Hoppa till innehåll

Etikett: blurb

Dags att välja fotobokleverantör

Nu ska jag sätta igång med Fotobok 2011. Dags att välja leverantör, eller snarare programvara, för det är mest programvaran jag utvärderar för att göra mitt val. Den måste vara flexibel och lättjobbad!

Jag har redan funderat lite och då lutade det åt Blurb. Men helt 100 kändes det inte när jag testkörde lite nu, så jag tänkte sondera terrängen lite mer.

Och ikväll har jag väl kommit fram till att nä, än har jag inte hittat någon som gör allt jag vill.

Om jag får drömma lite:

  • jag vill ha ett superbra program enligt min subjektiva bedömning, vilket bland annat innebär:
    • programmet ska vara generellt snyggt, smidigt, superflexibelt, stabilt och enkelt att jobba med
    • bra befintliga sidmallar som är snygga och utnyttjar sidorna väl
    • möjlighet att spara egna sidmallar
    • drag-n-drop av bilder från externt program (det var inte en självklarhet när jag började göra fotoböcker, men nu verkar alla lyckligtvis stödja det)
    • smidig justering av position, zoom, storlek m.m.
    • möjlighet att påverka EXAKTA positionsvärden
    • bra förhandsgranskning
    • flexibilitet är viktigt – ingen jäkla påtvingad autolayout
  • just nu är jag nog allra mest sugen på formatet 28×28 cm även om stående A4 eller liknande duger
  • bra kvalitet och gärna framkallning på riktigt fotopapper

Ikväll har jag testat Fuji Direkt, eftersom de erbjuder varianten Briljant som framkallas på riktigt fotopapper. Jag kunde snabbt konstatera att jag antagligen skulle irritera ihjäl mig på programvaran, men det som framförallt diskvalificerar Fuji för mig är formaten Briljant går att få i: liggande A3, liggande A4, 30×30 och 20×20. Av dessa är det bara alldeles för pluttiga 20×20 som får plats i vår Billy, som väl får anses vara en ytterst normal bokhylla. Varför inte stående A4?! Eller kanske ännu hellre 28×28. Och ja, jag tycker det är viktigt att kunna ha ryggen utåt.

En intressant upptäckt ikväll var att min gamla favorit Pixopolis erbjuder 28×28-böcker på fotopapper och uppdaterad programvara. Men programvaran var tyvärr sig lik…

Blurb är fortfarande en kandidat. Fotoklok också, antar jag. Men nu ger jag upp för ikväll…

3 kommentarer

Fundera fotobok

Snart är året slut (ja, men faktiskt… jösses…) och det blir dags att göra fotobok med årets bilder. I år lutar det åt att jag anlitar Blurb.

Det i särklass viktigaste när jag väljer fotoboksleverantör är programvaran. Jag ska ändå tillbringa ett stort antal timmar med programmet och tidigare frustrerande erfarenheter gör mig väldigt benägen att jobba med det smidigaste verktygen.

Mina första seriösa fotoböcker köpte jag av Pixopolis (se blogginlägg). Min dåvarande jämförelse visade att den programvaran var bäst, men den har verkligen inte hängt med i utvecklingen. Nu är den mossig. De senaste tre böckerna har jag köpt från Photohome. Men nu har det kommit ännu bättre program…

Först kikade jag på Fotoklok. Klart smidigare än Photohomes programvara och man kan spara egna sidmallar, vilket jag verkligen saknat. Men programmet är fuuult, hemsidan ännu fulare och jag stötte på lite buggar samt saknade ett förhandsgranskningsläge. Dessutom är det dyrt.

Blurb är snyggt, mångsidigt, verkar lättarbetat och har kul befintliga mallar samt möjlighet att skapa egna. Dessutom är priset bra, även när man räknar in frakt från USA. Enda nackdelen jag hittills hittat är att det inte går att få samma format som mina tidigare böcker. Antingen blir årets bok lite mindre eller väldigt mycket större om jag väljer Blurb…

Kul att konstatera att det i alla fall hänt mycket på den här fronten.

4 kommentarer