Hoppa till innehåll

Månad: augusti 2008

På jobbet

På jobbet | At work

Så här ser det ut vid min plats på jobbet just nu. Viktiga detaljer: dagens skörd ur fruktkorgen, vattenflaskan och givetvis Boken, eftersom jag har börjat plugga igen. Nu är det SCWCD jag vill bli… Har ju ett litet projekt på g också, men det ligger på is i väntan på besked.

1 kommentar

Vattengympa!

Nu har jag precis anmält mig till vattengympa för gravida på Feelgood vid Lilla Bommen! I takt med att jag blir mer och mer otymplig och svårmanövrerad känns det som en allt mer lockande idé… Citat Feelgood:

Vattengympa är en mycket skonsam och behaglig träningsform. Vi erbjuder ett anpassat träningsprogram för gravida med träning av styrka, kondition och rörlighet. Varje kurstillfälle avslutas med olika avspänningsövningar i det varma vattnet (32 grader). Kursen är fördelad på 8 tillfällen och leds av en leg. sjukgymnast.

Det finns ett antal olika “kurser” i vattengympa för gravida och oftast är de fördelade på 8 tillfällen. Platserna går åt som smör i solsken, så jag kände att jag hade lite tur nu som fick en plats på en kurs som börjar 3 september. Det fanns ett fåtal platser på andra ställen också, men det var ställen som var betydligt jobbigare att ta sig till. Jag trodde att Feelgood skulle vara svindyra, vilket jag mest baserade på att de verkar lite hippa och att priset inte stod på hemsidan. Men det kostade 1590 kr, att jämföras med betydligt mindre hippa Magplasket som tog 1700 kr. Mycket pengar, men jobbet ger mig hälften i friskvårdsbidrag och då känns det genast bättre!

Åtta onsdagar från och med vecka 36 (graviditetsvecka 29) vet ni vad jag gör, alltså. Klockan 19-20 åtminstone. Hade hellre sett att det började 18 eller rentav 17:30, nu blir det väl inte riktigt bra hur jag än väljer mellan att åka hem emellan eller att jobba över/driva på stan… menmen, jag och min stackars kropp ser väldigt mycket fram emot detta, i alla fall!

3 kommentarer

Sommarboken

På sommarhalvåret bor Sophia med sin pappa och farmor på en ö i skärgården. Pappan pysslar mest med sitt, men Sophia och den lustiga och påhittiga farmorn har massor av saker för sig tillsammans. Sommarboken har inte en plott som går från A till Ö, utan innehåller en rad episoder som tillsammans blir en väldigt mysig och charmig helhet. Det finns mycket värme och humor i skildringen av den gamla damen och det lilla barnet. Trevligt!

Exemplaret jag läste av Sommarboken var för övrigt en bookcrossing-bok.

BokinfoTitel: Sommarboken
Författare: Jansson, Tove
ISBN: 9100576476
3 kommentarer

Tillbaka på jobbet

Nu är semestern slut och jag är tillbaka på Acando. Lite ringrostig blir man allt, jag hade lite dålig koll i morse på när man ska gå upp för att hinna med vilken vagn och så där… och jag höll på att glömma jobbtelefonen och passerkortet!

Menmen, det går ganska bra i alla fall… jag har ätit riktig medhavd matlåda och det funkade trots att jag egentligen tyckte att maten var sådär – massor av sallad hjälpte, men det lär jag väl inte orka ha med varje dag. Dricker te nu till och med, grönt eftersom det innehåller relativt lite koffein… i morse drack jag koffeinfritt rött eftersom det var närmare inpå min järntablett.

Så jag känner mig väl nästan normal… fast det är såklart väldigt tråkigt att underbara semestern tog slut så fort.

Nåväl. Har i alla fall lite att se fram emot: i helgen ska jag till Stockholm och se Mamma Mia (musikalen – på engelska, i Globen) med Ingela!

