Hoppa till innehåll

Helenas dagar Inlägg

Lilla Sverigebyn och Astrid Lindgrens värld

Vi hade alltså Oskarshamn som bas i fyra veckor under semestern och en av resorna därifrån var en favorit i repris: tre nätter på Lilla Sverigebyn med familjen Å. Fast den här gången hyrde vår familj en stuga, förra året sov vi i svinkallt och jättetrångt tält… just den biten behövde inte repriseras. Stuga var mycket bättre!

Och Lilla Sverigebyn är verkligen fantastisk! Mumsiga veganska bufféer (frukost och middag), jättegod glass som man själv får komponera genom att välja två smaker av väldigt många val, frigående djur (får, getter, hundar, katter + hästar och kor i hagar intill och illrar i en inhägnad, fast dem såg i alla fall inte jag till i år), stora lekytor i trygg miljö, aktiviteter… Härligt att vara där och kunna släppa lös barnen. Perfekt att vara där med en kompisfamilj. Kul grej: en familj vi träffade på öppna förskolan i Landvetter var också där (och de bor inte heller kvar i Landvetter)!

Astrid Lindgrens värld är inte heller dumt och precis som förra året blev det pannkaksbuffé till lunch. Vi hann med ett par teatrar (Bröderna Lejonhjärta och Pippi + att jag och Sander såg Madicken), men det finns såå mycket att göra att man skulle behöva en vecka för att riktigt hinna allt…

Bilder kommer här:
» ‘Lilla Sverigebyn och Astrid Lindgrens värld 2016’ på Flickr

Lämna en kommentar

Löpningen i sommar

Jag är mycket nöjd med att ha lyckats upprätthålla tre gånger löpning i veckan under juli (varken mer eller mindre, den gång ni ser fyra pass är det en promenad också). Det gick ju segt ett tag i våras och min plan var helt enkelt att det nog skulle bli bättre om jag verkligen kom ut som planerat. Och det blev det!

Löpning i juli

Det blev visserligen en del korta pass (jag vill egentligen springa 5 km eller mer), men det får vara ok eftersom det berodde på att jag kombinerade med geocaching. Då pausade jag ju under själva letandet och var ofta ute lääänge, trots att jag inte ägnade mig åt ren löpning så stor del av tiden.

Jag kom på att ett bra sätt att kombinera löpning och geocaching är att köra fartlek/intervaller under löpdelarna. Då känns det mer okej att det inte blir så långt. Under ett pass inledde jag med att springa min snabbaste kilometer någonsin på 5.30. Gick ju bra att pusha på eftersom jag visste att jag skulle gå sen (det var 1 km till ett område med en massa geocacher).

Fånigt nog bryter jag min streak av 3 ggr/v den här veckan. Jag har fått ont runt bäckenet, både bak och fram. Kanske för att gamla tanter som jag inte ska ägna sig åt ungdomliga aktiviteter som att flänga runt på Grönan, eller jag vet inte… Jag hoppas i alla fall att det går över fort som bara den. Tjejmilen om tre veckor…

Lämna en kommentar

Bilder från Öland

Det är ett gediget jobb att gå igenom bilderna från semestern… Jag brukar ju gallra genom att ladda upp ett gäng av de bästa till Flickr och så även nu. Nu är Ölandsbilderna uppe med bildtext (inte så värst unika eller informativa sådana, men i alla fall bättre än typ filnamnet…):

» ‘Öland 2016’ på Flickr

Några av bilderna får vara med här också:

Öland 2016

 

Lämna en kommentar

Shopping med Ava

Härom dagen gjorde Ava och jag en “liten” garderobsrensning. Sedan dess har det ekat väldigt tomt i hennes garderob. Dagens uppdrag var att fylla på lite igen!

Här är det mesta av det vi köpte (fattas ett par svarta viskosbyxor med stjärnor som jag inte hittade bild på, samt trosor och strumpor):

Emojinattlinne, Eye only have eyes for you-tröja, paljetthästtröja, fjädertröja, tigertröja, stjärnklänning, svarta byxor. Hmm, collage autogenererat av WordPress, jag tycker kanske inte att det blev en fantastisk layout, menmen… bilderna är hur som helst zoombara om man vill titta närmare.

KappAhl, H&M och Lindex var det vi hann/orkade besöka. Tröjor är lättast och roligast att shoppa, byxor svårast och tråkigast… men bra att det blev två par i alla fall (hittade som sagt inte bild på ett par).

