Hoppa till innehåll

Etikett: dejt

Dejtkväll med Jonas Gardell och Lao Wai

Vilken kväll vi haft! Eller nåja, eftermiddag/kväll. Jag och Jonas drog på dejt. Barnen har roat sig på egna håll. Tänk ändå, vad häftigt med barn som börjar bli stora?

Redan i april bokade vi biljetter till Jonas Gardells show Man får inte leva om sitt liv. Det är det som är själva grejen! så vi har sett fram emot detta länge.

Väldigt roligt att få se Jonas Gardell live! Det var en riktigt bra föreställning med bitvis ganska tvära kast mellan underbältethumor och samhällskritik, samtidigt som det var oerhört välbalanserat. Många skämt om åldrande och publikens medelålder.

Lite mer nyligen bokade Jonas bord åt oss på den kinesiska och veganska restaurangen Lao Wai efter föreställningen. Lao Wai är lite speciellt för att vi misslyckats med att gå dit tillsammans flera gånger. Redan innan vi flyttade till Stockholm 2011 var vi på besök och tog oss till restaurangen, bara för att inse att den hade måndagsstängt … och sen har det varit sommarstängt och allt möjligt när den kommit på tal igen. Nu fick vi äntligen till det och visste också att man måste boka bord eftersom det är ett litet och populärt ställe. Jag har varit där ett par gånger med vänner och det har blivit en favorit!

Idag åt vi:

2. Ma La Hou Tou Gu
Kinesisk taggsvamp marineras i chili-och Sichuanpepparolja, koriander och rostad vitlök. Serveras med jordnötter och salladslök.

12. Gong Bao Su Ji
Populär Sichuanrätt med sojakyckling, torkad chilipeppar, vitlök, paprika, champinjoner, minimajs och rostade jordnötter i en kryddstark sås. (Chilipepparn rostas lätt i olja för att smaksätta rätten, de ska ej ätas.)

21. Xiang Shao Dou Fu
Mild och smakrik tofurätt med färsk shiitake, salladslök, vitlök, koriander, selleri och sesamfrö.

1. Tie Guanyin Li Li Xiang (oolong) Fujian, Kina (E)
Ett Tie Guanyin av mycket hög kvalitet som har mjuka och fylliga aromer med inslag av syren och kronärtskocka samt en lång och gräddig avslutning. Kinas mest berömda oolongte och ett utmärkt val till både milda och kryddiga maträtter.

41. Bing Qi Lin
Vår egen hemgjorda glass.
– Yuzu med chili och ingefära
– Kaffe med palmblommans nektar

Vi delade på allt, så som konceptet är, och det var såå gott. Nr 2 är en förrätt med taggsvamp, som jag ätit varje gång jag varit där, för den är så himla god. Väldigt tuggig och spännande svamp. Efter den kom den milda tofurätten, nr 21. Såå gott, men sen var nog den starka sojakötträtten, nr 12, ändå strået vassare. Den var stark, men lagom stark för mig som den var. Jonas åt även chilifrukterna som man inte skulle äta enligt instruktionen, men då fick han den extra hettan som lyfte rätten för honom. Perfekt ju!

Vi delade på en kanna oolong (som fylldes på smidigt hela tiden) under hela måltiden, som avslutades med två smaker glass.

Äntligen fick vi besöka Lao Wai tillsammans och jösses, så gott allt var och så fin service man får. Verkligen en favoritrestaurang!

Föreställningen var kl 16, vi kom till restaurangen strax innan vår bokade tid klockan 18 och vi var på Inferno Online på Odenplan strax innan 20 för att hämta Sander, som hade roat sig där under tiden.

Jag kan tänka mig mer sånt här! <3

1 kommentar

Vuxensemester på Strandnära B&B

En väldigt lyxig upplevelse under våra Oskarshamnsveckor var att åka bara Jonas och jag på en övernattning på Strandnära på Öland. De dök upp när jag googlade “vegan öland” för något år sedan och har funnits på horisonten sedan dess. Äntligen fick vi testa och vi blev såå nöjda! Jag vill gärna komma tillbaka!

Barnen var alltså hos farmor och farfar och det kändes väldigt ovant att ha det lugnt och skönt med massor av tid. Vi kom fram, njöt av en god lunch, jag gick en promenad och tog en geocache (Jonas vilade sin tå), vi slappade på rummet… och det var ändå massor av tid kvar till middagen.

Lunch i cafét på Strandnära

Rummet på Strandnära

Vi fick så god mat! Och allt var så fint! Ja, det var fantastiskt, faktiskt. Detta fick vi till middag:

  • Zucchinisallad med basilika, rostade valnötter & fläder
  • Bönpasta med rostad nötpesto, bakade rotfrukter, svamp & fröcrunch
  • Matchapudding med vanilj & mandelmjölk, karamelliserade nötter & kokosnektar

Och jag vet inte hur de lyckades, men de hade övermänskligt god havregrynsgröt vid frukosten. Jag som vanligtvis tycker gröt är halvkul fullkomligt älskade.

Sa jag att jag vill åka dit igen?!

Fler bilder här:
» ‘Strandnära 2016’ på Flickr

1 kommentar

GoDate ger dateidéer och inspiration

Mitt senaste Buzzador-projekt är att testa GoDate.se, som alltså är en sajt med idéer för vad man kan hitta på när man ska ha en date. Där finns faktiskt en del roliga förslag, så titta gärna in. Bli gärna medlem också och ange i så fall gärna e-postadressen godate [snabela] dagar.se som värvare.

Så här lyder Buzzadors föreslagna värvningstext:

“Jag är Buzzador och har provat på en ny site som heter GoDate.se. GoDate.se är inte matchmaking, utan en site som riktar sig till dig som redan har en relation med någon att dejta.

På GoDate.se söker du inte efter personer utan efter idéer och inspiration. Konceptet är unikt och det första i Sverige, troligtvis i världen. GoDate.se är helt gratis så du riskerar inget och har allt att vinna!

På GoDate.se finns idag hundratals dateidéer. Målsättningen är att bygga världens största idédatabas med medlemmarnas hjälp. Vi Buzzadorer och våra vänner får vara bland de första med att lägga in datingförslag, skapa bloggar, skriva i forumet osv.”

Lämna en kommentar

Planer för alla hjärtans dag!

Vi ska gå på dejt på alla hjärtans dag! Jag längtar redan, vi ska:

  • Äta på Kraków (och äntligen dricka Koźlak igen – jag hoppas åtminstone att de fortfarande har det fast jag inte ser det på hemsidans meny)
  • Se ParfymenBergakungen – en mycket efterlängtad film, åtminstone för mig.

Jag har precis bokat allt. Jag vill nu!

En lite töntig detalj i sammanhanget är att jättemånga filmer vi ville se går på Astoria, men vi måste använda våra biocheckar till SF innan de går ut. Om vi fått välja fritt skulle det ha blivit Pans labyrint på Astoria. Det är ingen katastrof eftersom jag gärna vill se Parfymen, men lite typiskt är det ju.

För övrigt gick det jättebra att köpa biobiljetter på hemsidan i IE, apropå tidigare inlägg. Suck.

Jag längtar helt klart till den 14 februari, jag vill gå på dejt nuuuu!

Men i stället sliter jag mitt hår över en elak lab med deadline på måndag. Jag vill bli klar och göra roligare saker! Fast det går sådär…

2 kommentarer