilminfoIMDB: Cidade de Deus
Regissör: Fernando Meirelles
År: 2002
Omdöme (1-5): 4
Lämna en kommentar

Svart lördag

Idag firar vännerna i Linköping Svarta lördagen… året största patetfest. (Patet = någon som varit engagerad inom t.ex. festeri eller fadderi. Synonym: gamling.) Med andra ord, de springer runt i skogen med åverål och häller i sig alkohol.

Det är inte alls så att jag hellre skulle ha varit där än här, tragglandes alldeles för många bångstyriga kanjitecken.

Särskilt inte efter att jag fick telefonsamtal ifrån partajandet och fick prata med flera partyglada ex-festerikamrater.

Nejdå, inte alls.

2 kommentarer

Gardiner & pluggkaos

Efter drygt ett år i lägenheten har vi äntligen skaffat gardiner till vardagsrumsfönstret! De ser måhända lite ynkliga ut i det stora fönstret, plus att vi skulle behöva en snyggare gardinstång, men det är ändå en klar förbättring. Dessutom matchar de soffkuddarna åtminstone hyfsat.

I bilden syns även min pluggkaos – japanskapapper över hela bordet.

Lämna en kommentar