Hoppa till innehåll

Månad: juli 2008

Fint utan åäö

Jag jobbar med min exjobbsrapport, som skrivs i LaTeX. Ibland skriver jag ord med aao i stället för åäö, till exempel när jag skapar etiketter (label{etikett-text}) att referera (
ef{etikett-text}) till. Etiketterna är nämligen lite osams med åäö och vill inte vara med och leka om åäö är det.

Vissa ord blir ganska söta när man skalar bort alla prickar och ringar. Vad sägs om mönsterspråk – monstersprak? Eller designmönster – designmonster?

Tänk vilka fina nya ord man kan hitta! Jag tycker de känns riktigt färgstarka och bra, frågan är bara vad de betyder…

2 kommentarer

Ettårig bröllopsdag! ♥

I måndags 080707 var det exakt ett år sedan det magiska datumet 070707 då jag och Jonas blev familjen Ferry på Vittviks herrgård utanför Valdemarsvik. Bildbevis här!

Jonas jobbade halvdag (och jag har ju redan semester), så vi sågs på stan och började firandet med att äta lunch på Andrum. Sedan begav vi oss till Botaniska trädgården och beundrade en massa fina blommor.

Bröllopsdag | Anniversary
Vi!

Bröllopsdag | Anniversary
Den här tyckte jag var cool eftersom den ser ut som en sån där pappersvindsnurra.

Sen började det dessvärre regna, så efter en snabbis inne på köttätarutställningen (växter, alltså!) och en titt i butiken åkte vi in till stan och gick på bio. Det blev nya Narnia, som man ju bör ha sett. Fast jag kan inte låta bli att tycka att det är lite osnyggt att barnen ägnar sig åt så mycket våld… och Aslan-dyrkandet är lite slemmigt…

Efter det hade vi jobbat upp hungern igen efter Andrum-mättnaden (genom att avstå från popcorn i biomörkret…) och begav oss till L’Assassino på Andra Långgatan för lite lyxmat! Valet föll på den restaurangen för att de har en hel sektion med veganmat i menyn (se länken!). Sånt måste uppmuntras!

Bröllopsdag | Anniversary
Vegansk lyxmat på L’Assassino

Jag åt en flamberad veganfilé med risotto och grönpepparsås (135 kr). Servitören kom ut och flamberade den vid bordet, det var väldigt tjusigt och halva restaurangen stirrade mot oss när ett ljudligt FOFF och starkt ljussken kom från vårt håll. :) Tyvärr var väl inte smaken riktigt min favorit, risotton var liksom sur och allt var ordentligt starkt. Jonas åt tzayspett med jordärtskocksskum och potatispuré (98 kr). Vi lyckades som så ofta förr ta den matiga rätten till mig och den lite mesigare till Jonas, men Jonas fick lite av mig…

Till efterrätt åt jag crepes med vaniljglass och Jonas tog crepes med choklad.

Det är riktigt skönt att jag mår bra och kan äta igen!

Eftersom den traditionella bröllopsdagsgåvan för första året är någonting av PAPPER fick Jonas en seriebok av mig, Marjane Satrapis Kyckling med plommon. Den är ju gjord av papper. :) Jag ser fram emot att läsa den.

» Fler bilder här!

Lämna en kommentar

Telefonlista

Dags för lite studieflykt (jag exjobbar idag)! Jag lånar en telefonlista av Incka och fyller i…

Har du pussat nummer 2?
Ja, om det nu räknas, det är ju jag själv! Fast det är förstås mitt jobbnummer och kontakten heter “Acando-jag” och jag har nog inte pussat på mig själv på jobbet…

Vad har du för relation med nummer 20?
Jag kan ringa honom om jag behöver något fixat. :) Det är vår fastighetsskötare.

När ska du träffa nummer 30?
Aldrig, antagligen. En gammal extrajobbsarbetsgivare.

Är nummer 18 söt?
Jaaa, det är klart, det är ju Jonas syster Emma!

Vad var ditt första intryck av nummer 13?
Jag är inte vansinnigt impad av Comhems kundtjänst… Nu är jag inte ens kund längre, så jag kan faktiskt ta bort numret!

Gillar du nummer 14?
Visst gillar jag Daniel!

Har du träffat nummer 3 den senaste månaden?
Nej och förmodligen aldrig mer! Numret går till Action People som jag extrajobbade lite för förut (matdemonstrationer och events).

När ska du träffa nummer 26 nästa gång?
I slutet av juli eller början av augusti träffar jag nog farfar igen. Då ska vi i alla fall till Nyköping en sväng.

Är du nära vän med nummer 23?
Nej, men jag har köpt pizza hos dem ett par gånger…

Har du gått på bio med nummer 4?
Ja, det har jag. I gymnasiet… det är min gamla gymnasieklasskompis Alex!

Skulle du kunna gå ut med nummer 35?
Nej, jag ser ingen anledning att gå ut med hyresgästföreningen…

Vad pratar du och nummer 5 oftast om?
London och Livet kanske? Tyvärr pratar jag inte med Alva så ofta.

