Hoppa till innehåll

Månad: augusti 2013

Gröna Lund

Fredagen tillbringade vi på Gröna Lund. Trevligt, inte minst när vi insåg att Ava i egenskap av över 110 cm lång (jösses, hur gick det till? Hon var ju 104 nyss…) faktiskt fick åka en del riktigt häftiga grejer. Som berg-och-dalbanorna Kvasten och Vilda musen, bägge så nya att jag inte åkt dem förut. Men det gjorde jag nu!

Vi köpte ett åkband till Ava och ett kuponghäfte till Jonas och mig, så att vi kunde turas om lite. Jag och Ava åkte Nyckelpigan, Kvasten och Vilda musen. Kul! Och faktiskt riktigt mysigt att stå och köa med Ava också. Liksom bara umgås, utan störningar eller något annat att ta hänsyn till.

image

Ava och Jonas i en mini-fritt-fall.

image

Ava och rosa sockervadd.

image

Ava fick en ballong.

» Fler bilder från Grönan

Lämna en kommentar

Torsdagsbesök

I torsdags skulle det bli sämre väder, så vi vågade inte ge oss ut på utflykt. Men det kändes trist att göra ingenting, så vi bjöd hit Fredrik och lilla Miranda. Ava har ju nästan bara träffat vuxna på sitt sommarlov, förutom Sander förstås, så det var kul för henne att få leka med någon hyfsat jämnårig. De var lite segstartade, men sen blev det liv i luckan och bland annat en ny omgång av den populära leken springa runtruntrunt.

Sander imponerade dessutom med att tupplura 45 minuter i spjälsängen. Det går bättre och bättre för honom att sova själv!

Och vädret blev onekligen sämre med många regnskurar under dagen, så att vi inte ens tog oss till en lekplats, utan satt här inne och häckade hela dagen.

Lämna en kommentar

Ulriksdals slott

image

Igår gjorde vi något jag velat göra länge: vi åkte till Ulriksdals slott. Mest av allt ville jag testa deras trädgårdsbuffé och det började vi också med. Väldigt god mat och det mesta veganskt (buffén är lakto-ovo-vegetarisk).

Sen gick vi bort mot slottet och provade om Sander kunde somna i vagnen igen. Det kunde han!

Jag och Ava gick in i slottet medan Jonas softade utanför med Sander. Det var jättemysigt att göra något trevligt med bara Ava, det var väldigt länge sedan! Det känns så lätt jobbigt och stressigt att försöka synka hela familjen när man gör grejer, men nu kunde jag koncentrera mig på enbart Ava (och slottet, lite…) och låta henne styra vad vi gjorde i ganska stor utsträckning. Det blev en hel del tid i rummet där man kunde rita teckningar, men jag tror vi gick runt överallt där man fick gå också.

Sander vaknade lagom tills vi var klara. Vi köpte en glass till Ava och sen verkade det som att det skulle regna, så vi skyndade tillbaka till trädgården och växthusen. Det började regna på vägen, annars hade vi kanske stannat till på självplocket av grönsaker. Men nu blev det bara inköp av en köttätande växt, som Ava sett ut redan på vägen till restaurangen. Nu har hon en mirabilis, en pelargon och en venusflugfälla i sitt fönster.

Mysig utflykt, jag åker gärna dit igen!

» Fler bilder från Ulriksdals slott

Lämna en kommentar

Spjälsäng

På sistone har Sander ofta somnat i famnen och sovit vidare när jag lagt honom i sängen. Så jag tänkte att jag lika gärna kunde prova att lägga honom i spjälsängen.

Fast först igår lade vi oss som vanligt i sängen och ammade och i vanlig ordning somnade han nästan direkt, men vaknade efter en halvtimme och skrek. Då strulade vi ett tag, men när han till slut somnade när jag satt (!) i soffan med honom bar jag in honom till spjälsängen 20.25. Nedläggningen funkade och jag var fullt inställd på att han skulle vakna efter fem minuter, så som han brukar när han sover själv. Fast han sov i tre timmar!

Jag gick upp och satt i soffan och ammade för att kunna prova att lägga tillbaka honom igen. Första vändan var jag uppe en kvart och sen sov han själv i två timmar, tror jag.

Efter det blev det lite svårare, tror jag fick till två kortare spjälsängspass med lite längre tid emellan och något misslyckat nedläggningsförsök. På morgonkvisten fick han ligga hos mig och amma, men sen var han alldeles för pigg… Jag bad Jonas gå upp med honom 5.45 så jag kunde vila lite till.

Det här kanske inte låter fantastiskt, men faktum är ju att ungen skrikit för fulla muggar så fort han lagts i spjälsängen tidigare och vägrat sluta. Har visserligen inte försökt mycket, för det har ju inte känts så kul och vi har oftast helt ok nätter med honom mellan oss.

Men åh, så lyxigt ändå att få bre ut sig. Inte ligga och balansera på kanten. Inte sova i amningsposition. Kunna gosa lite med Jonas innan vi somnar. Det vore ju rätt fint att få till det. Och jag vill inte samsova för alltid.

Men det är ju mycket jobbigare att gå upp och amma och sen försöka lägga ner honom, särskilt när det blir flera gånger per natt.

Ska väl ändå se om jag orkar och lyckas få till det igen. Kanske gick det någorlunda inatt mest för att han var så himla trött?

Och jag vet inte om det är värt krånglet ifall han sover så korta omgångar ändå. I vanliga fall vet jag ju inte hur många gånger jag vaknat, vilket är rätt skönt. Fast vissa nätter stör vi varandra lite för mycket…

Försökte ge honom gröt vid 7, men han vägrade, så vi la oss och ammade och han somnade. Hm… Nåväl, vi får se hur det blir med detta!

Lämna en kommentar