Hoppa till innehåll

Månad: augusti 2008

Test av veganmjölk från EcoMil

Den sojamjölk, havremjölk och rismjölk som finns nästan överallt duger bra till mycket. De flesta funkar i matlagning och somliga är goda att skumma och ha i kaffe eller choklad, men få av dem är goda att dricka i större mängder. Somliga är rent ut sagt äckliga medan de mer välsmakande brukar vara alldeles för söta för att vara riktigt gångbara. Därför har jag länge varit nyfiken på att testa de mer märkliga alternativen. Vid vår senaste tur till Gröna Boden köpte vi EcoMils hasselnötsmjölk, mandelmjölk och quinoamjölk. De är mycket dyrare än de vanliga sorterna, nästan 30 kr för en liter, varför vi inte testat tidigare.


Växtmjölk från EcoMil

Hasselnötsmjölk var nog godast. Doften var svag sötma, smaken tydlig men blaskig hasselnöt och lite söt, konsistensen lätt grynig. Smaken var inte alls dålig, men kanske inte heller så gångbar. Jag tror jag skulle tröttna efter ett par klunkar, precis som med sötad sojamjölk.

Mandelmjölk luktade nästan ingenting. Smakade mandel och kanske något sötare är hasselnötmjölken. Lite mandelmassevibbar. Lite grynig. Mest godis av de tre, men åtminstone inte direkt obehaglig. Dock inget jag skulle vilja mängddricka.

Quinoamjölk – tvi vale! Lukten påminde om knäckebröd, smaken påminde inte om någonting… det var bara fruktansvärt äckligt. Vidrig! Jag kunde knappt tvinga i mig en andra provklunk. Det här kan vara den mest obehagliga växtmjölk jag provat!

Nu har vi tre öppnade växtmjölkspaket, så det blir nog mycket våfflor och pannkakor framöver. :) Om jag ska våga mig på att dricka någon till våfflorna/pannkakorna blir det garanterat hasselnöt. Quinoa är tusan knappt så man vågar laga mat på… men å andra sidan brukar ju även illasmakande sojamjölk gå bra i mat.

Hasselnötsmjölken har alltså störst potential, men förpackningens svenska text är minst sagt märklig:

EcoMil Svetlana är en dryck av svetlana. 100% vegetabilisk.
Ingredienser: Filtrerat vatten, svetlana* (7%), agave sirap*, maltdextrin*.
* Ecologiskt Jordbruk.

Vem är Svetlana, vad gör hon i min mjölk och hur kan hon vara vegetabilisk?

Läser man texten på danska eller engelska ser man tydligt att det handlar om hasselnötter, och får dessutom en massa annan info. Hur fick de hasselnöt till svetlana?

1 kommentar

Lägenheten uppsagd!

Nu har jag precis postat vår skriftliga uppsägning av lägenheten! Med vår långa uppsägningstid måste vi säga upp i augusti för att sista dagen ska bli 30 november. Vi får ju tillgång till radhuset 31 oktober om inget oförutsett inträffar och det känns bra (om än dyrt…) att ha lite marginal där, särskilt med tanke på att Mini är beräknad till 18 november och mycket väl kan vara tidig (även om det visst är väldigt vanligt att gå över tiden).

Vi har trivts bra här hemma. Lägenheten är toppen, men det är såklart lite jobbigt att det är lyhört, att vi bor på fjärde våningen utan hiss och att vi inte har egen tvätt- och diskmaskin. Med Mini i familjen kommer det vara guld värt att uppgradera till radhuset.

2 kommentarer

Fight Club

Jag hör ju till dem som verkligen gillade filmen Fight Club, mest tack vare den snygga vändningen (som jag tänkte undvika att spoila i den här texten). Nu blev jag nyfiken på boken, hur den var skriven och hur vändningen planteras med hintar.

Det handlar om en manlig, icke namngiven berättare vars liv drastiskt förändras när han träffar Tyler Durden. Tyler Durden revolterar mot hela samhället genom att sabotera på olika sätt och han startar Fight Club som går ut på att män träffas och slåss.

Stilen är vansinnigt cool och fyndig. Berättelsen är uppbyggd av korta scener på ett sätt som känns väldigt mycket som film. Jag har inte läst något annat av Palahniuk, men hört att stilen är exakt samma i hans andra böcker och att alla karaktärer är precis lika coola på precis samma sätt. Det låter som att det blir tröttsamt i längden, men det funkar i alla fall i en bok.

Och ja, det finns massor av hintar till upplösningen… roligt att spana efter dem!

Egentligen är boken förstås väldigt rå, obehaglig och våldsam, men den är dessutom intelligent nog att bli något mer än bara våldsglorifiering. Jag tyckte det var riktigt roligt och intressant att läsa den!

Boken är för övrigt på väg ut som bokring via bookcrossing. Ska bli spännande! Jag postar den till USA idag.