Sander fick ett trepack strumpor med “spajdörmän” också. Vi frågade honom innan vi gick om det fanns särskilda strumpönskemål och lyckligtvis lyckades vi uppfylla det.

Vi lunchade varma mackor och mylkshake respektive cheesecake på Delivore:

Efter det shoppade vi lördagsgodis och apelsindoftande läppsmörja (eh, vad säger man som inte är ett varumärke… försökte undvika ordet lypsyl men det gick sådär kände jag) på Goodstore.

Och vi besökte Akademibokhandeln där vi visade upp vår dokumentation på att Ava gjort sig förtjänt av det första av tre läsborgarmärken, genom att ha läst fem böcker sedan vi började anteckna (sommarlovet):

lbm

Hon fick en ny bok också (Kapten Kalsong), plus en ny dagbok med lås (den gamla är full) och ett pennfack fyllt med pennor hon ville ha i skolan.

Vi orkade inte köpa gympakläder och innegympaskor, som vi också tänkt, men det hinner vi väl vid ett annat tillfälle.

Lämna en kommentar

Köpt två klänningar och två t-shirts!

Jag har ju beställt, provat och returnerat väldigt många klänningar från Zalando i mina dagar. Jag räknade någon gång, då var det många. Sedan dess har det blivit ännu fler. Så döm om min förvåning när de två jag klickade hem medan vi var bortresta PASSADE BÅDA TVÅ? Hur gick det till? Jag är i chock. (Ok, den ena hade jag beställt i två storlekar och den hade nog egentligen varit bäst om jag kunnat plocka delar av den stora och den lilla och sy ihop, men jag lyckades till slut bestämma mig för den lilla… så retur blir det, men en planerad retur, för jag hade såklart inte tänkt behålla samma klänning i två storlekar.)

Men alltså… jag har nu köpt två klänningar! Tyvärr inte i tid till lillkusin Timos dop, men det får väl bli till kommande festligheter (typ jobbkonferensresa i oktober… nä, inte så mycket partyparty här annars). Jag känner mig väldigt ovan vid detta. Jag har ju inte lyxen att kunna se en klänning, säga “den var snygg, den tar jag” och så är det bra med det. Utan jag kollar ju mer på om modellen möjligtvis skulle kunna funka. Så när en klänning PASSAR blir jag ju helt exalterad och sen alldeles förvirrad. Är det meningen att jag ska ha en åsikt om huruvida den är SNYGG också? Umm, jag vet inte. Blir lite nervös att jag bara gillar plaggen för att de sitter ok. :)

Här är de, i alla fall:

Ja, ni fattar ju att detta är lite stort när jag bloggar om det innan jag ens bloggat om semestern (efter Öland). :)

Jag har också sedan innan en t-shirtfavorit som också är Anna Field från Zalando. Jag har flitigt använt min svarta och min vinröda, nu hade det tillkommit färger så jag köpte korall och marinblå. Nu har jag fyra (nä, tror inte att den svarta är annorlunda än de andra egentligen…):

Lämna en kommentar

Öland 

Nu är våra två veckor på Öland slut. Vi har haft det bra, Öland är fantastiskt och stugbyn var ett fynd (vi hade 40 kvm, två sovrum med våningssäng respektive dubbelsäng, badrum med dusch + kök/vardagsrum). Jag har antecknat löpande vad vi gjort, så här kommer korta redogörelser för våra dagar. Kvällarna har jag inte skrivit så mycket om, men vi har ägnat dem åt att lägga barn, dricka te, läsa (båda har t.ex. läst Mystic River av Dennis Lehane) och två gånger har vi spelat Sherlock Holmes-sällskapsspelet Jonas fick av mig i födelsedagspresent. 

Söndag 

Vi åkte från Oskarshamn efter lunch (jag sprang + tog en geocache på morgonen). Sander sov i bilen och fick inte se Ölandsbron, men Ava såg. Resan gick bra och vi hittade Ateljé Fisken utan problem, alltså där vi skulle hämta nycklarna. Lugnets stugby låg intill, elva stugor på en stor tomt innanför en grind. 

Stuga 5 satt ihop med tre andra i ett L, men det kändes ändå skapligt avskilt. När vi kom såg vi inga andra människor. Vi packade in och åkte till Ica i Byxelkrok för att proviantera. Efter middag tog vi en promenad ner till stranden. Den var på bekvämt avstånd och påminde mycket om Böda Sands strand, eftersom den bara är ett litet stycke söder om den. Barnen lekte vid strandkanten och blev lite blöta, såklart. 

Barnen testar stranden 

Jag somnade lite under läggningen och sen var det inte mycket mer än att lägga sig själv. 

Måndag

Dags att bada på riktigt! Jonas satt påklädd på filten eftersom han har en skadad och infekterad tå, men vi andra badade. Det var ganska molnigt och blåsigt, så det var inte så varmt, men barnen hade kul. Ava fångade maneter i en hink och var ganska långt ute i vattnet, Sander stod i vattenbrynet och sprutade med vattensprutan och kastade sand. 

Lunch i stugan och lek på gräset, bland annat med vår hyperdisc. 

Tisdag 

Jag sprang till Böda Sand efter frukost och tog ett varv där. Det var lite drygt 1,5 km dit på skogsväg. Jättefina omgivningar att springa i, vilken bra bonus för mig! 

Efter lunch åkte vi till Byxelkrok för att äta glass och kasta sten i vattnet. När vi var där kollade jag om det fanns någon geocache i närheten och jodå, typ 60 meter bort. :) Så jag invigde familjen i hobbyn. 
Vi besökte såklart Bok-Olle. Jag har massor av läsning med mig, men Jonas köpte lite serier och barnen fick målarböcker och varsin serietidning med medföljande pryl (det var prylen som lockade…).

Vi handlade på Ica igen och barnen fick drakar som provflögs innan middagen. Det gick jättebra för Sander, men Ava hade oturen att få en feltillverkad drake som inte gick att sätta ihop så bra. 

Onsdag 

Det regnade hela dagen, ibland väldigt mycket. Ava hängde en hel del hos grannarna som hon stiftat bekantskap med och vi andra försökte mest ta det lugnt inne, men Sander och jag var ute en sväng också. Vi gick en skogspromenad och plockade blåbär, tittade på små grodor och annat, flög drake, sparkade/kastade boll och gungade. 

Torsdag

Nioårig bröllopsdag! 

Jag inledde dagen med att springa 8 km. Gula spåret (5,5 km) vid Böda Sand och så dit och hem. 

Linnebröllop firades med att besöka en plats som namngavs av Linné, Neptuni åkrar. Där kastade vi sten, åt medhavd lunch (pastasallad och jordgubbar), samt letade rätt på en geocache. Barnen plockade en pingvinfigur och lade i lite andra skatter, kul. 

Neptuni åkrar 

En kul geocache 

Sen åkte vi vidare till Långe Erik, där vi också plockade en cache (som nummer 4 den dagen, det är en populär aktivitet!) just när det började regna. Vi gick upp i fyren och då spöregnade det. 

Långe Erik precis innan skyfallet 

Resten av dagen hängde vi i stugbyn, Ava hos grannarna igen och jag och Sander var ute en sväng och blåste såpbubblor med mera. 

Fredag

Jonas åkte till Borgholm för att lämna in bilen på lagning och service. Jag och barnen tog en lugn förmiddag hemma. Det var molnigt först, men blev riktigt fint sen, så vi gick till stranden. När vi kom tillbaka var Jonas hemma och vi åt en väldigt sen lunch/mellanmål. 

Lördag 

Jag testade att springa söderut, men kom inte så långt… Sprang tillbaka längs stranden. 

Det var jättevarmt vid stugan, så vi gick till stranden, men där var det väldigt blåsigt. Jag och barnen badade i alla fall och  Ava testade sin radiostyrda bil i vattnet. 

Söndag

Idag tog vi tåget från Fagerrör till Trollskogen klockan 13. Framme åt vi lunch, köpte glass, plockade en geocache och tittade på utställningarna. 

Efter att ha åkt tåget tillbaka åkte vi till Böda Hamn och tittade lite, samt tog en cache som även blev min första loggade mystery cache. Sen handlade vi på Ica i Böda innan vi åkte hem och åt middag. 

Måndag

Jag inledde dagen med att springa en mil! Sen var vi lite trötta och råkade ta en liten tupplur efter lunch, tre av oss… Sen styrde vi bilen mot Böda Sand, fast först en avstickare till cachen vi tidigare loggat vid Neptuni åkrar, eftersom det just landat ett spårbart objekt i den… och det fanns kvar! Kul, min första TB (travel bug)! 

På Böda Sand åt vi glass och spelade minigolf. Sen åkte Jonas och barnen bilen hem och jag gick, samt loggade två geocacher på vägen. I den ena fanns en TB till! 

Minigolf på Böda Sand 

Det blev en lite senare middag och läggning, men det kändes logiskt efter tuppluren på dagen… 

Tisdag 

Lådbilslandet! Sander visade sig vara i precis perfekt storlek och körde bil som ett proffs. 

Barnen kör bil

På väg dit letade jag rätt på en mystery cache jag löst tidigare. Den var lite knepig att hitta och jag fick en massa växtlighet i byxorna… Men det gick och jag fick med mig en tredje trackable! Vi plockade även en burk på väg in till Lådbilslandet. 

Onsdag 

Jonas åkte till vårdcentralen i Löttorp med sin tå och fick nageln bortplockad, samt ny antibiotika som skulle hämtas i Byxelkrok. Barnen och jag gick själva till stranden efter lunch. På kvällen sprang jag en liten vända och letade efter två cacher, men hittade bara en. 

Stugan

Torsdag

Mormor och morfar kom på besök! Vi visade stugbyn och de tog en promenad till stranden medan vi åt lunch. Det var inte riktigt badväder, så vi åkte till Byxelkroks hamn och åt glass. Gick lite längs stranden och kastade sten. Åkte sedan kustvägen söderut och klev ut en stund vid de platta klipporna i Byrum. 

Byxelkrok 

Byrum

Fredag
Regnig morgon, men det ordnade upp sig något. Vi åkte till mormor och morfars camping, Böda Hamn, och spanade in deras tält. Sen spelade vi minigolf och åt medhavd pastasallad. Då kom regnet igen och det öste ner medan vi åt glass inomhus… 

Minigolf i Böda Hamn

Lördag 

Packade så mycket vi kunde. Åkte sedan till Lyckesand, där mormor och morfar låg och solade. Där blev det bad för alla utom Jonas med knasiga tån och sen en liten promenad för att ta en geocache. 

Söndag

Packa och städa… Lyckades inte riktigt hålla utcheckningstiden, men städat blev det i alla fall till slut. Sen åkte vi och stannade i Borgholm för att äta matsäckslunch, ta en geocache och några pokemons (Jonas testar Pokemon Go…)  och äta glass. 

Hej då stugan! 


(Försökte lägga in ännu fler bilder i detta inlägg, men trots många försök har de inte gått att ladda upp, endast några slumpmässiga. Mer kommer senare…)

2 kommentarer

Biten av geocaching

Det är en ganska mysig känsla att bli besatt av någonting nytt. Och ja, jag är lite geocaching-besatt nu! Jag är väldigt sugen på att lägga ut någon egen cache och har sett ut två tänkbara platser, börjat formulera platstexter i huvudet, funderat på prylar man skulle kunna lägga i, samt funderat en del på roliga teman man skulle kunna ha för flera cacher… och det är väldigt intressant att googla på cachebehållare man kan köpa, tydligen. :)

Bild lånad från geocaching.com
Bild lånad från geocaching.com

Men jag ska plocka några fler cacher innan jag (eventuellt) lägger ut en egen. Jag har tagit 5 stycken hittills och jag skulle tro att det blir några fler innan jag tröttnar/det rinner ut i sanden…

2 kommentarer

God mat, shopping, geocaching och bio!

Jag jobbade in lite timmar för att kunna ta en kortare dag igår, då jag planerat att gå på stan + bio. Länge sedan jag gjorde någon egen kvällsaktivitet, så det var efterlängtat.

Jag började med en sen lunch på nyöppnade veganska cafét Delivore vid Hornstull (mittemot veganaffären Goodstore och bredvid vegancafét Femtopia). Åt en grillad macka och avslutade med en Oreo-mylkshake till efterrätt.

Sen skulle jag ägna mig åt diverse shopping, men först blev det lite Geocaching samt beundra snyggt… elskåp?

Till mig själv behövde jag införskaffa ett par korta löparbyxor. Har ett par som jag sprungit i nu, men de sitter riktigt illa. Hittade ett par yogabyxor på H&M som fick duga:

Yogabyxor

De är typ samma modell som mina långa byxor från H&M och de sitter faktiskt bra utan att skära in i midjan på ett obekvämt och fult sätt, vilket är problemet med de flesta liknande plagg. Tyvärr har dessa en liten nyckelficka sydd inuti byxorna och inte en dragkedja bakpå. Känns så himla ovärdigt att stå och gräva i byxorna… Nåväl, jag köpte faktiskt ett sorts bälte med förvaring också (hittade ej bild på det), så där kan jag kanske ha nycklarna. Men jag har mest tänkt använda det för att kunna bära med mig geocachingprylar (framför allt penna…) när jag ska kombinera geocaching och löpning.

Jag köpte även ett par sladdriga sommarbyxor, tror det är denna variant, fast i annat tyg. Mina är svarta med vita blad på. Sköna!

Det blev lite shopping till barnen också:

Båda barnen har sagt ett tag att de vill prova att ha nattlinnen. Hittills har de bara haft pyjamasar alternativt sovit i något annat eller skippat byxorna eller så. KappAhl hade 3 för 2, så det fick bli två nattlinnen (emoji och vattenmelon) till Ava och ett till Sander (Frost). Ava är väldigt inne på emojis och fick därför även ett vanligt emoji-linne från Lindex. Sander fick också ett par badbyxor med sköldpaddor, men dem hittar jag inte online.

Ava fick emoji-linnet i morse och blev väldigt nöjd. Nattlinnena får de nog ikväll.

Lite sommarleksaker blev det också:

AIR-HOGS-Hyper-Disc-472089-1192256

En AIR HOGS Hyper Disc, eftersom vi provade och gillade under vårt midsommarfirande i Bagis (som jag har försummat att blogga om), samt en sån där grej med ett snöre man drar i och så flyger en pryl iväg, prylen i detta fall en helikopter (hittar inte online). Hyperdiscen är cool, den är stor och innehåller luft, så den glider mysigt när man kastar den.

Med shoppingen avklarad stoppade jag lite mat i magen på Zócalo innan det var dags för bio och Alice i spegellandet. Mysigt. Visuellt spektakulärt och fantasifullt så det förslår.

Avslutade kvällen med att plocka en geocache på väg hem. :)

Lämna en kommentar

Geocaching, min nya hobby?

Hoppsan, jag råkade visst börja med Geocaching. Jag registrerade mig på sajten för ett tag sen bara för att jag var lite nyfiken på att förstå mig på konceptet* bättre… och så på midsommaraftonskvällen gick jag ut en sväng för att slänga sopor/återvinning och provgå mina vandringsskor jag införskaffat till sommarens planerade ostkustledsstrapatser. Fick då ett infall, laddade ner appen och gav mig av mot närmsta cache. Hittade den! Om det varit planerat hade jag tagit med mig en penna, nu fanns det tyvärr ingen i burken så jag fotade i stället för att signera loggen. Men sen bytte jag användarnamn till något mer anonymt än helena.ferry, så det var väl lika bra det…

* mini-intro: folk gömmer burkar/lådor på intressanta allmänna platser och registrerar dessa med GPS-koordinater på sajten. Sen letar folk och loggar att de hittat gömmorna. Det ska alltid finnas en loggbok, så man kan skriva datum och användarnamn. Sen kan det finnas diverse olika prylar och man kan ta en om man lämnar en av motsvarande värde.

20160624_200653
Min första hittade geocache!

Igår var jag ute och sprang i regnet och passade på att leta efter tre gömmor på vägen. De första två hittades ganska lätt, men den tredje verkade kräva klättring på blött och halt berg, vilket jag kände mig för feg för.

En ny hobby är väl inte egentligen något som ryms i mitt liv, men jag vill ju gärna komma ut mer och det kanske skulle funka att kombinera ett löppass med geocaching då och då.

Jag tänker också att det kunde vara en rolig familjeaktivitet, men kanske lite längre fram när framför allt Sander blivit lite större.

Jag har också sökt på cacher på ställen där vi kommer att vara i sommar. Det finns såklart på allmänningarna intill både föräldrarnas och svärföräldrarnas hus… plus många fler i närheten. Det saknas inte möjligheter!

Jag har verkligen bara skrapat på ytan till denna hobby. Jag kör enklast möjliga, endast typen “traditionell cache” och inte de allra svåraste. Det finns massor av andra typer som jag inte ens vet vad det är. Det finns särskilda prylar som vandrar runt mellan cacher och… ja, mycket. Jag håller det enkelt till en början.

2 kommentarer