Skulle du kunna ge nummer 9 en kram?
Visst, det händer att Björn får en kram.

Vad har du och nummer 24 för relation?
Hrm, den är lite mer intim än jag riktigt är bekväm med alla gånger… kvinnokliniken.

Vad skulle du vilja göra med nummer 25?
Åka till Tobago! Med pappa och resten av våra föräldrar, det vore mysigt.

Vad är det bästa med nummer 8?
Att hon bryr sig om mig och alltid finns där om jag behöver henne. Och att hon alltid skämt bort mig med vansinnigt mycket böcker! Mamma!

Brukar du och nummer 16 träffas?
Nej, det kan man inte säga. Jag och Elisabeth gick i samma skola i gymnasiet och har setts ett par gånger i Göteborg, men det var länge sen nu.

Ja, det var väl meningsfullt? Om inte annat har jag insett att jag kanske borde rensa listan lite. :)

Lämna en kommentar

Två brädspel: Puerto Rico och Betrayal at House on the Hill

I söndags var vi hos Linnéa och Björn och testade två spel:

Puerto Rico

Puerto Rico (Björn och Linnéas spel) är rankat som nummer 1 på BoardGameGeek och det är inte svårt att förstå varför. Det är lagom lätt att lära sig och att komma in i, men det finns massor av smarta strategier att klura ut. Man får mersmak!

Något förvånande, på ett positivt sätt, är att det är ett helt fredligt spel utan ett endaste krigsmoment. Man är plantageägare och producerar grödor som man sedan skeppar iväg eller säljer på lokala marknaden. Det finns en rad olika byggnader som ger bonusar av olika slag och man måste placera ut kolonister på fält och byggnader för att de ska bli aktiva. I en spelrunda väljer varje spelare bland olika roller, som avgör vad alla ska göra (t.ex. bygga hus, placera ut kolonister, producera varor eller skeppa varor), och varje roll kommer inte med varje gång. Det är roligt att alla spelare gör det som ska göras när en person har valt en roll, men att den som valt rollen får någon sorts bonus. Det tog lagom mycket tid att göra det man skulle, så alla fick agera ofta.

Spelet är tänkt för 3-5 spelare, men det finns en variant för 2 spelare. Det tycker jag verkar bra, det är alltid trevligt med spel man kan bara plocka fram om man plötsligt känner för att göra någonting en kväll och inte har tid att samla ihop folk.

Jag vill jättegärna spela Puerto Rico igen och jag är till och med sugen på att köpa det… men jag ska nog lugna mig lite. :)

Betrayal at House on the Hill

Betrayal at House on the Hill fick ju Jonas i födelsedagspresent. Det är ett skräckspel där man, representerad av en mycket snygg spelfigur, går runt och upptäcker ett otäckt hus. Plötsligt vänder sig en av spelarna mot de andra, assisterad av otäcka monster, och en kamp på liv och död uppstår. Spelet består alltså av en upptäckarfas, då allt är ganska frid och fröjd, och en stridsfas. Det finns 40 olika “haunts”, berättelser om och regler för vad som händer när spelaren blir ond. I just vår omgång var det min karaktär som blev förledd av en madman och började släppa in riktigt otäcka monster i huset genom att springa runt och öppna fönster och dörrar för dem. Jag vann! :)

Det är roligt att man spelar tillsammans först och inte har en aning om vem som blir onding. Det var kul att vara onding eftersom man fick göra mycket – jag styrde alla monster! Men man kände sig förstås lite utanför när de andra gaddade ihop sig och smidde planer… Tråkigast hade man nog om man som vanlig spelare dog först. Då fick man nämligen inte göra något mer, annat än att ge moraliskt stöd till de kvarvarande spelarna förstås.

Spelet har en mycket lång errata, som vi hade skrivit ut och tagit med. Till spelets försvar får man väl säga att det inte bara var felaktigheter utan egentligen mest förtydliganden av sådant som blev luddigt på grund av specialfall och konflikterande regler.

Jag tyckte nog att det hade varit snyggt med lite mer story i spelet – kanske någon förklaring till vad man gjorde i huset från början och sedan lite mer stämningstexter om det aktuella scenariot. Men första intrycket var ändå bra. Vi ska spela igen på torsdag, denna gång med folk från Jonas jobb. Ska bli kul!

Lämna en kommentar

Jonas födelsedagsutflykt: Älvsborgs fästning, Solrosen och Indiana

I lördags var vädret helt fantastiskt! Och det passade ju oss utmärkt, eftersom vi fortsatte firandet av Jonas födelsedag då. 11.30 satt vi på båten mot Nya Älvsborgs fästning – uppe på soldäck i värmen. Det var stor skillnad på att åka utflyktsbåt jämfört med reguljärbåt, eftersom de körde långsamt så att motorerna inte bullrade särskilt mycket.