Annars ser jag mest fram emot att jag kommer att jobba inne i stan från och med 8 september, då Acando blir granne med GöteborgsOperan. Ser fram emot att kunna äta linssoppa i soppköket i saluhallen till lunch. Eller veggoburgare på Jonsborgs om jag känner för en “lång” promenad…

1 kommentar

Paprika

En riktigt knarkad anime om en maskin som psykologer använder för att gå in i patienters drömmar. Konstig, fast ganska mysig stämning och med en otroligt enveten låt som jag inte ens vill försöka erinra mig nu, för då släpper den väl aldrig…

FilminfoIMDB: Paprika
Regissör: Satoshi Kon
År: 2006
Omdöme (1-5): 3
1 kommentar

The Empress

Kinesisk titel: Ye yan

En till sån där snygg kinesisk film om dramatik vid hovet. Jag minns faktiskt inte särskilt mycket, utan går mest på betyget jag satte på filmtipset när jag sett den. Det var uppenbarligen något jag inte gillade, men jag vet inte vad det kan ha varit mer än att den inte lyckades engagera…

FilminfoIMDB: The Empress
Regissör: Director: Xiaogang Feng
År: 2006
Omdöme (1-5): 2
Lämna en kommentar

Tales from Earthsea

Japansk titel: Gedo senki

Den här filmen är tydligen en rejäl slakt av Ursula K. Le Guins böcker, som jag inte läst. Bra är den i alla fall inte… jag misstänker att den lider av samma fenomen som filmerna om Harry Potter, att det finns så mycket material i böckerna och att man totalt misslyckas med att göra ett bra och begripligt urval. Vad vill de? Filmen är inte ens snygg, bara ointressant.

Goro Miyazaki kanske borde låta pappa Hayao sköta filmskapandet i fortsättningen… Det brukar bli bättre då.

FilminfoIMDB: Tales from Earthsea
Regissör: Goro Miyazaki
År: 2006
Omdöme (1-5): 2
1 kommentar

Tristan + Isolde

En maffig film baserad på legenden om Tristan och Isolde. Den engelske hjälten Tristan misstas för död och “begravs” genom att skickas ut på en båt i havet. Båten strandar i Irland där Tristan tas omhand av prinsessan Isolde och kärlek uppstår. När Tristan återvänder till England vet han fortfarande inte Isoldes sanna identitet.

Isoldes far utlyser en turnering där vinnaren ska få Isoldes hand. Tristan tävlar för sin styvfars räkning, klanledaren Marke. Först när han vunnit inser han att det är Isolde Marke ska gifta sig med. Han bestämmer att lojaliteten till Marke är viktigast, men givetvis är det inte så enkelt att hålla tassarna i styr…

Pampigt och dramatiskt.

FilminfoIMDB: Tristan + Isolde
Regissör: Kevin Reynolds
År: 2006
Omdöme (1-5): 4
Lämna en kommentar

Capote

En film om Truman Capote. Capote blir fascinerad av morden på en familj i Kansas och bestämmer sig för att skriva en bok om dem. Han får kontakt med mördarna och ska berätta deras historia. Men var står han egentligen? Capote framställs som oerhört självcentrerad, egoistisk och oempatisk, riktigt obehaglig faktiskt.

FilminfoIMDB: Capote
Regissör: Bennett Miller
År: 2005
Omdöme (1-5): 4
Lämna en kommentar

Matrubhoomi: A Nation Without Women

Det här är en väldigt speciell film. Som kritik till fenomenet att flickbebisar i Indien (och andra länder) ofta mördas eftersom familjerna vill ha söner målas här upp ett hemskt what-if-scenario. Tänk om det verkligen inte fanns några kvinnor kvar? Filmen utspelar sig i en indisk by där ungkarlarna är vansinnigt desperata efter kvinnor, men ingen har sett till någon på många år. När så en vacker och giftasmogen kvinna påträffas uppstår givetvis kalabalik. Hennes far har försökt dölja henne från världen, men när han erbjuds löjligt mycket pengar kan han inte tacka nej till erbjudandet. Hon gifts bort till inte mindre än fem bröder – och deras far tycker sig också ha rätt till henne, eftersom det är han som betalat. Kvinnans situation blir värre och värre i händerna på de barbariska männen.

Det är en mycket obehaglig film som fått mycket kritik för sina hemska scener. Jag tycker den är intressant eftersom den har en poäng – hur går det ihop att inte alls vilja ha flickebarn, men vilja ha giftasmogna kvinnor? Allt dras givetvis till sin spets i denna film på ett sätt som inte är helt realistiskt (vart har de äldre kvinnorna tagit vägen?), men det är ju ett what-if-scenario och jag tycker inte att allt är taget ur det blå. Numerärt överlägsna män som tar sig friheter gentemot försvarslösa kvinnor är inte ett okänt fenomen.

FilminfoIMDB: Matrubhoomi: A Nation Without Women
Regissör: Manish Jha
År: 2003
Omdöme (1-5): 4
Lämna en kommentar