Hoppa till innehåll

År: 2005

Mera labbande och sånt…

Idag blev jag klar med tredje labben i Webbprogrammeringskursen! Det är en multimediapresentation, ett hopkok av bilder, text och ljud, skrivet i SMIL. Tufft språk faktiskt, det liknar HTML fast används alltså för att synkronisera multimediamaterial. Du kan titta på min presentation om du har RealPlayer, orkar vänta på att ladda in den och jag inte tagit bort den (det kommer jag att göra när handledaren godkänt labben).

Jag är förresten inkonsekvent vad gäller stavandet av labb. Jag tycker att lab funkar bra också. Det är nog till och med snyggare. Laboration heter det ju, inte labboration.

Vi råkade ju ut för en grinig busschaufför när vi varit på IKEA sist… jag råkade skriva en kafétanke om det… även dåliga upplevelser kan leda till något bra. Eller bra och bra, men det är väl bra att skriva bara för att det är skoj ibland.

Jag var förresten duktig imorse och åkte och gympade klockan 11. För en gångs skull var jag faktiskt nöjd med passet också, det var trevligt. Bakade kladdkaka igår, så det går väl på ett ut nudå… :) Borde verkligen gympa mer, men det är lite svårt att få tid. Det tar ju liksom minst två timmar med transporttiden inräknad. Alltid dåligt att få sin dag upphackad – man åstadkommer mer om man kan sitta koncentrerat och t.ex. labba.

Nu vill jag att Jonas ska laga mat till mig…

Lämna en kommentar

Två nötcreme och en moviebox

Det handlar om att växa upp under 80-talet. Bokens undertitel säger egentligen allt:

“Hisnande generaliseringar om vår uppväxt i DDR-Sverige.”

För att helt och hållet känna igen sig ska man vara kille, uppväxt ungefär samtidigt som författarna och framförallt vara lite för mesig men hela tiden sträva efter att vara cool. Den typ av tjej jag var tycks inte ens existera i deras värld, i stället generaliserar de om tjejer på ett ytterst främmande sätt. Dessutom förolämpar de mig genom att skriva att de väl tappat alla kvinnliga läsare, när de börjar skriva om datorer…

Avsnitten om livet i skolan är de som känns mest främmande och mest generaliserande, däremot kan jag nicka igenkännande åt en hel del i kapitlen om diverse kulturella upplevelser. De flesta kapitlen är underhållande, oavsett igenkänningsfaktor.

Det är en kul bok att ha läst och dess korta kapitel gör att den verkligen lämpar sig att läsa snuttvis då och då – som toabok till exempel. :)

BokinfoTitel: Två nötcreme och en moviebox
Författare: Hammar, Filip & Wikingsson, Fredrik
Lämna en kommentar

Duktig!

Idag har jag varit hemma hela dagen och gjort klart labb 2 i webprog-kursen. Skönt! Nu är det bara fyra kvar… Hoppas, hoppas, hoppas att inte den sista tar jättemycket tid. Jag vill få lite ro att börja med den andra programmeringskursen.

Dagen har alltså inte varit jättespännande… Jonas kom hem vid halv sju eller så varpå vi lade oss för att “kramas lite” vilket innebar att vi sov i ett par timmar… mindre strategiskt, men riktigt skönt var det. Nu är det nog dags att sova igen.

Hittade förresten en RIKTIGT riktigt hemsk sida med vidriga bilder på komplikationer vid bröstoperationer (kolla inte om du mår för dåligt av äckelbilder). Inte så glamoröst med silikonbröst alltid. Eww! Nej, jag är faktiskt inte sugen, trots att jag knappast kan stoltsera med särskilt maffiga bröst. Inte bara pga dessa bilder.

Lämna en kommentar

Koda, telefonkö…

Wee! Nu fungerar koden som jag lade upp igår även i Mozilla. Som vanligt hade IE hittat på något alldeles eget som inte har allmänt stöd…
Ska alldeles strax labba vidare med den “riktiga” delen av labben.

Dell är svåra att få kontakt med… jag försökte ta reda på vad jag har för hårddisksram, alltså metallgrejen hd:n sitter i, eftersom jag behöver en till. Använde formuläret för support i fredags, fick svar idag att jag skulle ringa “Generella tillbehör” på ett visst nummer. Ringde… kom till en kille jag började snacka med, men det visade sig att jag fått fel nummer, men han kopplade vidare… satt i en OÄNDLIG telefonkö med jättebrusig musik och en irriterande röst som med ca 20 sekunders mellanrum berättade att alla fortfarande var upptagna. Gav upp efter ett tag och letade mig in i forumdjungeln. Nu har jag beställt ett Dell hårddiskkit från Issue Resolved. Jag blev lite imponerad av killen bakom:

“iResolved is a small home business that I started in May 2003 when I needed a bracket for my Dimension 2350 but couldn’t buy one. I designed the brackets in SolidWorks and have them made in New Hampshire by a sheet metal fabricator. Since starting the company, I’ve sold over 1,000 kits and helped add a lot of storage to the Dimension product line!
I am currently a graduate student in Boston and the business helps support my wife and me. I really appreciate my customers and do everything possible to make the upgrade experience good for both you and me.”

