Hoppa till innehåll

Månad: juni 2007

GoDate ger dateidéer och inspiration

Mitt senaste Buzzador-projekt är att testa GoDate.se, som alltså är en sajt med idéer för vad man kan hitta på när man ska ha en date. Där finns faktiskt en del roliga förslag, så titta gärna in. Bli gärna medlem också och ange i så fall gärna e-postadressen godate [snabela] dagar.se som värvare.

Så här lyder Buzzadors föreslagna värvningstext:

“Jag är Buzzador och har provat på en ny site som heter GoDate.se. GoDate.se är inte matchmaking, utan en site som riktar sig till dig som redan har en relation med någon att dejta.

På GoDate.se söker du inte efter personer utan efter idéer och inspiration. Konceptet är unikt och det första i Sverige, troligtvis i världen. GoDate.se är helt gratis så du riskerar inget och har allt att vinna!

På GoDate.se finns idag hundratals dateidéer. Målsättningen är att bygga världens största idédatabas med medlemmarnas hjälp. Vi Buzzadorer och våra vänner får vara bland de första med att lägga in datingförslag, skapa bloggar, skriva i forumet osv.”

Lämna en kommentar

Första eventjobbet!

Imorse fick jag ett samtal från SDR Action People som undrade om jag ville bjuda på sill i ICA Nära i Gunnilse på fredag. Klart jag vill! Han som ringde var väldigt trevlig och omtänksam – han ville gärna träffa mig innan, men tyckte att vi lika gärna kunde ta det på Kortedala torg eftersom han ändå skulle ut med bilen en sväng och då slapp jag ju åka hela långa vägen till deras kontor i kollektivtrafikvärmen. Passade mig perfekt eftersom jag ändå skulle handla. Fick en jättekäck kockrock och en massa papper. Ska jobba 10.30-19 och tillreda “medelhavssill”: skära sill, oliver och soltorkade tomater, rosta pinjenötter och så blanda ihop allt med crème fraîche, färsk basilika, salt och peppar. Och så ska jag bjuda folk och locka dem att midsommarhandla.

Tycker det låter helt okej, faktiskt. Det är ju den sortens reklam som folk blir glada av att utsättas för. Och det bästa är att om det inte är så kul så behöver jag ändå bara göra det i en dag. :) Jag hoppas givetvis på fler uppdrag, men då är det ju nya grejer som ska göras.

Började fundera på om jag borde ångra mig angående beslutet att inte ta ett heltidsjobb i sommar, men nu känns det genast bättre. En arbetsdag blir jag förstås inte rik på, men förhoppningsvis får jag fler gig under sommaren och hösten.

Och jo, jag tänker smaka på sillen trots att jag är vegetarian.

Lämna en kommentar

Bröllopskläderna hämtade + axelbekymmer

Idag ägnade jag förmiddagen åt att tvätta och åkte sedan in till stan för att träffa Jonas till Järntorget och plocka upp våra bröllopskläder (som vi inte alls har någon bra plats för i lägenheten, vad gör man av dem egentligen?!). Jonas var såå snygg i sin frack! *slurp* Min klänning hade såklart kunnat vara bättre, men den hade verkligen kunnat vara oerhört mycket sämre också… med tanke på allt härj. Jag ångrar inte att jag stod på mig angående att vägra stoppa i skumgummimeloner.

Sen var det det där med axlarna… Det har blivit dundersommar, om det nu har undgått någon. Och jag ska alltså försöka att vistas ute i enbart antingen bara axlar eller långärmat, för att inte ha konstig solbränna till min axelbandslösa brudklänning. Det är inte så lätt! I fredags var jag ute på stan jättelänge i min enda tubtopp och brände såklart axlarna lite lagom röda och svidande. Mina försök att hitta ytterligare axelbandslösa klädesplagg resulterade endast i en klänning, som förvisso inte är riktigt bandlös men vars band nog går att stoppa ner i klänningen så länge och använda först efter bröllopet… Nåväl, det var en enkel lila (mer lila än bildens något blå färg…) klänning från H&M:

Så var jag ju tvungen att ha mina saker i någonting också. Ryggsäcken gick bort, av axelskälet. Alla mina andra väskor har axelremmar, så det funkade inte heller. Således packade jag mina pinaler i en skitig tygkasse med handikappinstitutets logga och tog det som en av mina shoppinguppgifter att hitta en väska man kan bära i handen eller på armen såväl som över axeln. Tadaa:

Det var ju inte det enklaste, precis. Hur kan det vara så dyrt med väskor? Jag skojar inte när jag säger att detta var den enda som uppfyllde mina krav och samtidigt kostade under 200 kronor. Gillar den, men den känns såklart mycket tyngre än en ryggsäck gör med motsvarande packning… och varje gång jag har annat än ryggsäck saknar jag verkligen det praktiska i att kunna handla på hemvägen och trolla bort mjölkpaketen från vikten genom att slänga upp dem på ryggen.

3 kommentarer

Kryddläget

Det går ganska bra med kryddodlingarna. Ruccolan, persiljan och basilikan växer som synes så det knakar. Vi har börjat äta så smått av ruccolan och basilikan, mums!

Det går även framåt för rosmarin, citronmeliss och gräslök.

Lite närmare:

Basilikan är fin och grön… och lila.

Persiljan börjar få lite krusiga blad och gräslöken ser rätt komisk ut.

Bladen av citronmeliss är ganska små och söta, rosmarinbladen är påfallande lika persiljan.

Till sist en bild för att visa att det går framåt:

Så här såg det ut 30 maj, för 11 dagar sedan.

