Tågsemester dag 10: Weymouth-London

Så blev det dags att lämna vår fina AirBnb i mysiga Weymouth, där vi gärna hade stannat längre.

Efter tre tågtimmar kom vi till London Waterloo, där vi hoppats kunna lämna bagage i några timmar, men det fanns inga vanliga förvaringsskåp och den bemannade tjänsten var bara sååå dyr… så vi släpade med oss alltihop… 😳 Tunnlade till Kings Cross och gick till Vx, det vill säga samma restaurang som vi besökte förra vändan. Det var såå gott…

Medan vi väntade på vår mat lade Sander sitt huvud i mitt knä och jag pillade honom lite i håret och… LUSÄGG?!

Vi gick tillbaka till Kings Cross där vi parkerade Jonas och packningen vid en bänk och jag och barnen gick in i Harry Potter-butiken där. Det var minst sagt välbesökt och att försöka komma in där med packning… nää. Ava hittade till sin stora lycka en Hufflepuff-scrunchie (klädd hårsnodd kallas så numera och är jätteinne bland kidsen) som hon köpte. Hon övervägde även att köpa ett nytt Hagrid-halsband eftersom hon tappade sitt vid Durdle Door, men bestämde sig för att spara pengarna.

Sen gick jag till Boots och köpte lusmedel och luskam…

Så åkte vi till Wimbledon och letade rätt på Premier Inn, där vi bokat det billigaste rummet på hela resan, £29 för familjerum (dubbelrum med två extrasängar). Det såg ut nästan precis som vårt rum på Premier Inn i Watford, fast spegelvänt, allmänt fräschare och med AC! Så billigast var inte sämst.

Däremot var det lite krångel när vi kom. Rummet var inte klart trots att det skulle ha varit det och datorsystemet krånglade när de skulle hitta ett annat rum till oss… Det var väl ingen större fara egentligen, men de lade in gratis frukost som kompensation! Det blir vår första hotellfrukost. Vi har löst frukost själva eftersom hotellfrukostarna inte ingått utan fått köpas till för mycket pengar och det känns ovärt när vi bara äter den förmodligen lilla bråkdelen som är vegansk. Men det blir kul att testa.

Projekt lusborttagning tog en bra stund. Jag började kolla Sander och när jag kammat klart låg det minst 22 ägg och en levande lus i handfatet. Jag hade också lite och sist kollade jag Ava, som hade ett helt gäng levande rackare. Nåväl, inte längre, hoppas vi…

Precis som i Watford var Pizza Express det mest lockande alternativet, så det blev middag där.

Sen blev det glass till efterrätt och medan familjen gick till hotellet gav jag mig ut på burkjakt. Skulle egentligen bara ta en, som jag spanat in pga att den skulle låsa upp jippogrejen Mysteriet på museet som pågår nu… men det blev några till också. Jag hamnade i Merton Park där en skylt talade om att man kunde se olika djur, bland annat räv. Och det gjorde jag! Det tyckte jag var coolt! Inte bara en gång utan tre och jag fick stå ganska nära och titta en bra stund.

Se även sammanfattande inlägget Familjens tågsemester 2019.