Klart man vill stödja verksamheten…

Sen hade jag tillfälle att åter igen irritera mig på Nordeas halvfungerande internetkortnummer, det är alltid ett kapitel för sig… jaja.

Min gamle vän Christian har gått och blivit kändis, förresten! Han har en sida om Håkan Hellströms textstölder och har plötsligt blivit nerringd av tidningar som vill intervjua honom. Lite roligt…

Lämna en kommentar

Liten och effektiv?

Idag har jag verkligen försökt att vara effektiv och inte slösa tid. Det blev sovmorgon, eftersom vi har så sena vanor, men det får väl vara okej. Annars utnyttjade jag tiden ganska väl.

10-12 Lingvistikföreläsning
12-14 Ärenden på stan
14-15 Åka hem och äta lunch
15-17 Föreläsning i Webbprogrammering & interaktivitet
17-19 Bara slappa liiite, men läsa labbeskrivning också
19-?? Hjälpa Jonas hämta en skärm (gratis), köpa pizza, äta
??-00 Labba

Att jag såg till att utnyttja håltimmen för att åka på stan är långt ifrån en självklarhet. “Den gamla Helena” skulle ha slappat och i stället utnyttjat onsdagen då jag är fri från schemaläggning. Nu ska jag labba ordentligt då i stället!

Jag köpte barnkläder på stan. :) Till mig själv. Två tröjor, varav den ena kan beskådas i dagens fotodagboksinlägg. Fin va? Är det inte märkligt att det ska vara lättare för mig att hitta välsittande t-shirtar för 5-6-åringar än t.ex. en på H&M? T-shirtar är alltid för LÅNGA för mig. Men eftersom jag i princip har noll bröst och inte är direkt tjock, så funkar det med storlek 110/116… Jag ska börja handla mer på barnavdelningen. Dagens tröjor var faktiskt RIKTIGT sköna. Bara de inte krymper i tvätten. :)
Det blev en vuxentröja på rea också, bara för att den var så spektakulärt grön. Den var för lång såklart, jag får vika in “mudden” halvvägs. Knök!

Kvällen har jag alltså ägnat åt att labba! Titta här vad jag har åstadkommit:
Intro-delen av DHTML-labben
Jätteirriterande dokument, faktiskt. Först slängs det upp en irriterande popup med fullkomligt onödig information… men jag lyckades i alla fall extrahera bildens url och räkna TD- och TR-elementen automagiskt! Ett klick på bilden ger ytterligare en störig popup och onmousover på den ska lägga till en ful länk i menyn. Tyvärr vill det sig inte i min Firefox 1.0, men det funkar i Explorer, upptäckte jag efter en lång stunds tragglande. Varför?! I labbeskrivningen står det att man helst ska använda Mozilla, varför funkar det inte då? Eller är det bara just Firefox 1.0 som fuckar? Eller har jag gjort nåt fel? Suck…

Jaja… inte alltför blodig labb, men det är ju bara introdelen också. Bara javascriptgrejer, med DOM – document object model. Men jag är säker på att det kommer att bli mer att göra framöver i labserien…

Lämna en kommentar

The Polar Express

Nej, tyvärr… det här är inte en bra film. Jag hade ändå någon sorts behållning av den eftersom jag tycker att det är kul att hålla koll på hur långt världen har kommit vad gäller datoranimering. Det här är alltså en helt datoranimerad film som är ganska snygg, men som alltid syns det att det inte är riktiga människor. De ser för lätta ut, till exempel! Miljöerna, däremot, kan vara ruskigt snygga.

Men vill man ha en bra story bör man hålla sig borta från denna banala julsentimentala lilla historia…

FilminfoIMDB: The Polar Express
Regissör: Robert Zemeckis
År: 2004
Omdöme (1-5): 2
Lämna en kommentar

Punch-Drunk Love

Att Adam Sandler är med i en film gör att det är svårt att ta den på allvar… Även om han inte fånar sig lika mycket som annars finns där fortfarande den enerverande rösten. Jag gillar honom inte riktig.