» Mer om Nya Älvsborgs fästning i fotodagboken

Vi blev riktigt solbrända, fläckvis… Jag hade på mig samma klänning som på midsommar, så ni kan ju föreställa er hur snygg jag blev…

Väl inne i stan igen var vi hungriga och begav oss till gamla goa beprövade Solrosen och åt mumsig lantgryta, härliga grönsaksbuffén (pestopastasnäckor, jag säger bara det…) och smarrig björnbäräppelpaj.

Trots att vi blivit dundermätta flera gånger om på Solrosen (och sen bara tagit några pestopastasnäckor till… och sen bara lite paj också…) orkade vi äta popcorn på bion sen. Filmen var nya Indiana Jones och den var väl… tja, inte katastrofalt dålig, men påfallande oengagerande. Ganska oviktig alltså, men det är kul att ha sett den. Vi hade inte så många lockande alternativ i bioprogrammet…

En härlig dag! Det bästa, förutom såklart att få vara med Jonas och mysa en hel dag, var att jag verkligen kände mig som människa igen! Jag kände mig knappt gravid alls, det var så att jag blev tvungen att lägga mig på rygg och känna lite på magen och förvissa mig om att Mini fanns kvar när vi kom hem… och jodå, jag fick lite sparkar, så som jag ofta brukar när jag lägger mig ner, så allt verkade frid och fröjd. :)

Lämna en kommentar

Nya Älvsborgs fästning

Nya Älvsborgs fästning

Nya Älvsborgs fästning i fantastiskt sommarväder!

Nya Älvsborgs fästning

Efter en skön, halvtimmeslång båtresa från Lilla Bommen ut till den lilla ön i hamninloppet kom vi fram till fästningen och togs med på en dramatiserad rundvandring med två skådespelare.

Nya Älvsborgs fästning

Sen gick vi runt och njöt av havet och omgivningarna i största allmänhet.

» Lite fler bilder här

Lämna en kommentar

Harry Potter and the Deathly Hallows

Harry fortsätter att jaga horcruxes även i den sista boken i serien. Han lämnar Hogwarts tillsammans med Ron och Hermione för att kämpa mot Lord Voldemort, men utan att egentligen ha någon plan. Det blir en påfrestande tid för ungdomarna och deras vänskap.

I och med denna bok har jag lyssnat färdigt på Jim Dales underbara Harry Potter-inläsningar och det är ju inte utan att man kommer att sakna dem. Riktigt mysiga böcker är det i serien som helhet och de blir bara bättre och bättre allteftersom, även om Goblet of Fire utgjorde en liten svacka…

BokinfoTitel: Harry Potter and the Deathly Hallows
Författare: Rowling, J.K.
ISBN: 0739360388
Lämna en kommentar

Harry Potter and the Half-Blood Prince

Givetvis valde jag att ta del av även denna Potter-bok i form av underbar inläsning av Jim Dale.

Boken är fylld av spänning, fantasi och dramatik. Lord Voldemort hotar att ta över hela världen, men det finns hopp: Harry får veta att Voldemort för att uppnå odödlighet delat upp sin själ på sju föremål, horcruxes. Om han kan hitta och förstöra alla sju kommer Voldemort att försvagas.

Spännande och mysigt som vanligt!

BokinfoTitel: Harry Potter and the Half-Blood Prince
Författare: Rowling, J.K.
ISBN: 0307283658
Lämna en kommentar

Snart semester + jobbprojekt

Om en timme börjar mitt livs första riktiga semester..! Gissa om jag ser fram emot den!

Jag har alldeles glömt bort att skriva här att jag faktiskt varit involverad i ett projekt på jobbet de senaste två veckorna. Jag kom in väldigt hastigt och lustigt i ett support/förvaltnings-projekt som körs internt här på kontoret. Det är SKFs system för applikationshantering vi jobbar med, 3rd line support. Vi har inga egentliga uppgifter och deadlines, men ska ta fram förbättringsförslag vi ska försöka sälja in. Jag sitter och jobbar med det grafiska gränssnittet, som lämnade en hel del att önska. Har fått till det så det ser lite trevligare ut, tycker jag i alla fall.

Får använda precis de saker jag var i färd med att lära mig i nästa certifiering… Väntade länge och väl på en bok vi beställde och lagom tills den kom så att jag skulle kunnat börja plugga på riktigt (hade en annan bok så länge, men inte något underverk av litteratur precis) blev jag plötsligt inplockad i det här projektet. Det är servlets och JSP och såna grejer, dvs webbapplikationsprylar. Vi utvecklar i NetBeans och applikationsservern är Glassfish. För min del med GUIt blir det mest HTML och CSS, samt lite JSP/Java och JavaScript.

Planen är väl att fortsätta plugga cert vid sidan av detta, när det inte är så mycket att göra.

Kul att ha något lite vettigt att göra på jobbet i alla fall.

…men nu semester, alldeles snart!

Lämna en kommentar