Hoppa till innehåll

Etikett: julafton

Jul och nyår

Jul 2014 - collage

Vi tillbringade alltså julen i Nyköping hos mina föräldrar. Kom dit dagen innan julafton och lagade en massa mat. Och så blev det julafton och vi åt en massa mat. Det blev ett för oss väldigt klassiskt jul-urval, säkra kort och inget experimentellt. Grönkålspaj, långkål, senapsinlagd aubergine, vegansson, sk*nka utan rumpa, sojaköttbullar, sojakorv, brysselkål, tofu. Mamma hade gjort en grönkålssallad också – grönkål får gärna förekomma i många rätter på vårt julbord och det blev alltså tre stycken i år. Jag hade med mig lite godis jag gjort hemma också, ischoklad och tryffel smaksatt med vanilj och kardemumma.

Det blev faktiskt en ganska avkopplande jul (förhållandevis med småbarn, alltså…). Barnen blev glada för julklapparna och Sander blev bara lagom rädd för tomten. Jag har ju brukat gå och lägga mig med Sander när vi är borta, men nu la Jonas honom så jag kunde sitta uppe och njuta av lugn och ro. Mamma fick ett pussel av oss i julklapp (det var tradition med julpussel en gång i tiden, men har gått ett gäng år utan nu), så det fastnade vi i så smått både jag, Jonas och mamma.

Vi gav en julklapp till hela familjen, en surfplatta som jag redan i förväg installerat en drös barnappar på. Ojojoj, så populärt. Det hörs ofta “plattan” eller “PLAPLAM” här hemma nu…

Vi stannade i Nyköping till annandagen och fick besök av John, Tilde, Selma och Melker på juldagen.

Det blev en premiär också: klippte luggen på Sander för första gången (jag höll, mormor klippte). Har bara klippt i nacken tidigare.

» ‘Julen 2014 i Nyköping’ på Flickr

Den 27:e var vi på jullovsteater på Intiman och såg Saltkråkan tillsammans med Anna och Oskar. Väldigt mysigt och barnen var fängslade. Sander var inte så förtjust i början av andra akten när alla var ledsna och upprörda, men det “jobbigaste” han gjorde var att sitta vänd mot mig och pussas. :) (Okej, han ställde sig upp lite också.) Sen blev han uppslukad av pjäsen igen när det blev lite gladare. Han satt i mitt knä hela tiden, mysigt och gosigt. Jag blev väldigt förtjust i konceptet jullovsteater och gör gärna om det igen, även om det inte var direkt billigt (vi övervägde att någon av oss skulle gå med Ava förra året då det var Emil, men bangade när vi såg priset).

Nyår 2014/2015

Nyårsafton blev lyxig för oss: vi bara dök upp hos faster Emma och blev bjudna på trerätters middag. Farmor och farfar var där också – dem hade vi förresten träffat redan dagen innan också. Barnen fick mer julklappar och fascinerades av fyrverkerierna. Jag lade båda barnen i Emmas och Johannes säng vid ungefär vanlig tid, sen fick vi faktiskt liv i Ava vid tolvslaget så hon fick vara med och se när fyrverkerierna brakade loss egentligen. Sen sov Ava kvar och vi åkte hem med Sander. Vi fick en lugn nyårsdag med bara ett barn fram till en bit in på eftermiddagen.

» ‘Nyårsafton 2014/2015 hos Emma’ på Flickr

Lämna en kommentar

Julen 2013

Granen

Den fjärde advent åkte vi till Oskarshamn för att fira jul med farmor, farfar, faster Emma och gammelfarbror Sven. Måndagen ägnades åt att laga julmat och tisdagen såklart åt att fira jul med jättegod mat och celebert besök av tomten. På juldagen var Jonas på traditionsenlig juldagsfest hos Tomas och Anna-Lena, jag och Sander slappade hemma och övriga åkte till Släthult. Annandagen var en vilodag och på fredagen åkte vi till Nyköping.

