Hoppa till innehåll

Månad: mars 2014

JAAAA! Rätt skola!

Min långa, nervkittlande väntan är över och utfallet är positivt! Ava får gå i den skola vi önskade!

Det känns så himla bra! Logistiken de närmaste åren kommer att bli tuff nog ändå, men att skolan blev rätt betyder oerhört mycket. Nu hoppas vi ju förstås att hon kommer att trivas också, det är ju egentligen allra viktigast… men vi känner att förutsättningarna är goda!

Sanders dagisplats kan förstås komma att ställa till det. Jag ska våndas lite nu angående att eventuellt byta plats på våra rangordnade alternativ. Jag tror att vi flyttar ner förstahandsvalet litegrann eftersom det innebär en liten omväg på väg till Avas skola. Vi hoppas verkligen att han hamnar på en förskola som ligger bra till! Att lämna och hämta två barn på olika ställen på väg till eller från heltidsjobb får ju liksom gärna gå så smidigt som möjligt.

Men ååååh, vad jag är glad över att Ava fick rätt skola!

Lämna en kommentar

Den som väntar…

Argh! Skolbeskedet ska ju komma 15 mars. Eller det ska vara klart då, eller vad nu grejen är. 15 mars är en lördag, så rimligtvis kommer beskedet tidigast 17 mars, på måndag.

Lik förbannat får jag hjärtklappning så fort jag närmar mig brevlådan. Sedan i måndags. En vecka i förväg, minst.

Jag gillar inte ovisshet!

Lämna en kommentar

Otrolig natt!

Wow! Sander sov hela natten! Det har inte hänt så många gånger. Nätterna är av varierande stil, ibland stör det mig inte så mycket när han vaknar och ammar, men andra gånger tar det liksom aldrig slut. Vi har just haft två såna nätter när jag liksom aldrig kommer ur amningposition och jag får ont i kroppen och dålig sömn av det. Sander somnar visserligen titt som tätt och vaknar kanske aldrig helt, men så fort jag rör på mig letar han efter tutte igen… Såna nätter är inte kul. När jag ligger vaken då väckarklockan ringer och jag fortfarande inte känner att jag sovit. (Jag kanske har det lite, men i så fall i amningsposition.)

Men så inatt! Wow! Jag lade mig tillrätta 23.30 och Sander väckte mig inte förrän 05.30! Då ammade han lite och somnade om, så det blev en liten snooze innan väckarklockan ringde vid 6. Jag vaknade av okänd anledning vid 1-tiden, men åååh, så skönt att resten av natten var som ett svart hål. Det kändes riktigt bra att gå upp och vara helt okej snarare än tröttsurmosig med värkande ryggslut och höfter.

1 kommentar

Stort stopp

Vi är så glada att bo i hyresrätt! Men vi behöver visst bli bättre på att utnyttja det. Vi har haft tröga avlopp ett tag och det har bubblat upp vatten i diskhon när vi kört diskmaskinen eller tvättmaskinen (typ jämt alltså). Har försökt och försökt och försökt att fixa, men imorse var det ändå till slut tvärstopp i diskhon. Fastighetsskötaren kom nästan på momangen och fick kämpa länge för att få bukt med det. Två minuter till och han hade ringt efter en pumpbil, sa han.

Vi skulle ha ringt direkt, såklart. Inte tänkt att vi borde klara sånt själva. Nästa gång, okej?

1 kommentar

Mer förvaring i kontoret

Det brukade se ut så här i vårt kontor:

Lägenheten

Sen var jag smart och ställde tre plastlådor ovanpå vägghyllan, för förvaring av kläder som gallrats ur i väntan på vidare åtgärder. Sen kan jag eventuellt ha råkat packa de där lådorna lite för tunga. Jag kan eventuellt ha tänkt “oj, det var ju inte meningen att det skulle bli så tungt, jag måste nog gå iväg till H&M med en sån där återvinningskasse snart” bara timmar innan jag satt här i kontoret i godan ro och det plötsligt hördes ett BRAK. Eventuellt alltså, men jag säger inte att det är så, för det skulle ju kunna innebära att jag är lite dum.

