Hoppa till innehåll

År: 2005

Må illa och spy!

Idag mår jag ganska bra. Det gjorde jag inte igår. I måndags kväll var jag på promenad med Frida en sväng och när jag kom hem blev jag mer och mer illamående. På natten gick jag upp och spydde… Var sängliggande hela måndagen och missade därmed en del saker som var dumma att missa:

1 – Gästföreläsningen om språkteknologi i lingvistikkursen. Jag har sett fram emot den ända sedan kursen började. Trist… :( Jag får förhöra Niklas om den sen…

2 – Ett BG-möte… jag har skickat in min komplettering, får hoppas att det duger.

Och så skulle eventuellt Alex och jag fortsätta labba också… men det blir senare.

Jag hann med att sova och se fyra filmer under min hemmadag i alla fall… orkade inte göra något vettigt.

Idag har jag gjort klart (klart för inskickning iaf, sen får vi se om jag blir godkänd) labb 4 i webbprogrammeringskursen… bara två kvar, fast den sista lär ju vara grymt stor. Hjälp!

Hur ska man hinna allt?

Lämna en kommentar

Breakfast at Tiffany's

Man måste ju ha sett den här… mest på grund av låten Deep Blue Something gjorde om den. Filmen är väl rätt okej… och låten Moon River är ju onekligen känd och så fastnar den i hjärnan när man sett filmen också…

Det handlar alltså om en man och en kvinna, mannen flyttar in i kvinnans trappuppgång och blir kär i henne. Hon tror inte på kärlek, men planerar att gifta sig rikt.

Helt okej film, men det verkar tragiskt att ha ett förhållande med någon om det enda man har gemensamt är att tycka att den här filmen är rätt okej, för att återknyta till Deep Blue Something.

FilminfoIMDB: Breakfast at Tiffany's
Regissör: Blake Edwards
År: 1961
Omdöme (1-5): 3
Lämna en kommentar

Rebecca

En gammal Hitchcock-film som jag sett förut… Jag har läst boken också och eftersom jag mindes både filmen och boken som bra upplevelser var jag ju tvungen att se om filmen under mitt Hitchcocksamlande. Den handlar om ett nygift par vars lycka hotas av en skugga från det förflutna; Rebecca, mannens tidigare hustru som förolyckades under mystiska omständigheter. Bra, bra, men ojojoj vilken icke-självständig kvinna hans nya fru är i början av filmen…

FilminfoIMDB: Rebecca
Regissör: Alfred Hitchcock
År: 1940
Omdöme (1-5): 4
Lämna en kommentar

Alla hjärtan & ominstallation i Nyköping

Oj, nu kommer det nog att bli ett långt inlägg, det var länge sedan sist. Alla hjärtans dag slutade betydligt bättre än den började, vi fick en myskväll med riktigt god mat (auberginelasagne med pesto och morotskaka till efterrätt) och sen en film.

I tisdags skrev jag klart min lingvistikrapport om datorstödd stavnings- och grammatikkontroll. Återstår bara att se vad examinatorn tycker… Jag hade velat lägga lite mer tid, men som det var nu kände jag mig ganska stressad över allt annat jag måste göra.

Jag och Alex har börjat göra realtidslabbarna där man skriver schemaläggare för simulerade fotbollsspelande robotar (RoboCup). Första uppgiften av tre (cyklisk shemaläggare) klarade vi till min stora förvåning och lättnad inom det första labtillfällets två timmar och under det andra kom vi åtminstone en god bit på väg på den andra uppgiften (earliest deadline first).

I onsdags ringde mamma och berättade att de fixat en alldeles egen Windows XP-skiva. Jag hade ju lovat att komma och installera om datorn innan de åker till Gran Canaria den 24:e, så det föll sig så att jag åkte till Nyköping på torsdagskvällen och började bråka med datorn.