Jul i Oskarshamn 2013Julfirande i Oskarshamn (fler bilder på Flickr, se länken längst ner)

Lördagen den 28:e var lilla jul i Nyköping med ännu ett lyxigt julbord, ännu mera julklappar och besök från John, Tilde, Selma och Melker.

Jul i Nyköping 2013Julfirande i Nyköping i mellandagarna

Vi har fått så himla bra julklappar allihop! Jag och Jonas fick till exempel en tryckkokare, större pedalhinkar (12 l istf 5) till badrummen, hjortronsylt, Kiva-cards, massage (jag från Jonas), The Last of Us till PS3 (Jonas från mig), brandfilt m.m. Barnen fick också mycket bra. Jag körde budgetvariant med Tradera-fynd till Sander och spenderade betydligt mer på Ava, än så länge känns det ok att vara orättvis.

Det var en bra jul, men det är ändå skönt att vara hemma igen. Det är fullkomligt utmattade att passa ettåring i icke barnanpassade miljöer fulla av prydnadssaker, vitrinskåp, trappor… Har inte gått att sätta ner honom och titta åt ett annat håll i tre sekunder ens.

Nu laddar vi för nyår!

Mer bilder:
» ‘Julfirande 2013’ på Flickr

Lämna en kommentar

Julhelgen 2011

Julen 2011

Det kändes lite stressigt först, men sen fick vi i alla fall en väldigt fin julhelg. Fredagen den 23:e körde vi halvdag på jobb och förskola och satte oss sedan i bilen och njöt av att ha bra väglag hela vägen till Oskarshamn. Det var alltså där vi firade julafton hos farmor och farfar. Även faster Emma och gammelfarbror Sven (eller Fven, som Ava säger) var med.

Julmaten var sagolikt god! För vår del bestod jullunchen av seitanskinka, göttbullar, korv, vegansson, senapsinlagd aubergine, grönkål, grönkålspaj, brysselkål och rödkålssallad. Vi tittade på Kalle, öppnade paket (nu har Ava lärt sig att det heter paket och inte kapet), tittade på Karl-Bertil, åt julsnask och njöt.

På juldagen åkte vi först hem till Sven för en liten släktträff och sedan åkte Ava hem med farmor och farfar medan jag och Jonas gick på den traditionella juldagsfesten hemma hos Tomas.

På annandagen tog vi det lugnt och dagen efter åkte vi till Nyköping. Där firade vi jul en gång till med mormor och morfar, morbror John och alla kusinerna. God mat och bra paket i repris.

Det är jätteroligt att vara ute på äventyr med Ava, för det märks så tydligt att hon älskar att ha en massa människor omkring sig som hon kan hitta på skojiga saker med.

» Bilder från julhelgen på Flickr

1 kommentar

En annan julafton än vi tänkt oss, men ändå en väldigt bra sådan

Det blev julafton hemma och inte i Oskarshamn som planerat. Sjukdomarna har avlöst varandra här hos oss och eftersom Ava varit magsjuk och kräktes så sent som i onsdags vågade vi inte åka i torsdags som vi tänkte. Lyckligtvis har hon inte kräkts sedan dess, utan verkar må åtminstone hyfsat bra även om ingen av oss är frisk (men vi andra är lyckligtvis bara förkylda).

Tur i oturen nästan att vi inte packade in oss i bilen i torsdags förresten, eftersom vi skulle ha fått en mycket otrevlig överraskning i form av punka på bilen då. Nu fick vi den i stället när Jonas skulle åka en snabbis in till stan, men inte kom särskilt långt…

Nåväl, vi har haft en riktigt mysig julafton hemma hos oss och ätit en massa god mat och öppnat paket. Allt på julbordet blev väldigt lyckat! Vi hade vegansson (jansson med kapris i stället för ansjovis), Astrid och apornas julsk*nka utan rumpa, seitanbullar (köttbullar med tofu och glutenmjöl), uuunderbar grönkål/långkål, senapsinlagd aubergine (mums!), en mer klassiskt inlagd aubergine (ok, just den blev faktiskt inget vidare), brysselkål, sojakorv och champinjoner. Jag känner mig som en tant när jag säger att grönkålen var godast, men ÅÅÅH vad god den var!