Men hur som helst. Mer förvaring är ju alltid bra, eller hur? Meet Ivar:

Ny Ivar lagerhylla i kontoret

Massa mera förvaring i en jättesnygg och praktisk lagerhylleaktig hylla. Den är inte riktigt färdigstuvad ännu, men den sväljer ju en hel del så det känns mycket bra och lovande.

"Ny" "skohylla", ehDessutom: vägghyllan har nu blivit skohylla + sittbänk i hallen. Funkar faktiskt förvånansvärt bra (se bild).

Plus att vi nu har ett extra skrivbord i vardagsrummet. Det har varit hur användbart som helst flera gånger: när vi åt pommes och inte hade någonstans att ställa den heta plåten eftersom Sander numera når våra vanliga ställen, när jag röjer golvet för Roomban varje må-to och bara kan hiva upp leksakerna på bordet i stället för att de ska stå och blockera en del av golvet, bra plats att ha mobil och vattenflaska om man sitter i soffan intill bordet + diverse andra gånger man behövt lägga ifrån sig något lite.

Lämna en kommentar

Bättring!

Untitled
Ava i vårkläderna och Sander i prickar.

Det gick faktiskt rätt snabbt på slutet ändå. Den sista vågen vattkoppor tog sig aldrig riktigt, det blev några blåsor men många kom liksom av sig, och även de har faktiskt i stort sett torkat nu. Det torkar lite långsammare i blöjområdet, men det har väl andra förklaringar… Avvaktar litegrann med att kalla honom smittfri, men det är i alla fall klart mycket bättre nu. Han får följa med och lämna på förskolan som vanligt, vi lämnar ju ute och han kommer inte så nära folk. Jag har ärende till affären, men skjuter upp det lite till.

Han åt lunch idag! Inte jättemycket eller jättebra mat kanske (ratade soppan som var huvudgrejen så han fick lite random ihopplock), men han åt! Så härligt att få byta alla kläder efter en måltid igen – ja, jag menar det faktiskt just nu. :)

Han är ju fortfarande rysligt prickig förstås. Och det är oklart hur bra allt läker. Men han får nog vara prickig ett tag till.

Uppdatering: Och han sov lunch ordentligt! Yay!

Lämna en kommentar

Fy för vattkoppor

image

Nej, det blev inte någon lindrig variant för Sander. Han är hårdare drabbad än Ava var (hon 5 år, han 16 månader).

Idag är fjärde eller femte dagen och det har bara blivit värre… det började ju rätt stillsamt, men det kommer bara mer och mer… fast nu har det kanske avstannat? Tror i alla fall inte att han fått så många nya koppor idag. Men han har så det räcker. Hela huvudet fullt och mycket på rygg, mage och blöjregion också. Inte jättemycket på armar och ben, jag kunde faktiskt lägga handen på hans vad och klappa lite hud i stället för bölder som det är överallt annars…

Gnällig och varm (inte tagit temp men känns som lindrig feber) är han också, äter inget vidare men vill amma nästan hela tiden.

Vi sov nästan inget inatt. Han kliade och kliade och ammade och ammade. Lunchsömnen idag blev inte heller bra, han sov i en halvtimme. Sen somnade han lite i min famn precis innan middagen (som han inte åt). Nu är det läggdags igen och han har i stort sett somnat i min famn. Håller verkligen tummarna för en bättre natt och för att han inte ska få ännu fler koppor. Nu vill jag att det ska vända! Det gör ont i mammahjärtat att se honom så här.