Hela fredagen gick åt, såklart, jag kom i säng 03:45 efter lite sista-minuten-strul (eller snarare sista-timmarna-strul). Allt blev inte jättebra, jag fick till exempel inte igång scannern igen. Det är en gammal scanner som egentligen inte är XP-kompatibel, men det har ju gått förut! Trist. HP Scanjet 4c, någon som har några tips? Datorn ville varken hitta scanner eller SCSI-enhet…

Hur som helst, i stort blev iaf datorn mycket trevligare, men cd-brännaren/spelaren vägrar fortfarande bränna.

Tittade även lite på pappas första dator, det var nostalgi det. Tyvärr var det diskfel på den så jag kunde bara i princip se filnamnen på saker, men det var nostalgi nog eftersom alla mina filer från början av min datorkarriär fanns kvar.

Något av det roligaste jag var med om var nästan Samsungs LiveUpdate (för cd-spelaren/brännaren). Jag tror inte att den som skrev meddelandena den gav hade engelska som modersmål. Kolla:

Min favorit lyckades jag tyvärr inte screenshotta, den dök upp när man laddade ner filer:

“A file has been taking from a server”

Download in progress, alltså. Fint.

Främsta anledningen att jag skulle komma innan föräldrarna åker bort var förresten att jag skulle sälja min Canon ixus i till mamma, den lilla söta kameran som jag vann i en tävling. Jag ville inte sälja den först, men nu behövde jag verkligen pengar… och jag använder ju bara min Exilim och Jonas fotar aldrig numera, så det fick väl gå. Nu är jag rik! Eller snart, när pengarna kommit in på mitt konto. Skönt!

Nu är jag hemma igen efter försenade tåg och bök. Snön har börjat smälta, så snart är det väl is överallt…

Lämna en kommentar

Kul men icke-produktivt veckoslut

De senaste dagarna har jag faktiskt haft en hel del kul, för ovanlighetens skull. :) Priset är såklart att jag inte har fått något som helst skolarbete gjort, men det hade jag inte räknat med heller. Ändå har man den där gnagande känslan… Jag som tyckte att jag började så himla duktigt i tid med lingvistikuppgiften och så plötsligt är det deadline på fredag.

I torsdags tillbringade vi kvällen på VilleValla Pub! Maria kom hit en sväng först och vi tittade på filmen Rebecca, som vi misslyckades med att se en gång förut. Sen blev det alltså pubkväll och det var roligt! Det blev väl ganska lagom mycket öl, men tyvärr gick det ju ändå åt en del pengar.

I fredags var vi sisådär lagom sega… jag gick upp lagom till mitt basgruppsmöte klockan ett, sen sällskapade jag hem med Malin eftersom hon skulle låna Jonas hårklippningssax och vi drack lite kaffe och så. Sen installerade jag mitt nya grafikkort! Grafikkortets anländande är för övrigt en historia för sig… dagen innan hade jag nämligen cyklat till Postcenter Mjärdevi (ganska långt och FRUKTANSVÄRD motvind) två gånger… en gång utan resultat, eftersom jag försökte hämta paketet men inte fick. Det var nämligen kolli 1/2 eftersom Jonas hade beställt en skärm också… som var för stor och tung för att jag skulle kunna hämta den på cykeln, så jag tänkte låta den bli ett senare problem. Men det gick alltså inte för sig… Lite senare stämde jag dejt med Jonas och en taxi på posten igen och då gick det i alla fall bättre. Hur som helst… det är en VÄRLD av skillnad att spela The Sims 2! Helt underbart! Jag var lite rädd att det skulle vara ett för tattigt grafikkort, men det är i alla fall fullt dugligt för Sims 2. Även Rollercoaster Tycoon 3 blev betydligt bättre… har börjat spela The Elder Scrolls III: Morrowind också, det är rätt snyggt men jag vet inte hur det skulle ha sett ut med gamla grafiken.