Ava fick nya lejontofflor, ett grytset till leksaksspisen (se här), en dvd med Mulle Meck, fem böcker, en leksaksbil som nästan ser ut som våran riktiga + en julpåse från dagis med pyssel hon gjort och en pepparkaksgris med glasyr. I julklappspåsen fanns en julklapp till mamma och pappa också, Avas handavtryck i lera! Kul! Jag fick en flaska vin och boken Så väljer du rätt vin till maten. Jonas fick filmen Watchmen (Director’s Cut på Blu-ray), serieboken som ligger bakom den och två andra böcker om Watchmen + presentkort på att få köpa extern hårddisk om han vill och behöver.

» Mer julbilder

1 kommentar

Julturné 2009

Åh, så lyxigt att kunna åka på julturné i egen bil! På ditvägen körde jag ca 20 mil, mellan Landvetter och Ekenässjön (strax innan Vetlanda), där vi stannade för att äta lunch. Bilen är underbar! Det kändes bra att få lite mängdkörning och jag trivdes bra ute på vägarna, men behöver öva på precisionskörning som parkering och så.

Vi är inte direkt vintermänniskor, jag och Jonas, men det var i alla fall väldigt fint att åka igenom det vitklädda landskapet.

Snölandskap utanför bilfönstret

Först åkte vi alltså till Oskarshamn för att vara med på firandet av svärfar Jannes 60-årsdag, med god mat och en massa släktingar. Ava var givetvis poppis och klarade galant att bli utsatt för så mycket folk. Det var väldigt skönt att vi skaffat “barnvakt” i form av såna där envägswalkietalkies så vi kunde höra när hon vaknade, trots festsorl.

Oskarshamnsvistelsen bjöd även på minijulfirande med Avas farmor, farfar och faster. Farmor Ingbritt hade sytt en jäääättesöt tomte! Duplo, böcker, bilgrejer, rawfood-kokbok och mini-V70 fanns också bland paketen:

Julklappar

Det blev också ett besök hos Tomas och Karolina med familj. Där var Ava varken störst eller minst av barnen, utan mittemellan. Hon hittade massor av roliga leksaker, bland annat fullt med bilar inknökade i en leksaksspis och ett jättefint garage.

Ava hos familjen I

På väg till Nyköping lunchade vi i ett kallt och snöigt Valdemarsvik, på samma ställe som vi åt på när vi utflyktade dit för länge sedan. Så här såg Valdemarsviks rosarium ut:

Lunchpaus i snöigt Valdemarsvik

Istappar fanns det också:

Lunchpaus i snöigt Valdemarsvik

I Nyköping var det jäääättemycket snö:

Snö i Nyköping

Vi tänkte att Ava skulle få leka i ordentligt med snö, men först var vi för upptagna med att förbereda julmat och på juldagen blev det slaskigt. Synd!

Ava hade väldigt roligt med kusinerna och hade nog gärna lekt mer med dem.

Ava och kusinerna på julafton

På julafton blev det en faslig massa paket, förstås. Av oss fick Ava en keyboard, en “telefon” som säger siffror och bokstäver och spelar musik, en bultbräda, ett pussel och jättespännande paket med en överraskningsbeställning jag gjort från PajaS. Mormor och morfar gav träjärnväg och en sån där mojäng som skulle kunna liknas vid en snirklig kulram, om ni fattar… och så fick hon en jättemysig bil av kusinerna.

Jag och Jonas fick en symaskin (!) och vin. Jag fick en spaweekend (!) på Quality Hotel Panorama av Jonas (längtar!) och han fick en internetradio, en tröja och en plånbok av mig, samt en radiostyrd helikopter och en astronomibok av “Tomten” (dvs han pekade när vi var ute och handlade…).