4 kommentarer

Månadsbild mars

Mars

Den meteorologiska våren har anlänt! Så nu vågar jag kanske jubla över att det varit en mild vinter..? Jag såg framför mig hur mina sista föräldramånader skulle bli ett evigt pulsande genom snödrivor, så som det var förra året vid den här tiden. Jag väntade mig samma hopplösa hattande mellan snökaos och hopp om vår, men än så länge har våren spirat utan större bakslag. Fortsätt så, tack.

Lämna en kommentar

T-shirttryck före och efter tvätt

Nyfixade tröjor

För ett tag sedan pysslade jag lite och fixade tre tröjor med fina tryck till Ava. Hon sa för ganska länge sedan att hon ville ha en tröja med Powerpuffpinglorna, men jag hittade ingen, så den var ganska given. Utöver det ville jag använda ett par favoritfigurer till utan att för den skull göra extremt könsstereotypa plagg av det. Så det blev en Lego-Batman på en rosa tröja och en My Little Pony på en blå.

Så jag köpte detta t-shirttransferpapper för tryck på färgade tröjor och satte igång (okej, det dröjde ett tag innan jag fick tid). Fina bilder hittades lätt på Google bildsök, men det var tvunget att vara bilder som inte var för omöjliga att klippa ut. Papperet är nämligen vitt och allt utom själva bilden ska bort. Jag fick skippa en bild med lite suddiga kanter och gradienter och sånt som inte hade gått att få till snyggt. Enklast var såklart den stora rektangulära My Little Pony-bilden, men tröjan blir lite styv av en så stor bild. Jag var därför mest nöjd med Powerpuffpinglorna. Bilden hade vitt mellan tjejerna, men det gick lätt att klippa ut dem som tre separata bilder. Lego-Batman var lite svårare att klippa ut pga små detaljer, men blev också rätt bra.

Värt att nämna om pappret var att instruktionerna var ganska värdelösa… eller de var väl okej, men bilderna som visade hur man gjorde stämde liksom inte med vad som fanns i förpackningen, så det kändes lite tveksamt. Det är väldigt viktigt att läsa instruktionerna! Förra gången när jag gjorde t-shirttryck (i gymnasiet typ) skulle bilden skrivas ut spegelvänt, men så var det inte med detta papper.

Ava blev stormförtjust! Jag var också väldigt nöjd, men höll ändå inne på jublet lite tills efter tvätt… och tyvärr måste jag säga att jag nog inte får jubla så mycket mer. Redan efter första tvätten (utan torktumling!) syns klar försämring av bilderna. Visst var det ganska väntat, men jag höll såklart tummarna för att det skulle gå lite bättre än så här.

Tröjtryck efter tvätt
Bilden blev lite för ljus, så det syns inte riktigt att färgen liksom har blött (blödit?) så att framför allt Blommans (mittenfigurens) ansikte blivit grådassigt.

Tröjtryck efter tvätt
Nötningar där trycket råkat bli tillknycklat.

Tröjtryck efter tvätt
Batman har spruckit lite.

Tröjtryck efter tvätt
Färgerna har blivit skumma i denna, syns inte riktigt i denna för ljusa bild, men Fluttershy (ponnyn längst till vänster) är lite sådär sjukligt grön… Och bilden bär spår av att ha knycklats till.

Tröjtryck efter tvätt
Twilight Sparkle har spruckit.

Tröjtryck efter tvätt
Nött och sprucket längs en vikrand.

Det hade ju varit väldigt mycket roligare att skriva att allt än så länge såg bra ut efter första tvätten. Men nej. Tyvärr. Hoppas att Ava kan använda tröjorna ett tag till i alla fall, vi får se… hon reagerade i alla fall inte på försämringen, men hon brukar inte riktigt bry sig när favoritkläderna deteriorerar. :)

Jag vet förstås inte om jag kunde ha gjort något bättre, eller använt bättre papper. Tar tacksamt emot tips om någon har. Men just denna variant kan jag alltså inte rekommendera, annat än möjligtvis till saker som inte ska tvättas.

Fler bilder:
» ‘T-shirttryck före och efter tvätt’ på Flickr

2 kommentarer