Det gick nästan bra att installera grafikkortet förresten… fast först ville det inte bli nån bild alls på skärmen. Det gick bättre när jag flyttade kortet till en annan PCI-plats. Märkligt.

I lördags var det spexpremiär! Linköpings studentspex gav alltså “Tsarligt begär” och Jonas har skrivit en sångtext. Det var roligt. Efteråt fick vi försöka slå sönder lite tid innan det var dags för premiärsittning. Den var också väldigt rolig och det var dans med liveband och allt. Seriöst! Vi kom inte därifrån förrän vid sextiden eller så och då hade ett ganska ordentligt snötäcke lagt sig över staden. I säng kom vi 07.30… lagom? Gårdagen ägnade jag nästan uteslutande åt att sova och spela datorspel…

…och idag är det alla hjärtans dag och vem hade anat att hela världen skulle tvätta idag?! Suck, jobbigt. Men vi kan inte skjuta upp det längre nu… strax dags att ta hand om eländet. Hoppas att det finns torkplats.

Lämna en kommentar

The Notebook

En mycket gripande kärlekshistoria, berättad ur en anteckningsbok på ett ålderdomshem. Den gamle mannen läser för den senila kvinnan.

Ett ungt par går skilda vägar genom olyckliga omständigheter, men spar varandra i sina hjärtan…

Mysig och fin film. Fram med näsdukarna!

FilminfoIMDB: The Notebook
Regissör: Nick Cassavetes
År: 2004
Omdöme (1-5): 4
Lämna en kommentar

Datorprylar!

Igår fick jag mitt hårddisk-kit och har således satt dit nya hårddisken lite seriösare och stoppat tillbaka diskettenheten (jag lånade dess hållare lite provisoriskt…). Allt passade fint, men jag tycker fortfarande att datorn segar ihop när jag skriver till den nya hårddisken. Lite tråkigt, men jag får väl lära mig att leva med det…

Fick pengar i retur för mitt felvalda grafikkort idag, så nu har jag beställt ett som borde vara rätt… även om det inte lär vara lika bra som de som finns till AGP-kortplatser… Delldatorer har ju bara PCI-platser. :( Jonas beställde en ny skärm – 19”! – också, vilket verkligen behövdes eftersom hans är så rysligt mörk och inte går att ställa in ljusare.

Jag fick post idag också – mamma var gullig och köpte en polotröja på rea till mig, så att jag ska kunna ha julklappströjan jag fick tidigare utan att den sticks i nacken. Väldigt sött av henne och roligt att få post. Hon skickade med ett par röda (tröjan var också röd) strumpbyxor också. :) Jag har alltid såna problem med strumpbyxor eftersom de skär in i fläsket… så även dessa, men jag har nog kanske endast en gång i livet eller så hittat ett par som suttit hyfsat… Lösningen är väl helt enkelt att bli pinnsmal och fläskfri, hur nu det ska gå till. Det verkar vara lättare än att hitta icke för åtsittande resårer i kläder i alla fall.

Posten har förresten varit sisådär snäll mot mig. Mammas paket var öppet, men det värsta var nog lådan som låg i brevlådan igår. Dess yttermått var nog exakt samma som brevlådans innermått. Jag kämpade och slet för att få den till öppningen, men där stack luckans gångjärn ut för mycket… jag fick slita loss kortsidan på kartongen, medan den fortfarande låg i brevlådan (eller “postfacket” kanske beskriver våra brevlådor bättre…), dra ut innehållet och sedan mer eller mindre smula sönder kartongen för att få ut den. Tack… Fast jag är rätt nöjd, det hade varit tråkigare att få vänta och få en avi en dag senare eller så.

