Hoppa till innehåll

Månad: juli 2008

A Fractured Mind

Ännu en bok om multipla personligheter (jag har även läst Sybil och Flock). I denna bok är det patienten själv som beskriver sina upplevelser, vilket gör det hela personligt. Robert B. Oxnam var en framgångsrik man som dock hade diverse oförklarliga problem som gick ut över omgivningen. I terapi framkom att han delade sin tid med elva olika personligheter. En intressant bok, men kanske den minst viktiga av de tre jag just läst.

BokinfoTitel: A Fractured Mind
Författare: Oxnam, Robert B.
ISBN: 1401308686
Lämna en kommentar

Sybil

Jag är väldigt fascinerad av multipla personligheter, alltså DID – Dissociative Identity Disorder (tidigare MPD – Multiple Personality Disorder), eller dissociativ identitetsstörning på svenska. Sybil är den mest klassiska boken om ett verkligt fall, närmare bestämt om Shirley Ardell Mason (hennes identitet avslöjades först efter att boken givits ut), som på grund av sin hemska uppväxt skapade 16 olika personligheter för att klara av sitt liv. Den finns även som film med Sally Field i huvudrollen.

Berättelsen om Sybils barndom är långt ifrån någon solskenshistoria. Hennes schizofrena mamma torterade henne på de mest bisarra sätt. På något vis var hon tvungen att hantera alla trauman och det blev genom att fly in i andra personligheter. Hon var inte själv medveten om vad som hände, utan kunde plötsligt “vakna” efter att lång tid förflutit. Det blev vardagsmat att folk pratade om saker hon gjort som hon inte kände till. I vuxen ålder började hon äntligen bearbeta sina problem och det är detta boken främst handlar om.

Riktigt fascinerande läsning! DID är verkligen ett intressant fenomen – att det kan rymmas flera personligheter med så fundamentalt olika karaktärsdrag (röst, hållning, framtoning, handstil, talanger… allt!) i en och samma person. Ska man läsa en bok om DID så är det Sybil som gäller!

Jag har även läst A Fractured Mind och Flock.

BokinfoTitel: Sybil
Författare: Rheta Schreiber, Flora
ISBN: 0446359408
Lämna en kommentar

Wordle – lek med ord

Jag gillar ord och Wordle är ju en rolig ordleksak. Givetvis blev jag alldeles carried away och var tvungen att göra en massa ordcollage när jag väl började…

Här är de vanligaste orden i mina senaste blogginlägg (klicka för större):

Och här samma sak fast för filminläggen:

Här är min exjobbsrapport, inklusive LaTeX-kommandon:

Och här ett påbörjat skönlitterärt stycke som jag haft liggande väldigt länge men inte gjort något med:

1 kommentar

Köpeprat

“Köpeprat” heter en katalog på mitt skrivbord. Där lägger jag ljudböcker jag köpt och laddat ner, och de får ligga kvar tills jag lyssnat färdigt på boken för att sedan bli borttagna. Jag har utvecklat en bra procedur nu för att få till filerna så som jag vill ha dem. Finns möjlighet laddar jag ner varianten med femminuterssnuttar. Då blir det enklare att bläddra fram rätt ställe på om man tappar positionen (vilket händer varje gång batteriet tar slut eller om man råkar trycka för kort när man ska spola lite…) jämfört med om man har mastodontlånga filer. När filerna är nedladdade och uppackade använder jag smidiga GPRename för att döpa om alla filer till saker som “007 av 148.mp3”. Sen använder jag EasyTAG för att snabbt rensa alla filer från mp3-taggar. Perfekt! Om jag inte gör så ser jag en irriterande scrollande mp3-tagg i fönstret på spelaren som omständigt talar om för mig vilken bok jag lyssnar på och en massa andra saker jag ju redan vet. Jag vill hellre se ungefär hur långt jag kommit, vilket jag alltså gör genom att döpa om filerna till “x av n.mp3”. Men för att det ska synas annat än väldigt snabbt precis när man byter fil måste alltså taggarna bort också.

Skönt att få sitt köpeprat precis som man vill ha det. Underbart att det finns ett såpass bra utbud av mp3-böcker för direkt nedladdning nuförtiden. För en gångs skull en laglig variant som är bättre än den olagliga fildelningen, då man ju aldrig kan lita på kvalitén eller att alla filer finns med. Att man kan få förhandslyssna lite på uppläsaren är förstås närmast ett krav innan man lägger en relativt stor peng på en mp3-bok (det kostar ju mycket mer än en pocketbok…), men det brukar gå bra – i alla fall hos Adlibris där jag oftast handlar.