BokinfoTitel: Fight Club
Författare: Palahniuk, Chuck
ISBN: 0099765217
2 kommentarer

Taifun Rondo, gott veganpålägg

I tisdags var vi ju på stan och besökte bland annat Ekostore där vi köpte ett par olika veganska pålägg. Jonas har haft lätt att hitta veganpålägg han gillar, men detsamma gäller tyvärr inte för mig (som har Bregott och Gouda-ost i kylen…). Jonas äter mycket jordnötssmör, men det klarar jag inte av att äta i någon större utsträckning. Jag avskyr marmelad och jag är fortfarande inte sugen på att börja göra hummus igen, trots att jag åt det med mycket stor glädje innan jag blev graviditetsillamående. Tartex smakar jäst och oavsett hur gott det påstås vara med just jäst är det inget vi kan hålla med om. Alla sojaostar vi testat är också jäst-äckel, mycket värre än Tartex som åtminstone är ätligt.

Vi har testat något skivat pålägg tidigare, det var menlöst och säkert dyrt. Nu testade vi Taifun Rondo (den nedre i bilden):


Bilden är lånad från Taifuns produktsida.

Jag blev mycket positivt överraskad! Pålägget är tofubaserat och fullpackat med örtkryddor av olika slag. Jag tycker det är riktigt gott och och har verkligen längtat efter att få äta mackor de här dagarna. Skivorna är visserligen ganska små, men i gengäld är de skapligt tjocka. Om man ska jämföra smaken med något så påminner de en del om medwurst. Ganska mild smak, men inte alls menlös. Förpackningen är inte löjligt liten som ofta är fallet med veganprodukter, man får 10 skivor för ca 30 kr. Inte precis billigt, men mindre svindyrt än jag skulle ha gissat.

Jag är frälst! Givetvis kommer vi att köpa mer och även testa Papillon-varianten med paprika.

Vi köpte även två pastejsorter. Har hittills testat den ena och den smakade i alla fall betydligt mindre jäst än Tartex-motsvarigheten, men jag föll inte pladask som för Taifun Rondo.

4 kommentarer

En sväng på stan

Idag, eller igår rättare sagt, tog Jonas och jag en sväng på stan. Planen var först att göra det i måndags, men då regnade det precis hela dagen. Idag (ok, igår…) lovade SMHI regnfri om än molnig eftermiddag och det stämde faktiskt ganska bra. Vi åkte in till stan lagom till lunch och åt på soppköket i saluhallen. Jonas hade inte ätit där innan och jag tyckte det var dags att åtgärda! Det är ett bra ställe och jag misstänker att jag kommer att äta där ibland när/om jag jobbar i stan sen. Jättegod linssoppa med bröd för 35 kr!

Vi hade lite ärenden till Ekostore och Gröna Boden, annars shoppade vi lite till Mini på Polarn och Pyret, fikade på Husaren där jag hittade en bookcrossingbok (Tom O’Briens dotter av Maeve Binchy), åt märklig sorbet (choklad och svartvinbär) och inte så värst mycket mer förutom att vi handlade mat på Coop (där vi aldrig handlar och verkligen inte hittar…) också. Vi hade förstås hoppats på bättre väder den här veckan så vi hade kunnat njuta lite mer av sommargöteborg, men jag ska egentligen inte klaga. Väderfördelningen under semestern har ändå varit perfekt! Nu vill vi ju faktiskt sitta inne och pyssla en del, och det är inte helt fel att kunna göra det utan att förgås i värmen.

Lämna en kommentar

Envisa spammare…

Mina spamskyddsförbättringar verkar inte ge resultat… nu testar jag en ny variant där man ger svar på en fråga i form av en textsnutt. Får väl se hur det går och om jag orkar fixa något mer avancerat. Det är ju nästan så man undrar om det inte sitter nån busig person nånstans och retas med mig genom att simulera spambotbeteende…

2 kommentarer

Ny spamskyddsfunktion

Min gamla spamskyddsfunktion har visserligen stoppat 44169 spam på knappt två år, men är tyvärr inte tillräckligt bra eftersom meddelanden bara blockeras om de innehåller ett svartlistat ord. Spammarna har blivit smartare och mer envetna och jag rensar alldeles för mycket spam för att det ska vara kul…

Nu har jag i stället infört ett nytt spamskydd. Alla som kommenterar måste numera klara av att matcha en slumpad smiley mot ett av fem alternativ. Det är ju ganska enkelt och fullt möjligt att spambottarna klarar av att testa olika val tills de kommer igenom, men vi får väl se om det kanske räcker… annars får jag testa något lite mer sofistikerat, kanske slumpgenerera tal som ska skrivas av.

Testa gärna smileymatchningen och säg till om något ser konstigt ut eller inte funkar som det borde.

8 kommentarer