Hoppa till innehåll

Helenas dagar Inlägg

Äntligen, SweetCollect!

Idag fick jag äntligen mitt paket från SweetCollect. Det har varit “i väntan på att skickas” sedan april och efter många om och men har jag nu lyckats övertyga dem att skicka paketet till mig. Jag kan inte låta bli att dela med mig av mailväxlingen, som är ett ypperligt exempel på dålig kommunikation. Tilläggas bör att alla mail hängt kvar i brevväxlingen, så att man lätt kunnat se vad som tidigare sagts (om man velat…).

Datum: 2006-05-30
Från: Helena Ferry
Till: SweetCollect

Hej..

Jag börjar undra när mitt paket ska dyka upp..?

SweetCollect spårnings-ID:
SED23
Uttaget för packning:
26/04/06 11:08
Datum skickat:
I väntan på att skickas

/Helena

Detta fick inget svar.
————————————–
Datum: 2006-08-02
Från: Helena Ferry
Till: SweetCollect

Hej!

Varför kommer inte mitt paket?

Info:

SweetCollect spårnings-ID:
SED23
Uttaget för packning:
26/04/06 11:08
Datum skickat:
I väntan på att skickas

Hälsningar
Helena Ferry
————————————–
Datum: 2006-08-15
Från: SweetCollect
Till: Helena Ferry

Hej Helene!
Kanske du har en andra e-mailadress på Sweetcolelct och inte
[adress].
Jag kan inte finna ett konto med din e-mailadress.

MVH
[namn]

Stämmer bra, jag använder en annan adress som användarnamn, men man kan ju tycka att spårnings-ID kunde räcka som identifikation…
————————————–
Datum: 2006-08-15
Från: Helena Ferry
Till: SweetCollect

Hej [namn]!

Ja, det stämmer. Adressen jag använder på sweetcollect är
[adress]. Kan du titta igen? Tack på förhand!

/Helena
————————————–
Datum: 2006-08-29
Från: SweetCollect
Till: Helena Ferry

Hej Helena!
Men om du tittar där under “Fölande godiset är uppassning för skickar” det
stor en “Nej” för skickad packet.
Datera menar att picking list är präntad ut om 26.4.2006. Om det stor en “Ja”
vi vill skickar dig paketet.

The following packages have been picked for user: [adress]

Date Dispatched Items
26/04/06 11:08 No 26 View more info SED23

MVH
[namn]

???????
————————————–
Datum: 2006-08-29
Från: Helena Ferry
Till: SweetCollect

Hej igen,

Ja… men paketet har varit “i väntan på att skickas” i fyra månader, varför skickas det inte?

/Helena
————————————–
Datum: 2006-09-05
Från: SweetCollect
Till: Helena Ferry

Hej Helena!
Din konto är redan stängt eller du har en andra e-mailaddress på
Sweetcollect.
MVH
[namn]
————————————–
Datum: 2006-09-05
Från: Helena Ferry
Till: SweetCollect

Hej igen [namn]!

Min adress på sweetcollect är som sagt [adress] och jag kan logga in på kontot och se dessa uppgifter:

SweetCollect spårnings-ID:
SED23
Uttaget för packning:
26/04/06 11:08
Datum skickat:
I väntan på att skickas

Jag har inte fått mitt paket, det har varit “i väntan på att skickas” sedan 24 april!

Jag skulle gärna vilja ha paketet!

Hälsningar
Helena Ferry
————————————–
…och idag fick jag paketet…

Eftersom de trots allt skötte sig till slut och det var roligt att få ett godispaket kan jag fortfarande med gott samvete råda er att bli värvade, så ni får godis och jag får ännu mer godis. :)

8 kommentarer

Tell Me Something

Koreansk thriller med den lustiga originaltiteln Telmisseomding som får antas vara ett resultat av transkribering. Den har liknats vid Se7en, vilket gjorde mig nyfiken och sedan besviken.