Och jo, förresten… krassen har vi slängt. Den blev äcklig… den som skulle vara enklast. Hmpf.

Lämna en kommentar

Sushilunch i Slottsskogen

Jonas och jag stämde träff på Järntorget för att gå och hämta våra vigselringar. De blev fina, men jag väntar tills efter bröllopet med att visa upp dem här. När ärendet var uträttat köpte vi sushi som vi åt i Slottsskogen. Faktiskt inte så dum mat i sommarvärmen, även om jag sällan hörts lovorda sushi förr. Jag tycker bäst om dem med stora avokadobitar.

En närbild också.

5 kommentarer

Efterlysning: kärleksdikt!

Vi funderar på att låta vigselförrättaren läsa en dikt om kärlek under vår ceremoni, men vi har inte så bra koll på dikter. Kanske har någon som trillar in här ett förslag? Värt ett försök!

Det här tänker jag mig:

  • En dikt om kärlek. Alltså inte “så här känner jag för dig” utan mer generellt “detta är kärlek”.
  • En dikt som förmedlar en positiv bild av kärlek! Inte en massa hjärta/smärta och helst inte för mycket om hur kärlek överbryggar ångest och förtvivlan, utan en glad text!
  • Den ska inte vara religiöst betonad och inte innehålla förlegade könsrollsbeskrivningar.
  • Det går givetvis bra med en sångtext eller liknande också.

Lätt som en plätt, eller? Inget napp än så länge, men så har vi ju inte så bra diktkoll heller. Hjälp?

6 kommentarer

Fru om en månad!

Nu är det bara en månad kvar tills jag och Jonas gifter oss! Så fort tiden gått, nyss var det två månader kvar… och innan jag vet ordet av kommer jag ha blivit fru Ferry. Det känns bra, även om man skulle behöva lite mer tid ibland.

Nu är det bara att fixa allt som återstår att fixa inför festligheterna. Vi försöker ju hålla en ganska laid-back approach, men det är inte alltid det lättaste. Jag har en väldigt gullig och engagerad mor som i all välvilja vill lägga till en massa saker vi inte tycker behövs. Det är roligt att hon bryr sig, men lite jobbigt att behöva vara hård och säga ifrån. Allt blir säkert jättebra till slut, fast lite mer än vi tänkt från början.

Imorgon är ringarna färdiga att hämtas och på måndag brudklänningen (jag är nervös!). Jonas frack lär också gå att hämta nu. Skor måste han köpa också.

Det är lite att fixa med catering och dryckinförskaffande. Vi måste designa vår ceremoni. Måste köpa lite prylar, prata med vår “personal” (vännerna som lovat oumbärlig hjälp med servering, bar, frisering, sminkning och sånt), pyssla ihop placeringskort, sånghäfte och så vidare. Nog finns det att göra alltid.

Nu längtar jag tills jag är gift..!

1 kommentar

Bokbytardag hos Lisa

Idag har jag varit på bokbytarträff hos Lisa! Det var bra på många sätt – dels var det första gången jag träffade Lisa och hennes vänner och det var kul, dels bjöd hon på underbart gott fika (allvarligt, vem orkar bröllopsbanta?!) och dels fick jag en hel drös med nya, oväntade böcker. Enda problemet: när ska jag hinna läsa alla? Det finns ju så mycket annat också…

Jag kom hem med:

  • Vi ses vid Röda Sten, Viveca Lärn
  • Handdockan, Inger Frimansson
  • De galnas hus, Karin Fossum
  • Coola Krogen, Lena Kallenberg
  • Allt han någonsin drömt om, Anita Shreve
  • Förrän förtrollningen är bruten, Inger Wahlöö
  • Den stulna novellen / Nattboken, Kristian Petri
  • Tjocka släkten / Per-Gunnar Evander
  • Gregorius, Bengt Ohlsson

Det är egentligen bara Vi ses vid Röda Sten som jag hört talas om och funderat på att läsa. Resten är sådana jag inte har minsta uns av förutbestämda uppfattningar om (även om jag har läst en bok vardera av Frimansson och Fossum) och det känns bra. Skönt att få chansen att upptäcka lite nytt.

Böckerna jag hade med mig var:

  • Svarta sekunder, Karin Fossum
  • Kära Agnes!, Håkan Nesser
  • Det finns ett hål i verkligheten, Marie Hermanson
  • Solstorm, Åsa Larsson
  • Bakom stängda dörrar, Hansen & Cras
  • Den tusende gången, Lytsy & Olson
  • Pojken som inte fanns, Dave Pelzer
  • Mörkrets hjärta, Joseph Conrad
  • Skuggan i vattnet, Inger Frimansson
  • No tears for queers, Johan Hilton

Alla av mina, som faktiskt är mestadels riktigt bra, blev upplockade utom Pelzer-boken. De icke-upplockade fortsatte till antikvariat och lika bra var väl det.

Själv fortsatte jag efter bokträffen för att handla jord, men det gick inget vidare. Majornas matbutiker har dåligt med jord, åtminstone idag. Värst vad svårt det ska vara att fylla min balja jag tänker sätta morötter i – jag har redan gjort slut på två nästan fulla påsar med jord men behöver en till. Däremot lyckades jag köpa jordgubbar, men trots likheten i namnet fyller de nog inte samma funktion.

När jag kom hem var jag så varm att jag blev tvungen att befria mig från alla kläder och ta en dusch. Nu sitter jag här i en sval klänning och märkligt nog har jag precis bälgat i mig en stor kopp te. Hade nog inte pallat det direkt när jag kom hem, men efter ett tag blev jag faktiskt oändligt sugen, värmen till trots.

2 kommentarer