Idag är jag hemma och pysslar med smågrejer. Läser realtidssystem nu. Den till synes så torra och tråkiga boken jag lånat förvånade mig verkligen genom att dra upp möss och flugor som exempel på att det inte räcker med att system är snabba för att de ska vara realtidssystem. En mus kan fångas i en råttfälla och en fluga av en flugsmälla, vilket alltså innebär att systemen inte svarar tillräckligt snabbt på oförutsedda händelser. Det fanns till och med små söta teckningar av djuren. :) Det ÄR trevligt med lättsam kurslitteratur och nästan ännu trevligare när man var inställd på en riktigt tråkig bok.

Är inte så bra på att vara effektiv, tyvärr… jag har nog inte en tillräckligt specifik uppgift att pula med just nu. Kanske hinner göra lite av lingvistikuppgiften också… jag ska göra nummer 3 om stavningskontroll. Borde göra lab 4 i webprogrammeringskursen också… är förresten godkänd på labbarna 1-3 nu! Wee!

Lämna en kommentar

Seeing other people

Alices bekymmer: Att ha ett underbart förhållande, men vilja ha mer sexuell erfarenhet. Kan det gå att lösa måhända? Ett par månader kvar till bröllopet, varför inte äventyra lite fram till dess? Båda två på lika villkor och med öppenhet och ärlighet som viktigaste reglerna.

Hur ska det gå..? Ja, det handlar den här filmen om. Jag tycker att det var en helt okej film och ett ganska intressant ämne. Det är typiskt en sån där grej som kan funka i fantasin men som blir mycket svårare att hantera i verkligheten.

FilminfoIMDB: Seeing other people
Regissör: Wallace Wolodarsky
År: 2004
Omdöme (1-5): 3
Lämna en kommentar

Notorious

Ah! Ännu en Hitchcock! Det känns verkligen som att man borde ha sett dem och alla är sevärda. I denna film får vi se en Ingrid Bergman som spion. Inte illa.

FilminfoIMDB: Notorious
Regissör: Alfred Hitchcock
År: 1946
Omdöme (1-5): 4
Lämna en kommentar

Veckokomplettering

Jag kom på att det är ett par saker jag borde ha skrivit om den här veckan. Det bästa är nästan att Lång är en hjälte! Han tog hand om mitt kamerafodral efter sittningen på Flamman och så fick jag tillbaka det i torsdags. Fodralet var ganska whatever, jag hade redan köpt ett nytt (men nu har jag ett till den andra kameran också, som jag ska sälja till mamma för att få lite kosing), men det som var underbart var att mitt extrabatteri låg kvar i det. Det kostade 300 kronor och det är ganska mycket pengar när man ligger på minus… (Fast jag ligger på den något bättre sortens minus, eftersom jag bara har lånat från mitt och Jonas sparkonto.)
Lång är veckans hjälte, tillsammans med personen som bad honom ta hand om kamerafodralet!

Onsdag-torsdag var det LARM… jag satt och labbade hemma i onsdags, men i torsdags kollade jag lite. Det är alltså arbetsmarknadsdagarna, när man kan gå runt och kika på diverse företag som presenterar sig och delar ut pennor, godis och sånt. Jag snabbkollade lite och åt faktiskt bara en enda godisbit – en Dumleklubba som jag fick av Alex när jag stannade till vid hennes Lintekbord. För övrigt nästan läskigt mycket folk jag kände var involverade; det kändes som att jag kände mer än hälften av alla jag såg springa runt i röda funktionärströjor… Det enda företag jag pratade med var Opera, där en kille demonstrerade deras digital-TV-box-prototyp som var rätt tuff, samt deras nya sätt att trycka ihop webbsidor när browserfönstret är för litet – att försöka få det viktigaste (texten) större, medan bilder och sånt kan minskas.

Annars… tja, var det något mer. I ärlighetens namn händer det väl inte så mycket spännande, jag försöker mest vara duktig och få saker (labbande, mest) gjorda. Jo, jag och Alex redovisade och blev godkända på reglertekniklabben vi gjorde tillsammans, det var bra.

Idag är nog planen att vara duktig större delen av dagen. Kanske se nån film också…

Lämna en kommentar