Hur som helst är den här filmen sevärd ändå, lite finurlig och annorlunda faktiskt. Kärlekshistorien är inte så övertygande, men desto roligare är det med killen som köper väldiga mängder pudding eftersom man fick Frequent Flyer Miles då… Det roligaste är att det är baserat på en verklig kille som köpte 12,150 puddingar!

Filmen innehåller helt klart godbitar, alltså!

FilminfoIMDB: Punch-Drunk Love
Regissör: Paul Thomas Anderson
År: 2002
Omdöme (1-5): 4
Lämna en kommentar

The Name of the Rose

Ett helt okej mordmysterium i medeltida miljö. Kunde ha varit bättre visserligen; ibland tyckte jag att det hattades lite fram och tillbaka mellan konstiga scener och den så kallade kärlekshistorien var ju inte det minsta gripande, utan kändes mest en ursäkt för att få ha med en het sexscen. Det debatteras på IMdB om huruvida den då mycket unga Christian Slater (15?) faktiskt hade sex med den perfektkroppade kvinnan, så jo, den scenen var ganska naturtrogen.

FilminfoIMDB: The Name of the Rose
Regissör: Jean-Jacques Annaud
År: 1986
Omdöme (1-5): 4
Lämna en kommentar

URL-lek

Jag surfade in på Helenas växtvärk och hittade en så rolig URL-lek att jag blev tvungen att göra den själv. Så här går det till: Skriv in alfabetets bokstäver i tur och ordning i browserns adressfält, lägg sedan ut de föreslagna adresserna med kommentarer. Spännande! Here we go:

(de långa adresserna förkortas helt sonika till “länk”, eftersom det inte blir radbrytningar i dem och det ser dumt ut då…)

ahttp://www.audioscrobbler.com/user/helfena/ – min audioscrobblersida som håller reda på vilken musik jag lyssnar på. finfin tjänst.
bhttp://www.bebo.com/ – adressbok på internet som en vän ville att jag skulle fylla i. tyvärr fick man inte göra det utan att registrera sig och det ville inte jag!
chttp://www.caffenero.com – mitt gamla jobb i London, man måste ju hålla lite koll :)
dhttp://d1369335.u39.surftown.se/links.html – pärlplatteklubbens länksida som jag surfade lite från idag, intressant var det.
elänk – nåt Jonas skrev ut… sånt pysslar han med i skolan…
flänk – jag hittade en .toast-fil och undrade vad det var. googlingsresultat.
glänk – den här tyckte Firefox att jag skulle ha som startsida, det tyckte inte jag.
hhttp://helenas.dagar.se/ – wee!
ihttp://illustmaker.abi-station.com/ – gör ditt eget självporträtt, halvbra…
jhttp://java.sun.com/ – installerade javautvecklingsmiljön igen efter ominstallation av datorn
k – http://krabbelur.com/veronica/d_agar.htm – ickefungerande länk i dagar-webringen
lhttp://www.lith.liu.se/sh2005/ – LiTH’s studiehandbok, info om alla kurser. viktig.
mhttp://miaolsson.web.surftown.se/ – hamnade här under slösurfning. Tycker att feliga-ord-listan skulle vara bättre om den var kortare och mer urvald…
nhttp://www.nabbi.se/ – surfade pärlplattelänkar idag som sagt… blev sugen att börja igen!
olänk – diverse junk office ville att jag skulle ladda ner. det ville inte jag.
phttp://www.parlplatteklubben.com/ – en gång i tiden var jag aktiv pärlplatteklubbsmedlem
q – nä…
rlänk – Åke är ute och reser med tre flickor. :) Jag har varit där de är, ungefär.
shttp://www.string-emil.de/ – usch. titta inte. en dum länk jag fick.
t – nä, faktiskt ingen fungerande länk (är ju trots allt precis nyinstallerad…)
u – det var reklam, så det hoppar jag över…
vhttp://www.vintervila.se/ – den viktigaste communityn.
whttp://www.winamp.com/ – många bra program att ladda ner när man ominstallerar datorn, winamp är ett av dem.
x – nä… och inget senare i alfabetet heller.

Fick jag med allt nu? Vore ju pinsamt att göra fel på alfabetet.. :)

För övrigt insåg jag att jag aldrig förklarade grafikkortsdilemmat här i dagboken. Det fattas lite info mellan inlägget där jag berättar att jag beställt ett och inlägget där jag smutskastar Dell för att de har gammalmodiga kortplatser. Jag beställde alltså ett AGP-kort, för att sedan inse att alla Delldatorer är försedda med PCI-platser och inget annat. Det tillverkas knappt några grafikkort för PCI längre, alltså är sortimentet inte alls särskilt kul. Någon som kan tipsa om ett bra PCI-kort?

Nu är det HÖG tid att sova.

Lämna en kommentar