Hoppa till innehåll

Månad: september 2007

Buggrapport: Tiden går fel!

Jag försöker bokföra timmarna jag ägnar åt mitt exjobb och har upptäckt en bugg i Tiden. Jag kan exjobba en hel dag och så blir det ändå bara 2-3 effektiva timmar. Felet verkar bestå i att tidens hastighet inte är konstant. Vid vissa tillfällen tycks tiden fullkomligt rusa fram – exempelvis när man bara ska blunda lite innan man går upp på morgonen, när man bara ska kolla mailen och bloggarna lite, när man ska laga mat, äta och diska, eller när man sätter sig på toa med en god bok. Andra gånger stannar tiden upp och oavsett hur länge man sitter och gör saker – exjobbar – har det knappt förflutit någon tid alls då man tittar på klockan.

Det här är en ytterst störande bugg som jag skulle vilja få åtgärdad snarast möjligt!

1 kommentar

Sms från framtiden

Jag fick precis ett sms från Jonas: “Jag har fått sms från dig där du har tråkigt, om en halvtimme.”

Det kanske skulle låta lite konstigt om jag inte förstod precis vad han menade. I söndags när Jonas jobbade skickade jag via sms.se ett gull-sms för att muntra upp honom ifall han hade trist (det är ju sällan sådär vrålkul att jobba). Jag skickade det vid tvåtiden ungefär. Vid 21 satt vi bredvid varandra vid våra respektive datorer och Jonas telefon pep. “Jag har fått sms från dig”, sa Jonas. “Från framtiden. Det känns bra att veta att du kommer att älska mig klockan 23 också.”

Lämna en kommentar

Fira 4 år med Jonas!

Vi hade en härlig ledig och lyxig mys-onsdag och firade att vi varit officiellt tillsammans i 4 år. Först en lugn och skön morgon hemma med pannkaksfrukost – vi äter ju pannkakor varje gång vi firar månad och så även denna gång. Vi upptäckte dessutom något nytt: det är gott med keso på pannkakor! Keso, örtsalt och peppar. Mmmm!

Sen gav vi oss ut i regnet – det regnade tamejf*n nästan hela dagen och åkte in till stan. Först ut var fika på Ahlströms konditori. Ingen av oss hade varit där tidigare, men vi blev väldigt nöjda. Stället har funnits sedan 1901 och har kvar mycket av det gamla. De sätter stolthet i “det lilla extra” och det märkte vi genom att min chokladtårta med citron- och Rice Krispies-botten hade en ofantligt god liten maräng på toppen och att Jonas cheesecake pryddes av ett underbart smakrikt och gott hallon.

CIMG3068.JPG
Mumsigt fika på Ahlströms

Nästa aktivitet var presentshopping! Vi gick till Nordstan och skildes åt för en halvtimme med uppdraget att köpa present för 100 kr till varandra. Roligt! Här är presenterna:

CIMG3072.JPG

Jag fick en hjärtformad tesil, en påse Rooibos Kär & Galen och en liten vinflaska.

Jonas fick en pennkopp, en vin-chokladkaka (jättegott!) och 6 Refreshers (annars hade jag landat på 94 kr…).

Efter presentöppnandet var planen att promenera, men eftersom det regnade väldigt mycket blev det att vi gick runt och tittade i affärer ett tag.

Sen var det dags att bege sig till Pasta+ och äta mumsig middag! Gott, härligt, mysigt!

Jag åt RAVIOLONI AL GORGONZOLA: Ost och spenatfyllda stora ravioli med gorgonzolasås och färska champinjoner, 148 kr. Jonas valde RISOTTO AI FUNGHI PORCINI: Risrätt av Arborioris med karljohansvampscreme och champinjoner, vittvin, persilja och lök, 146 kr. Till efterrätt åt jag TARTUFO CLASSICO: Äggvanilj och chokladgräddglass med chokladsås och kakao, Jonas åt GELATO AL PISTACCHIO: Pistachglass toppad med stregalikör och så delade vi på en cappuccino med whisky och baileys. Mmmmums!

CIMG3080.JPG
Älskling med mumsig risotto.

CIMG3083.JPG
Efterrätterna!

Efter maten gick vi till Hagabion och såg The Secret Life of Words som var bra och oväntad.

» Några fler bilder på flickr

1 kommentar

Amberville-kampanjen allt märkligare

För en liten stund sedan hörde jag hur brevbäraren försökte krångla in någonting i vårt smala postinkast. Döm om min förvåning när jag såg en purjolök som gled in – och fastnade. Jag fick öppna dörren och plocka ut den från utsidan.

Purjolöken kom givetvis från Zebra STHLM, reklambyrån bakom den märkliga Amberville-kampanjen. Citatet på lappen: “Björnen snubblade till på en purjolök som låg på trottoaren, men lyckades undgå att trilla och gick vidare; även i tanken. – Ur Amberville” Hittills har jag läst 144 sidor i boken men kan inte erinra mig någon purjosammanstötning, så jag får väl hålla utkik efter den.

Strax blir det nån röra med purjo till lunch – Jonas är i färd med att laga.

4 kommentarer

Författarcoach på prov

Jag har fått en provcoachning av de 7 första sidorna av Tomrum! Det gav mersmak! Om jag hade råd skulle jag anlita författarcoachen Jessica Schiefauer (se
Kurser -> Skriva roman för att komma till info om coachningen) utan att blinka, men att leva två personer på ett studiemedel är ju tyvärr lite för knapert för sånt.