Julmaten var riktigt bra! Jag blev nöjd med våra seitanköttbullar och halvnöjd med seitanskinkan, som ska få en andra chans vid tillfälle. Tror den hade kunnat bli fastare. Vi hade också korv, grönkål, brysselkål, kålrot, bönor med mera i olika tillrättningar. Och en massa snask förstås… choklad, nougat, nötter, fikon med mera… och julgröt till lunch innan allt det andra… mycket mat…

Firandet gick för övrigt till så att min brors familj kom över till mina föräldrar en stund på dagen och fikade och öppnade paket, men sen delade vi upp oss inför Kalle. Det blev en väldigt stillsam och mysig julmiddag.

På juldagen tog vi det lugnt och besökte min brors familj en liten sväng. På annandagen åkte vi hem i ganska hemskt väder. Det blev så att Jonas körde hela vägen, han som har mest körvana. Det var snömodd på E4:an till och med! Vi såg en hel del blåljus och avkörda bilar och det gick inte så fort fram alla gånger, men det gick bra. Lunchpausen blev i Mjölby.

Mest spektakulärt på färden var när Jonas var tvungen att stanna för en älg mitt på motorvägen. Vi stod still och såg på när den gjorde ett misslyckat försök att hoppa över viltstängslet och föll till marken för att sedan ta sig upp igen och lyckas med hoppet. Stackars älg, hoppas att det gick bra för den. Hann få den på bild, fast först efter att den hoppat över stängslet…

Älg som sprang över motorvägen

Det blev en bra turné och allt gick smidigt med Ava. Bra bilturer och åtminstone fler bra nätter än dåliga… Nu ser vi fram emot ett stillsamt nyårsfirande här hemma i Landvetter. Ska försöka hinna både att göra duktigsaker och att mysa och vila och umgås.

» Fler bilder här

Lämna en kommentar

Jul i Oskarshamn

Jul i Oskarshamn - collage
Lite bilder – klicka
för att bläddra
bland dem på flickr.

Nu är vi hemma igen efter en mysig jul i Oskarshamn – min första jul där! Vi åkte tidigt den 23:e och tillbringade kvällen med att laga vårt bidrag till julmaten tillsammans med Emma medan svärföräldrarna var på kalas. På julafton anslöt Jonas farmor och farbror och vi åt julmat och delade ut klappar och hade det lugnt och skönt.

För oss veg-människor bestod julmaten av:

  • Julbollar (kikärter, cashewnötter)
  • Hummus
  • Julhummus (med lingon!)
  • Polenta med russin, valnötter och soltorkade tomater
  • Jansson med oliver i stället för ansjovis
  • Brysselkål
  • Kroppkakor med kantarellfyllning (dock med lite ägg i)
  • Linspastej
  • Vörtbröd
  • Minisojakorv (dock ej veganska)
  • Snittar med tångkaviar och avokadoröra
  • Vitkålssallad
  • Rödbetssallad
  • Gurka
  • Valnöt- och cashewnötmix
  • Julöl
  • Enbärsdricka
  • OP

Mycket mumsigt! Dessutom gjorde vi egen risgrynsgröt på rismjölk, fast den blev mycket bättre när vi gjorde den här hemma på prov… typiskt! Nåja, det gick ju inte precis någon nöd på oss ändå!

På juldagen var det traditionsenlig fest hos Tomas och Karolina. Det var skoj och det kom dit en hel del bekant folk! Vi var väldigt trötta dagen efter när vi gick på Jonas farmors 80-årskalas med hela tjocka släkten. Jag har lite jobb kvar när det gäller att lära mig släktförhållandena i min nya ingifta släkt… Vi satt hur som helst med Jonas kusin Daniel och hans Anna och pratade mest med dem. De bor i Göteborg och jag har hört talas om dem förr, så det var kul att träffa dem på riktigt.

På annandagen åkte vi hem igen, så det var i vanlig ordning en ganska snabb julledighet. Nu är det exjobb som gäller igen, även om det hittills blivit mest pill med annat. Vi har ju en bröllopsresa att förbereda också! Och så ska vi såklart fira nyår på måndag!

3 kommentarer