Hoppa till innehåll

Månad: juli 2008

Jonas 29-årsdag!

Igår fyllde Jonas 29 år! Det var ju en vanlig arbetsdag för oss båda, så jag hade bara paxat kvällen för att fira honom. Men jag hade beställt blommor för leverans till hans jobb också!

Till middag blev det schnitzlar (en sort av vete och soja som vi inte testat, de var riktigt bra!), pommes frites, ärtor och tzatziki. Egentligen skulle det ha blivit klyftpotatis, men jag råkade ut för att ha lite för mycket förberedelser på en gång… så vi fick erfara att brandlarmet fungerade. :( Jonas fick springa iväg och köpa pommes medan jag fixade resten… inte riktigt vad jag tänkt mig med min fina överraskningsmiddag, menmen. Det var gott ändå och vi blev löjligt mätta! Fick vänta en stund med efterrätten och hade bland annat presentutdelning däremellan.

Han fick spelet Betrayal at House on the Hill, en tidningsprenumeration (han får välja vilken han vill ha själv, i paketet fanns några förslag i form av lösnummer av Cap&Design, Språktidningen, Allt om film, Filter och Misstänkt), en pappabok och en utflykt på lördag: Nya Älvsborgs fästning med dramatiserad rundvandring, sen kanske det blir restaurang och bio eller vad vi känner passar. Och på söndag ska vi testa spelet med Linnéa och Björn, plus deras spel Puerto Rico.

Efterrätten var en tårta med jordgubbsmousse på chokladbotten. Jag hann bli ganska nervös för om moussen skulle stelna eller inte, men den blev bra!

3 kommentarer

Halvvägs till bebis!

(Jag skriver inte så mycket graviditetssnack i den här bloggen, utan har en särskild inloggningsskyddad blogg för det. Hör av dig om du vill ha tillgång till den.)

Idag har jag varit gravid i 20 veckor, halva tiden! Eller tja, egentligen är man ju inte gravid de två första veckorna som räknas, så 18 veckor är väl egentligen mer sanningsenligt… det är märkligt sånt där. Och om någon frågar mig vilken månad jag är i svarar jag sannolikt med ett veckonummer, eftersom det är så jag räknar och det finns minst två sätt att konvertera till månader och jag inte riktigt orkat sätta mig in i det där. Kaos och förvirring!

Jag börjar må bra nu och det är väldigt skönt! Jag har inte kräkts på två veckor och under den tiden har jag gått upp tre kilo! Om ytterligare tre är jag tillbaks på det jag räknade som normalvikt innan graviditeten…

Sisådär vecka 6-15 mådde jag jättekasst och kräktes dagligen (vissa dagar flera gånger, andra välsignade dagar inte alls, men i genomsnitt minst en gång om dagen). Under större delen av den perioden ägnade jag min fritid åt att sova, kräkas och se på film.

Vecka 16-18 trappades kräktakten av betydligt. Det blev någon gång i veckan.

Vecka 19-20 har varit helt kräkfria! Jag har till och med upplevt hunger!

Under den här tiden har jag bytt matfilosofi till att helt enkelt ätit det jag kunnat, vilket har varit olika saker i olika perioder. Jag har kommit på en sak som går att äta och ätit det tills det inte går längre, varpå panik följt tills jag kunnat hitta något nytt. I perioder har jag bara ätit ostmackor, yoggi och fil med flingor, för lagad mat har helt enkelt varit för svårt. Att veganism inte funkat beror nog mest på att jag inte blivit van vid det ännu. Det är fortfarande experimentellt och jag behöver mattrygghet!

Jag har inte mått mest illa på mornarna, utan snarare mått bäst då. Sen har det bara blivit värre och värre under dagen. För det mesta har kräkningarna kommit på kvällstid, efter jobbet. Det enda som hjälper mot illamåendet är att äta, vilket ironiskt nog är precis det man inte vill… För att klara mig på jobbet har jag följt ett mycket strängt mat-schema som går ut på att äta varannan timme. Det gör jag nu också, fast nu är det mer för att jag faktiskt är hungrig. :)

För tillfället äter jag:
kl 7: frukost – ett glas Yoggi och en ostmacka
kl 10: ostmacka
kl 12: Naturdiet mealbar
kl 15: ostmacka
samt frukt från jobbets fruktkorg och Toblerone
(middag och kvällsmat varierar)

Ingen riktig mat alltså och allt äts vid datorn. Jag skulle nog kunna äta riktig lunch nu, men grejen är den att jag inte vill offra min lunchrast på det… jag ligger nämligen och sover i vilorummet en stund varje dag och det är grymt bra! Vågar inte riktigt försöka klara mig utan det ännu.

Några graviditetsmilstolpar:

(Här räknar jag att vecka x är när det gått x-1 veckor + 1-7 dagar)

19 mars (vecka 5): jag plussade graviditetstestet! Inte ett utan två, eftersom jag knappt trodde mina ögon… samtidigt som jag ju kände något på mig.

28 mars (vecka 7): första besöket på MVC hos en jättebra barnmorska.

16 april (vecka 9): en läkare klämde på mig och gav en tidsuppskattning. Har räknat veckor utifrån vad hon sa och ultraljudets beräkning överensstämde sedan exakt på dagen!

vecka 12: jag tror det var ungefär här som jag kände de första fosterrörelserna, men inte riktigt vågade säga säkert att det var det jag kände.

vecka 12: absolut värsta veckan, jag låg till och med hemma sjuk…

21 maj (vecka 14): Vi fick höra Minis hjärtljud med en doptone på MVC! Jag hade inte alls väntat mig det och blev alldeles tagen! Det kändes genast mer verkligt då!

5 juni (vecka 17): vi skrev kontrakt på radhuset i Landvetter. :) Det hade ju faktiskt indirekt med graviditeten att göra i alla fall, eftersom vi knappast haft så bråttom annars.

12 juni (vecka 18): ultraljud! Det var sååååå häftigt att se lilla Mini gymnastisera!

1 juli (vecka 20): Jonas kunde känna första riktigt tydliga sparken! Jag känner massor mest hela tiden, mycket mer och mycket tidigare i graviditeten än jag hade väntat mig!

1 juli (vecka 20): Fick order av barnmorskan om att börja äta järn, så jag tog min första Niferex-kapsel innan sänggåendet. Utöver detta äter jag sedan tidigt i gravididteten även en VitaMax Kvinna varje morgon.

4 kommentarer

Konsten att åka buss äntligen inlärd

Det är tydligen väldigt svårt att märka bussar rätt. Men idag bevisade jag äntligen att jag lärt mig åka buss i Göteborg; man ska ha koll på vilka bussar som ska passera hållplatsen och ser man någon buss som inte är en av de väntade men som kommer ungefär vid den tid man ska åka, då måste man fråga chauffören om det möjligtvis är den man vill åka med.

Idag kom det en “Ej i trafik” som visade sig vara buss 69 mot Östra sjukhuset. Efter ett tag kom skyltarna faktiskt igång och förkunnade att vi strax skulle vara där vi nyss åkt förbi. Grattis.

Förra måndagen gick det sämre. Då blev jag sittande i Bellevue i 45 minuter eftersom jag inte begrep att buss 169 till Gamlestadstorget egentligen var buss 69 till Östra sjukhuset. Jag borde förstås ha förstått det, eftersom det inte går någon 169:a förbi Bellevue och den där bussen garanterat inte var på väg till Gamlestadstorget, eftersom det ligger två hållplatser åt det håll bussen kom från.

Skönt att jag fick revansch idag i alla fall.

Lämna en kommentar