5 kommentarer

Mina första år – bra fylla-i-bok

Idag fick vi Mina första år som jag beställt från Adlibris. Jag spanade in den på stan, men hittade bara väldigt slitna exemplar, så det blev att chansa på en nätbeställning. Givetvis är vårt exemplar inte heller perfekt, men åtminstone bättre än de jag sett tidigare. Och så var det såklart billigare också, trots att jag tog 19-kronors-frakten för att paketet säkert skulle hinna fram innan vi beger oss iväg på semester.

Att leta efter en bra fylla-i-bok om babyns första tid har verkligen varit en pärs. Det här var verkligen den enda bra jag hittade! Jag har i och för sig inte tittat särskilt mycket på dem med väldigt tydligt tema – Nalle Puh, Anne Geddes eller gudvetvad, för jag ville ha en mer neutral, så det är möjligt att någon sådan kan vara okej också. Men resten är mestadels vidriga och uråldrigt traditionella med uppslag för mammas anteckningar från BB och berättelsen om dopet. Mina första år känns betydligt mer modern och jämställd. Både mammas och pappas tankar efterfrågas och det pratas inte om dop, utan om “dop eller namngivningsfest”. Jag föll pladask för boken när jag slog upp sidan med följande rubriker:

Det här tyckte mamma om att äta när du låg i magen:
Det här tyckte hon inte om:
Det här tyckte pappa om att äta när du låg i magen:
Det här tyckte han inte om:

Jämställt och fint! Och det är faktiskt intressant att skriva ner pappasvaren också, särskilt att svaren på andra och tredje frågan blir “det mesta” (under första halvan av graviditeten i alla fall, får nog dela upp mammasvaren). :) Och att det pappa tyckte om var det som mamma fick svårast att tolerera lukten av… falafel, potatiskroketter, nudlar och hamburgare… yäääk, jag klarar fortfarande knappt av att tänka på det, trots att jag egentligen mår bra nu! Tillsammans med kokosmjölk och jordnötssås, som äts flitigt i hämtmat på jobbet, är det det jag haft allra svårast för under graviditeten. Och generellt tungt stekos…

Nu gäller det bara att fylla i babyboken ordentligt! Det är ett ambitiöst projekt! Men det känns roligt och jag tror det är lättare att göra så här än att försöka ta en blank bok och på helt eget initiativ skriva ner saker.

Fler fördelar med just denna bok:

  • Den har en ringpärm, fast med en rygg utanpå. Jag hatar rena ringpärmar, men så här är det perfekt eftersom det blir lätt att riva ut sidor man inte vill använda, om det blir några sådana.
  • Den har sektionsavdelare med fickor för att stoppa ner saker i. Vi har ju redan ultraljudsbilder och kallelse till ultraljud som kan passa bra i en sån ficka!
  • Det finns tomma sidor för att klistra in egna bilder eller skriva egna saker.

Det enda jag är lite bekymrad för är hur tokigt tjock boken antagligen blir när man satt i en massa grejer. Kunde de inte fixat lite mer marginal för sånt? Det kanske blir ett måste att riva ut mindre intressanta delar…

1 kommentar

Spelrapport: Betrayal at House on the Hill

I torsdags spelade vi Betrayal at House on the Hill igen. Denna gång var det jag och Jonas, David och Martin från Jonas jobb, samt Martins flickvän Johanna. Det var en rolig spelomgång och Martin gillade det så mycket att han har köpt det själv. Det blev väldigt stor skillnad att spela ett annat scenario än vi gjorde sist, så det är helt klart ett spel som bjuder på mycket variation.

Det blev Martin som var förrädaren den här gången och han hade det betydligt kämpigare än vad jag hade med mina mäktiga monster när jag klubbade ner Jonas, Linnéa och Björn. Nu var det i stället vi övriga spelare som klubbade ner de svaga monstren.

Det största problemet med spelet är att man kan dö tidigt och inte få göra något mer medan de andra spelar klart – den här gången råkade stackars Johanna ut för det och jag misstänker att hon inte hade lika kul som vi andra.

Ser fram emot att spela spelet flera gånger!