Styckade lik börjar dyka upp i Seoul och det enda som knyter offren samman är att de dejtat samma tjej, Chae Su-Yeon. Det här är en seriemördarfilm som är fruktansvärt otydlig och jag undrar gång på gång: var är de nu? vad gör de? vem gör vad? En ganska bra tolkning finns på IMDbs forum, men oavsett hur mycket man försöker går det inte att förstå sig på berättelsen helt och hållet. Det känns inte som ett medvetet knep från filmskaparna utan snarare som att de själva vet precis vad som hände men är för dåliga på att förmedla det.

Plus i kanten för stämningsfull musik – Enyas Boadicea och Nick Caves Red Right Hand framkallar rysningar på de rätta ställena.

Historien hade verkligen kunnat bli en bra film, men allt faller pladask med det bristfälliga berättandet. För mycket blod och för lite story!

FilminfoIMDB: Tell Me Something
Regissör: Yoon-Hyun Chang
År: 1999
Omdöme (1-5): 2
Lämna en kommentar

Dr. Strangelove

Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb är den fullständiga och fullständigt osmidiga titeln på denna härliga klassiker som inte känns ett dugg passé – för USA och krig är väl alltid aktuellt?

I denna kalla-kriget-komedi skickar en paranoid amerikansk general på eget bevåg stridspiloter för att fälla atombomber över ryssarna. Genom en rad suspekta rutiner blir ordern oåterkallelig och krismöte hålls med presidenten.

Jag tycker filmen är riktigt bra och roligt satirisk. Peter Sellers gör en anmärkningsvärd insats i inte mindre än tre olika roller.

Underbar film som måste ses!


Del av survival-kit på stridsflygplan: Holy Bible & Russian Phrases


Group Captain Lionel Mandrake, President Merkin Muffley, Dr. Strangelove
Gissningslek: Vem är Peter Sellers? Rätt svar: Alla!

FilminfoIMDB: Dr. Strangelove
Regissör: Stanley Kubrick
År: 1964
Omdöme (1-5): 4
2 kommentarer

Skrattretande phishing-försök

Fick ett mail från mina omtänksamma vänner på Nordeas “fraudkampavdelning”. Jag har fortfarande inte slutat skratta. Eftersom alla expeterter säger att det nya sytemet är bra så måste det ju vara så. Lär er skriva åtminstone, phiskare!

God dag, bäste kund!
För Nordea har sommar 2006 blivit en av de mest fulla med illegala operationer. Det blir allt oftare att den konfidentiella informationen om våra kunder intresserar svindlare. Det är rätt många som vänder sig till oss för att vi skyddar deras konto mot förlust av pengar.

På grund av det förklarar Nordea nästa månad för månaden av fraudkamp. Fram till 1 September skall alla våra kunder aktivera den nya kontosäkerhetssystemet. Vi har genomfört ett stort arbete för att förbättra det. Systemet har blivit kontrollerat av ledande specialister inom e-betalningssytemen och alla oberoende expeterter har redan bekräftat dess fullvärdighet vad gäller fraudbekämpning. På grund av att dessa uppgifter kan användas av kriminella, piblicerar vi inte dem i öppna källor.

Du har blivit slumpmässigt vald som deltagare i systemets avslutningsprov. För tillfället föreslår vi att Du klickar på länken [här fanns en länk] och genom en vanlig inloggning till Internet-banking aktiverar det nya säkerhetssytemet. För tillfället kan Du märka vissa förbiseenden medan Du arbetar. Vi vet att de finns, och ber Dig därför att inte ge oss någon tillägginformation om problem som har uppståt, vi skall lösa dem på egen hand.

Vi skall uppmärksamma Dig att från och med september blir Du tvungen att använda det nya säkerhetssystemet i alla fall, annars kommer Dina konton bli blockerade tills Din fulla personliga identifikation är klar. Därför föreslår vi att Du så snart som möjligt börjar tillämpa de nya säkerhetsstandarderna.

Med vänliga hälsningar,
Nordea fraudkampavdelningen

4 kommentarer

Första dagen på Chalmers

Idag hade jag alltså min första föreläsning på Chalmers och kursen var EDA262 Datasäkerhet.

