Min löpning

Jag började ju springa i somras. Och det gick ju bra först, men sen fick jag ta en långvila för att knäna skulle bli sig själva igen. Jag var ganska bra på att börja försiktigt, men usel på att trappa upp försiktigt. Jag nådde mitt mål på 5 km löjligt fort och klarade det okej konditionsmässigt, men sämre knämässigt…

Så jag har börjat om. Nu kör jag ett träningsprogram för att komma upp i 5 km från ingenting. Och inte vilket som helst, utan Zombies, Run! 5k. Lär mig att springa samtidigt som jag är mitt uppe i ett zombieäventyr, alltså. Häftigt! (5k är en liten syskonapp till den mer avancerade appen Zombies, Run! som jag också såklart är nyfiken på)

Sen råkade jag ju visserligen anmäla mig till ett lopp som är nu på söndag. Vet inte hur smart det är att försöka springa 5 km när man är på vecka 2 av 8 i ett träningsprogram för att nå upp till 5 km, men det får väl bli vad det blir… springer/går på knänas villkor.

Jag investerade ju i riktiga löparskor och löparkläder och våndades en hel del över löparskorna eftersom de inte kändes bra i början (sockerdricka och kramp i fötterna, typ…). Skulle jag verkligen ha pronationsstöd? Men det har känts bra de senaste rundorna. Det verkar också som att jag fått mer snöre över trots at skorna känns rymligare… på nåt vis. Jag hoppas att jag bara behövde springa in dem och att de kommer att kännas bra framöver.

Jag har börjat föra träningsdagbok på jogg.se, närmare bestämt här: min träningsdagbok. Jag började ju med RunKeeper, men jogg.se känns som ett bra samlingsställe eftersom jag kan synka dit RunKeeper och lägga in zombiepassen manuellt.

Relaterade inlägg:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *