Hoppa till innehåll

Månad: maj 2012

Ganska gamla bokfrågor

Ooops. Hittade ett gammalt utkast från i februari. Jag påbörjade en sån där bokenkät som cirkulerade, men svaren är såklart inte riktigt aktuella längre. Kändes ändå trist att bara slänga utkastet, så här är svaren från i februari:

Senast lästa: Senast utlästa är Recept för en flygtur av Annalena Hedman. Eller ja, egentligen ramspekisen Vad ska vi göra?, om det räknas. :)
Senast köpta bok: Ramspekisen Vad ska vi göra?. Ni vet, bita i kungens öra och så vidare. Den hellsingska ramsan, illustrerad av Emma Adbåge. Finfin bok.
Senast lånade bok: En liten chock av Johanna Lindbäck. Det var mest ett test för att se om det gick att låna böcker direkt i mobilen utan att gå via datorn – och det gjorde det! Jag vill verkligen läsa boken och jag brottas med mig själv just nu angående huruvida jag ska kämpa vidare i den lite tråkiga boken jag läser nu eller börja läsa den här.
Senast fådda bok: Vår man i Shanghai av Åsa Lantz. Jag fick den av Booked. Eller ja, vid närmare eftertanke kan det ha varit ett recensionsexemplar till Barnboksprat som var den allra senast fådda, nämligen Bilderboksretro 60-tal av Lisa Bjärbo och Susanna Hellsing.
Favoritbokhandel: Just nu är jag lite extra förtjust i Kobo.
Favoritbibliotek: Det som finns via Elib i min telefon. :) Lånar via Stockholms stadsbibliotek.
Antal lånekort: Jag tror att jag bara har Stockholms stadsbibliotek i plånboken just nu. Men jag har kvar kort och konton hos i alla fall Göteborgs stadsbibliotek och Landvetters bibliotek.
Använder som bokmärke: Bokmärkesfunktionen i e-boksappen alternativt närmast tillgängliga platta föremål helst av papper.
Favoritfärg på bok: Umm. Jag gillar när man kan växla mellan vit och svart bakgrund i e-boksappar (day/night mode). Men det var kanske inte det som efterfrågades…
Favoritmat/snack vid läsning: Äter väldigt sällan när jag läser. Fast det är mysigt att läsa på lunchrasten om jag inte har sällskap.
Favoritdryck vid läsning: Te. Men jag dricker väldigt sällan när jag läser.
Favoritställe att läsa på: Alltså, det är klart man kan fantisera om semesterparadis och allt möjligt, men i verkligheten läser jag ju mest på toa…
På den sidan hålls jag i den bok jag läser just nu: 278 av 452. Och det är rätt segt, faktiskt…
Den här boken köper jag till en förälder: Mamma fick Hungerspelen av Suzanne Collins och en fylla-i-bok om livet i födelsedagspresent.
Den här boken köper jag till min bästa vän: Kanske presentkort på Kobo. :)
Den här boken köper jag till en partner: Förmodligen fakta eller non-fiction inom någonting väldigt smalt som han råkar vara intresserad av för tillfället.
Favoritgenre: Umm… bra böcker? :)
Favoritformat: E-bok.

Och här är resten av enkäten, som jag svarar på idag:

Författarfavorit: Marie Hermanson ligger bra till.
Den tjockaste bok jag läst: Oj, ska man veta det? Jonathan Strange & Mr Norrell ligger på strax över 1000 sidor, men det är möjligt att jag läst någon ännu fetare någon gång.
Den tunnaste bok jag läst: Kanske The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr Hyde. Vet inte hur många sidor, men jag hade den som ett väldigt tunt litet häfte.
Favoritljud när du läser: Tystnad.
Favorittidning: Jag läser knappt tidningar. Jag prenumererar på Tidningen Skriva, så i egenskap av den enda jag läser får den väl lov att kallas den bästa också?
Prenumererar på: Tidningen Skriva och alldeles för många e-postutskick som jag gör mitt bästa för att reducera.
Favoritbokblogg: Barnboksprat såklart. :)
Mitt bästa bokminne: Att flitigt dela böcker med Ingela i slukaråldern. Vi tipsade varandra och lånade ut till varandra hela tiden.
Senaste bokfyndet: The Help (Niceville på svenska), köpt i e-boksappen Kobo, var väldigt bra. Alla bra böcker är väl fynd?
Senaste impulsköpta bok: Ja, det blir väl The Help då. Fast jag hade tänkt läsa den någon gång, så jag vet inte om det räknas som impulsköp?
En bra bok att ge bort: Ja, varför inte The Help? Den var som sagt väldigt bra.
Bokgenre som jag undviker: Sliskromance typ Harlequin.
Så gör jag med böcker som jag inte vill ha längre: Skickar ut via Bookcrossing, lägger i Readcycle-tunnan på biblioteket, ger till en vän, ställer i donationsboxen på återvinningsstationen, lottar ut på Barnboksprat, skänker till dagis eller Emmas skolbibliotek… ja, det har varit några olika varianter. Vi har gjort oss av med MYCKET böcker sedan vi började förbereda för flytt. VÄLDIGT mycket böcker.
Så här håller jag koll på vad jag läst: Här i min lilla bokblogg förstås och på Boktipset och Barnboksprat. Men det är här jag försöker ha en samlad överblick. Recenserade böcker täcker in bra fram tills jag började skriva om vissa böcker på Barnboksprat och andra inte alls, men sedan dess har jag kompletterat med läst i bild-sidor (2012, 2011, 2010, tyvärr har jag ingen 2009). De täcker åtminstone in allt som finns på Boktipset, förutsatt att jag kommit ihåg att lägga in det…
Så här sorterar jag min bokhylla: Inte alls. Slänger mest ut böcker. :) Vi gallrar kraftigt nu och ska strax göra oss av med ännu en bokhylla. Vi har verkligen inte särskilt mycket böcker kvar och för tillfället står de i kaos. Jag försöker att inte skaffa så mycket pappersböcker nu, köper och lånar gärna e-böcker. Dem är jag inte så noga med att spara, men ofta ligger de och dräller på telefonen i allmänt kaos.
Nästa bok jag ska läsa: Jag vet inte riktigt. Just nu läser jag Jag väntar under mossan av Amanda Hellberg. Efter det blir det kanske Svinalängorna av Susanna Alakoski, för jag har trots allt lånat den på biblioteket… jag tänkte börja läsa den förut, men kände mig inte riktigt sugen, så jag lät ett par andra komma emellan.

Lämna en kommentar

Bullen

Bullen “i ugnen” är riktigt tydlig nu. Jag ligger på rygg, tömmer magen på luft och bara övre delen av den sjunker ner. Nedanför naveln putar bullen upp, kännbart och synbart.

Jag har visserligen haft stor mage i flera veckor redan, men det har mest varit plufs. Ibland har jag känt något fastare inuti, men det är först nu bullen är riktigt påtaglig.

Ibland rör det sig lite där inne. Men det är för tidigt för att verkligen urskilja fosterrörelser. Svårt att skilja från vanligt kurr i magen.

Det känns roligt att det går framåt! Jag ser fram emot att få regelbundna livstecken där inifrån snart, det känns ju så mycket tryggare då. När man känner att barnet lever.

Lämna en kommentar

Det värsta är att inte kunna äta

Det är svårt att förklara för någon som inte upplevt det själv, men mat är verkligen svårt just nu. Att äta mat känns i regel lika lockande som att äta bajs. Ändå måste jag äta oftare än vanligt för att hålla illamåendet någorlunda i schack.

Dessutom är det värre nu, på ett sätt. Jag har ju kunnat äta mackor, frukt och måltidsersättningskakor utan att kräkas, men det finns inga säkra kort längre. Det har också gett mig motvilja mot dessa saker.

Fördelen, eller vad man ska säga, är väl att jag lika gärna kan äta riktig mat nu. Äter jag riktigt, riktigt lite finns chansen att få behålla maten och annars har jag ju varianten att äta mer efter att ha kräkts, eftersom det oftast får vara kvar då.

Idag har jag ätit:

– Havregrynsgröt till frukost. Det är så nära ett säkert kort jag kommer just nu. Fast det är nog mest för att jag äter det på morgonen, när jag mår som bäst. Brukar även ta kosttillskott då, eftersom chansen är god att inte spy. Gröten, som är ett nytt tillskott i min diet, är faktiskt en välsignelse. Jag hoppas jag kan äta den ett tag till.

– 1/3 matlåda spaghetti carbonara till lunch och samma till middag. Jag petar bort löken och tar så få carbonarabitar som möjligt, för att det inte ska smaka mer än nödvändigt…

– Två cocktailtomater efter middagen.

Jag borde även ha ätit mellanmål, men jag har mest sovit idag. Och det finns inget jag vill äta.