Lämna en kommentar

Magen och håret

Mage vecka 21+5

Haircut July 2008

Magen växer och håret har blivit kortare (i tisdags).

För övrigt är min trådlösa fjärrutlösare riktigt trevlig att ha! Den var inte planerad till just magbilder, men är givetvis oumbärlig för sådana… men tyvärr blir ju bilderna rätt sjaskiga eftersom jag fotar inne i dåligt ljus. Man borde ha en studio. :)

5 kommentarer

Förvirrande graviditetstidsangivelser

Det är ju inte utan att man känner sig lite dum när man blir helt ställd när någon frågar vilken månad man är i. Men det finns ju olika sätt att ange graviditetstid och jag har använt ett av veckosätten utan att bry mig så mycket om de andra… men nu ska jag skaffa mig bättre koll!

Just nu är jag i:
– andra trimestern (av tre)
– 5:e månaden (av 9 kalendermånader)
– 6:e graviditetsmånaden (av 10 lunarmånader)
– 22:e veckan (av 40)
– v21+3 (av 40+0)
– 150:e dagen (av 280)

Själv har jag mest räknat med varianten som även MVC använder, fullbordad vecka + antal dagar, dvs v21+3.

5:e månaden är vad jag hädanefter tvärsäkert ska säga när folk frågar vilken månad jag är i. I 2 veckor och 3 dagar till… blir det väl? :) Första månaden räknas som vecka 2-6 och 9:e månaden som vecka 36-40. Femte månaden är alltså vecka 20-24.

Till en början räknade man ju veckor för att veckorna var så få att det inte blev mycket mer än just veckor. Trots att jag givetvis uppfattat att antalet veckor ökat känns det nästan lite överväldigande att plötsligt vara i femte månaden.

För övrigt mår jag fortsatt bra, tack och lov, men har lite bekymmer med att ligga bekvämt. Klagar dock inte (så mycket ännu), hellre det än att kräkas stup i kvarten och gå runt som en zombie.

Lämna en kommentar

Exjobbsrapport skickad!

Nu har jag precis skickat in en ny version av min exjobbsrapport till examinatorn. Jag vet inte om han hinner svara något innan han går på semester, annars blir det att återuppta i augusti.

Om jag får säga det själv så är det stor skillnad till det bättre nu. Av någon anledning var det mycket lättare att koncentrera sig när man inte behövde sova och kräkas hela tiden. :) Jag hoppas, hoppas, hoppas att examinatorn är nöjd snart. För annars vette kattsingen hur det går. Om det bara är lite smågrejer kvar kan jag nog få till en framläggning i september. Är det mycket kan det dra ut på tiden… men jag kommer ju att vara höggravid och sen få barn (om allt går väl, vilket jag hoppas!), så där har vi en stor risk för att det hela skjuts upp på obestämd tid om det inte går raskt nu. Jag kan helt enkelt inte lägga fram mycket senare än september, men jag vill bli av med exjobbet och få ut min examen!

Nu ska jag hur som helst vara lite ledig (om inte examinatorn svarar raskt med dräpande kritik…)!

1 kommentar

Varning för quornkorv

Jag tyckte det var kul att se en ny vegetarisk korv i frysdisken, en som dessutom inte är minimal i storleken. Men fyyy, jag kan inte annat än varna för quornkorv. Den är nästan smaklös och har en otroligt obehaglig, gnisslig konsistens. Jag gillade den inte alls när jag åt den i korvbröd förut och gjorde därför slut på den i min korvlåda som jag lagade idag – och den lyckades den nästan förstöra, trots att jag aktivt försökte förbättra korvbitarna genom stekning och kryddning. Det är helt enkelt INTE GOTT.

Tacka vet jag sojakorv från Hälsans kök! Mer smakrik och bra konsistens. Visst är de små, men längden matchar ett korvbröd perfekt och det är faktiskt riktigt smidigt.

Tyvärr är ju ingen av dessa korvar vegansk, det är ägg i dem. Jag undrar verkligen varför det inte finns vettiga vegankorvar i vanliga butiker ännu. Vi åt jättebra vegankorvar på Tobago, Tofu Links hette de. Riktigt bra smak och konsistens, till och med bättre än sojakorvarna jag gillar. Kom till Sverige, please? Just nu äter jag ju allt jag känner för, men jag ser fram emot att bli ordentligt vegan när jag inte är så matmärklig längre.

2 kommentarer