Jag var väldigt nyfiken på hur Jessica skulle tackla problemet att ge vettig kritik till bara 7 sidor i början av en roman. Det hon gjorde var att börja med att skriva en kort sammanfattning av vad hon uppfattade att det handlade om. Sen fick jag veta varför hon tyckte att hon fick en bra bild av en av mina karaktärer och varför hon inte kände samma sak om en annan. Hon pekade på ett stycke som kändes övertydligt, eftersom det berättade bakgrund som kom fram ändå genom sättet två människor betedde sig tillsammans. Hon noterar vidare att jag skiftar perspektiv i varje kapitel och råder mig att inte rucka på detta, samt att se till att skifta stil när jag berättar om olika personer. Dessutom skrev hon att hon gillar mitt val av titel och att hon tror att jag kan ha någonting bra på gång.

Det blev lite av varje, alltså. Bra kommentarer för att gälla endast 7 sidor, tycker jag. Jag är grymt nyfiken på vad hon skulle tycka om resten!

Jag fick för övrigt kontakt med Jessica Schiefauer via Multimanus, som hon samarbetar med. Via deras tjänstelista ser jag att det är “lektörstjänst” jag helst av allt skulle vilja ha – alltså kommentarer på ett färdigt utkast. Coach-tjänsten är egentligen mer ett stöd under processen att skriva utkastet. Nån som vill sponsra? :)

3 kommentarer

Scener ur ett äktenskap

Scener ur ett äktenskap finns i två varianter; en filmversion på 167 minuter och en TV-version på 299 minuter. Vi såg den kortare filmversionen.

Vilken film! På många sätt är det en ganska klassisk historia om ett misslyckat äktenskap, med den typiskt dålige mannen som tröttnar på sin fru och träffar en yngre kvinna, men den är alldeles för bra för att kunna kallas klyschig. Förtjänsten är absolut Liv Ullmanns och Erland Josephsons som spelar makarna Marianne och Johan – vilka skådespelare! De lyckas verkligen leverera replikerna som är rappa, fyndiga, pretentiösa och känslodrypande om vartannat så att de känns äkta. Under större delen av filmen är det bara de två i bild och det som händer är att de pratar med varandra. Man får inte ens se barnen och älskarinnan, men det känns helt rätt.


Marianne (Liv Ullmann) blir dumpad av Johan (Erland Josephson)

I början av filmen tycker Johan och Marianne att de har ett bra liv tillsammans. I öppningsscenen intervjuas de tillsammans för en tidning och berättar om sina liv. Redan här får jag en väldigt obehaglig känsla av att se dem. När de berättar om sig själva berättar Johan skrytsamt om sina diverse framgångar medan Marianne definierar sig själv helt utifrån Johan och barnen. När hon väl kommer igång och börjar säga något intressant blir hon avbruten på ett eller annat sätt – “åh, vad snygg du såg ut i den posen, stanna så där så får vi en bild”. Och det återkommer flera gånger att när Marianne pratar är det ingen som lyssnar, utan hon blir avbruten och får höra att hon är dekorativ… Frustrerande!

Innan allt faller sönder får vi också en scen (ja, filmen är väldigt tydligt uppdelad i scener – de har till och med undertitlar) där Johan och Marianne bevittnar sina vänners äktenskapliga gräl. Det är riktigt obehagligt och trots att Johan och Marianne tycker att de själva har haft bättre tur med sitt förhållande förstår man att det inte är sant. Och sen faller givetvis bomben och den perfekta fasaden rämnar…

Det här är en strålande film som gör ont att se på. Jag hatar Johan, som är så fruktansvärt vidrigt elak, och blir frustrerad på Marianne för att hon överhuvudtaget vill ha honom och för att hon inte har vett att hålla sig borta från honom när hon förstått vad han går för. Men ingenting är så enkelt som jag vill att det ska vara, för så är det ju sällan i verkligheten. Och den här filmen känns ovanligt äkta.

Väldigt, väldigt, väldigt bra!

FilminfoIMDB: Scener ur ett äktenskap
Regissör: Ingmar Bergman
År: 1973
Omdöme (1-5): 5
Lämna en kommentar

Amberville-godis

Jag trodde jag skulle få en disktrasa om det blev nån mer Amberville-post från Zebra STHLM, eftersom andra har bloggat om det, men jag fick en tablettask! En rätt snygg sådan… På den svarta baksidan (inklippt i bilden) står: “Är det alltså Magnus som skriver dödslistan?”

Jag har inte smakat ännu (kanske har jag någon orealistisk förhoppning om att någon som heter Magnus ska vilja betala mig dyrt för att få en oöppnad ask att briljera med?), däremot har jag börjat läsa boken. Den är tuff (men mer om det senare!).

Lämna en kommentar

Ännu mera crotonknoppar

Jag trodde att vår croton blommat färdigt, så jag har inte tittat så mycket på den på sistone. Gissa om jag blev förvånad när jag fick syn på alla dessa knoppar!

(Jag hade gärna fixat till den högra bilden med lite skärpa eller så, men jag hann tröttna på både Krita och GIMP medan jag försökte klippa ihop två bilder… och skärpefunktionen betedde sig inte som jag ville. Suck! Ett bra bildprogram till Linux, någon?)

Lämna en kommentar