Jag tänker så det knakar för att komma på andra maträtter som inte känns bajsäckliga. Det får liksom inte vara för smakrikt eller flottigt eller… osv. Hittills har jag kommit på: pannkakor, lasagne. Det kanske skulle gå, om de blev precis som jag föreställer mig dem…

Annars vill jag inte äta någonting utom gröt, frukt, kanske vissa grönsaker.

Kanske någon soppa, men jag är rädd för buljong, som ju både är smakrikt och fett…

Jag är riktigt nervös för hur det ska gå att komma tillbaka till jobbet. Jag vill undvika personalköket och riktig mat, men kommer jag klara måltidskakorna som jag numera förknippar med hur de smakar när de kommer upp? Och vad ska jag äta till mellanmål? Frukt räcker inte. Det finns absolut inget pålägg jag vill äta på mackor. Det kanske blir att försöka med müsli igen, som jag åt till leda i början och sedan mådde illa av.

3 kommentarer

Mer Jesus Christ Superstar

Vi satt längst fram på Jesus Christ Superstar. Det var häftigt. Visst kunde vi haft bättre överblick, men det var häftigt att t.ex. se Maria Magdalena pressa en apelsin över Jesus ansikte blott en meter framför oss… Och det var ärligt talat lite läskigt också, med alla kundvagnar som virvlade runt liiite för nära. Och den stora rull-hammocken… och folk som slängde ut benen nästan i ansiktet på oss… Men jag är väldigt nöjd. Dessutom var det gott om benutrymme och jag hade lätt kunnat smita ut om jag hade behövt, utan att tvinga folk att resa sig.

Man fick förstås inte fotografera under föreställningen, men de var snälla nog att påpeka att det var tillåtet under applådtacket. Så då gällde det att hala fram och starta mobilen illa kvickt.

Tiden efter en bra musikalupplevelse är så härlig, med en massa musik som snurrar runt i huvudet. Jag är glad att vi inte ställde in!

2 kommentarer

Jesus Christ Superstar

Idag har jag och Jonas sett Jesus Christ Superstar på Göta Lejon. Det var bokat sedan länge och jag ville inte ge upp det bara för att jag råkar vara i odugligt skick just nu. Och jag överlevde faktiskt.

Musikalen var förstås häftig och det var kul att känna igen musiken (jag har sett en gymnasieuppsättning av musikalen tidigare och musiken är förstås också allmänt känd)  samtidigt som texterna av Ola Salo förstås var nya.

Jag hade skyhöga förväntningar på Ola Salo som Jesus och visst var han bra, men han överskuggades faktiskt en smula av Patrik Martinsson som spelade Judas.

1 kommentar

Första livstecknet!

Idag har vi sett lillskrutten i min mage för första gången! Det var en liten, liten människa som sprattlade med benen och vars hjärta slog precis som det skulle.

Dessutom fick vi ett betryggande resultat på KUB-testet, som alltså var undersökningens huvudsyfte och som mäter risken för kromosomavvikelser (främst Downs syndrom): 1/10 000!

Det känns väldigt bra! Man vet ju så lite om vad som pågår där inne, men nu har vi sett att allt ser ut att gå enligt planerna hittills i alla fall.

Lämna en kommentar

Två veckors vila!

Idag har jag varit hos läkare och blivit sjukskriven för hyperemesis gravidarum (svårt graviditetsillamående) på heltid i två veckor. Det känns helt fantastiskt skönt. Jag var inställd på att i bästa fall få deltid, men det här är ju ännu bättre. Sista dagen har jag ny läkartid och kan förhoppningsvis återgå till jobbet på deltid efter det.

Nu ligger jag i sängen och bara tar det lugnt. Det blir mycket av den varan under de kommande två veckorna! Jag tänker mig att jag ska gå på stillsamma promenader också, det vore säkert nyttigt. Gå långsamt, inte vara på väg någonstans, hålla mig nära hemmet och kunna gå hem när jag vill, det borde ju kännas bra. Jag tror dessutom att fina strandpromenaden öppnar i helgen. Det blir toppen.

En annan sak jag borde göra är att gå på stan och köpa mammabyxor… har bara ett par. Men jag är inte precis sugen… jag kanske orkar tvätta dem tillräckligt ofta…

Nu ska jag leta rätt på något nytt att läsa!

1 kommentar

Mobilblogga var det, ja

Nu gör jag det. Ska väl inte vara så svårt?

Ännu en helg i sängen snart till ända. Snart ny vecka med jobb igen. En hel femdagarsvecka nu, fast bara en innan nästa kortvecka.

Nu läsa…

Lämna en kommentar