En del saker med kursen är verkligen annorlunda mot vad jag är van vid från LiTH. Kursmålen listar sidor i boken snarare än begrepp och vi har fått läsanvisningar på nivån att t.ex. sidan 350-356 inte ingår i kursmaterialet. Det känns ganska “dadda hink och spade”, men också väldigt lyxigt. Nackdelen är ju förstås att man är enormt beroende av att ha den dyra kursboken och inte kan välja bok fritt. Känns mer gymnasiet än högskolan. :)

När jag kom hem förberedde jag mig för att ringa Chalmers IT-support eftersom mitt datorkonto aldrig tycktes vilja aktiveras, men för säkerhets skull provade jag som tur var en sista gång. Och det funkade! Så nu kommer jag åt studentwebben på allvar och känner mig åtminstone lite mer som en riktigt chalmerist. Jag har en jättefin e-postadress och måste väl erkänna att användarnamnet ferryh egentligen är bättre än det jag har på mitt alma mater – helfe594.

I övermorgon öppnar labbanmälningen. Undrar hur man hittar en labbkompis utan att känna en kotte.

1 kommentar

Godis

Jonas köpte filmgodis på väg hem. Jag fick dessa ursöta dödskallar! Var tvungen att fota dem innan jag satte tänderna i dem…

2 kommentarer

Beyond the Sea

Anledningen att vi ville se den här filmen stavas Kevin Spacey. Både Jonas och jag gillar honom som skådespelare och vi har medvetet försökt se fler av hans filmer. Att han utöver att spela huvudrollen dessutom regisserat, skrivit manus och till råga på allt sjunger själv i filmen gjorde såklart det hela ännu mer intressant.


Kevin Spacey sjunger själv i rollen som Bobby Darin.

Filmen är en dramatiserad version av 50-talssångaren Bobby Darins liv. Redan som barn drabbades Darin (egentligen Walden Robert Cassotto) av en otäck sjukdom och fick höra att han hade tur om han blev äldre än 15. Men Bobby hade mycket att leva för, han hade musiken och en dröm om att få sjunga på Copacabana. Dessutom gifte han sig med Sandra Dee och fick en son.

Jag tyckte filmen var ganska bra. Den försöker inte ge en korrekt bild av alla händelser i sångarens liv, men detta är såpass tydligt att jag inte fastnar i funderingar över exakt hur sann den är. Centralt för handlingen är att Darin spelar in en film om sitt eget liv och man nämner till och med hur modifierat allting blir för vita duken.

Kritik har getts för att Spacey är lite för gammal för att spela huvudrollen och andra skådespelare fanns också föreslagna innan inspelningarna satte igång. Att samma problem uppstår i filmens filminspelning – Darin får kritik för att han är för gammal för att spela en yngre version av sig själv – känns lite som en kommentar till detta. Jag störs inte av att Spacey är för gammal, men så har jag ju inte koll på Bobby Darin och hur han såg ut heller.

Filmen griper inte riktigt tag i mig, men är sevärd eftersom det är kul att se att Kevin Spacey är så bra på att sjunga.

FilminfoIMDB: Beyond the Sea
Regissör: Kevin Spacey
År: 2004
Omdöme (1-5): 3
2 kommentarer

Ping Pong

En japansk pingisfilm som är sådär. Dels blev jag smått uttråkad och men framför allt störde jag mig på att människorna beter sig överspelat som anime-figurer. Jag tycker inte det är roligt.

Handlingen kretsar kring vännerna Peco och Smile. Peco är en högljudd kille som alltid vill vara bäst, medan Smile är mer lågmäld och inte särskilt tävlingsinriktad. Båda är lovande pingisspelare och det mesta i filmen rör spel mot deras olika ärkefiender.

Jag skulle kunna rekommendera filmen för någon som gillar hysterisk anime, men för mig är filmen bara okej.

FilminfoIMDB: Ping Pong
Regissör: Fumihiko Sori
År: 2002
Omdöme (1-5): 3
Lämna en kommentar