Hoppa till innehåll

Månad: augusti 2012

Eremitkräftorna

Det var ett bra tag sedan jag läste Berlinerpopplarna och jag har väl alltid tänkt att jag ska fortsätta läsa trilogin någon gång. “Någon gång” visade sig bli under semestern 2012, när vi var på Öland. I början av veckan såg vi till att besöka Bok-Olle i Byxelkrok för att fylla på semesterläsningen och för min del föll valet på Eremitkräftorna och uppföljaren Vila på gröna ängar.

Eremitkräftorna tar vid där Berlinerpopplarna slutar. Stort fokus ligger nu på Torunn, som känner ett starkt ansvar för sin smått excentriske far, grisbonden Tor. Efter all dramatik i första boken är det förstås inte så konstigt. Men vad ska hon göra? Vill hon verkligen överge sitt liv, flytta till Neshov och bli grisbonde..?

Vi fortsätter även att följa var och en i brödraskaran. Begravningsentreprenören Margido har det bra men lite ensamt och vacklar i sin kristna tro. Erlend, som lever med pojkvännen Krumme i Köpenhamn, fortsätter med sitt festande och sina kreativa skyltfönsterdekorationsuppdrag och tycker att livet är toppen precis som det är. Så ställs allting på ända när det plötsligt kommer fram att Krumme vill ha barn.

Precis som första boken är detta väldigt mysig läsning. Den känns egentligen inte riktigt som en egen bok, utan berättelsen från första boken tuffar på och det är fortsatt trevligt att läsa om karaktärerna. Alltihop skulle kunna ha varit en lång bok i stället, men jodå, det funkar. Jag gillar den.

Direkt efter läste jag Vila på gröna ängar.

BokinfoTitel: Eremitkräftorna
Författare: Ragde, Anne B.
ISBN: 978-91-7001-607-3
Lämna en kommentar

BMM v. 25+1

Har just varit hos barnmorskan, eller rättare sagt en annan barnmorska eftersom min ordinarie har semester.

Blodtrycket var “lågt och bra”.

Vikten var bra, 64 kg enligt min vägning hemma i morse. Har precis fått tillbaka kilona jag tappade i magsjukan.

Vi lyssnade på Lillebror med doptone och han svarade med att sparka på den. :) Hjärtfrekvens 140-144. Så han har väl bytt kön sedan sist, om man ska tro på alla märkliga könsbestämmarmetoder… vilket man såklart inte ska.

Mätte livmodern med måttband för första gången och fick en prick rakt på kurvan där den skulle vara.

Allt väl, med andra ord.

Känns bra nu. Jag mår bra, äter bra och mina krämpor har kraftigt reducerats av att jag har haft semester! Riktigt skönt, tänk att det kunde göra sådan skillnad. Jag känner visserligen redan att de så smått börjar öka igen, men än så länge är det under kontroll.

Lämna en kommentar

Tillbaka i verkligheten

Då var det igång igen.

Lyckligtvis känner jag mig faktiskt generellt fräschare nu efter ledigheten och därför var det jag som lämnade Ava på förskolan i morse, för första gången på mycket länge. Vi gick hela långa, tråkiga vägen båda två, vi har ju tränat ganska mycket på att gå i sommar. På förskolan kändes det fortfarande som sommarstiltje och Ava skulle få vara med på en avdelning med större barn idag. Men hon verkade helt nöjd med att komma dit, fast ingen av hennes avdelningskompisar eller fröknar var där (men annan personal hon kände igen i alla fall).

Och jag är alltså på jobbet igen. Här är det också lite stiltje eftersom inget på interna nätet fungerar och jag har dessutom strul med min SQL Server, så jag kan inte köra applikationen heller… Men jag bråkar vidare med den, ska se om jag kan installera en annan.

Jonas ska alltså jobba fullt ett tag nu och dela lämning/hämtning på förskolan. Jag har ju faktiskt inte känt mig alltför begränsad av mina krämpor under semestern, så länge vi tagit det lugnt och jag fått vila lite extra, men vi får se hur det blir framöver…

Lämna en kommentar

God middag

Savojkålswok

Firat långledighetens sista kväll med en god middag. Mumsig savojkålswok (recept från Veganvrak, som uppenbarligen har en annan syn på matlagning än vi, eftersom detta kallas en “snabblunch” trots att det är massor av grejer att strimla och riva och blanda och steka…) och så flaskan med äppelmust som jag fick av svärföräldrarna när jag fyllde år. Festdricka som funkar även för gravida och treåringar. :)

Vid fototillfället hade jag inte öst över sojalingonsåsen ännu (se receptlänken), men det gjorde jag med besked när jag smakat.

Savojkålswok

Lämna en kommentar

När det kliar i gröna fingrar

Medan jag låg sjuk startade Jonas och Ava våra odlingar som vi handlade prylar till i förra veckan. Vi är ju väldigt sent ute för att balkongodla, men vi provar i alla fall med lite sallad och kryddor. Och samma växter kör vi även inomhus i ett litet växthus vi hittade på mina föräldrars vind. Inga höga förväntningar, vill mest se om det blir något.

Sallad och kryddor på balkongen

Jag vet inte vad som är vad här, men tre av fyra i salladslådan kikar upp! Sallad är i det här fallet mangold, ruccola, plocksallat och även grönkål. Kryddorna är basilika, koriander, gräslök och persilja.

Lilla växthuset med kryddor

Det har hänt lite mer inomhus, fast inte full pott här heller.

Drömmer om att odla “tyngre” grejer som bönor, potatis, morötter… Kanske nästa år?

1 kommentar

Promenad med fika

Idag, den sista semesterdagen (om vi nu räknar söndagar som semester), har vi varit ute på promenad på Solnasidan. Först blev det en sväng till Västra skogens koloniområde (ett av dem i alla fall), som såg väldigt risigt ut. Vi är lite generellt odlingsnyfikna, nämligen. Har i alla fall börjat odla lite smått, så här väldigt sent på säsongen, på balkongen och inne. Sen gick vi till Augustendals 4H-gård, där visserligen själva 4H-gården var sommarstängd men det vi ville var framför allt att leka på lekplatsen och att sitta och fika. På vägen hann jag även ta tre turf-zoner.

Fika
Fika. Tyvärr i sällskap av en mycket efterhängsen geting.

Jag
Jag fikar.

Mage, v. 24+6
Mage v. 24+6 – jodå, lite finns kvar efter magsjukan. :)

Ava på lekplatsen
Leka.

Ava på lekplatsen

Lämna en kommentar

Kungsholmen runt

Det enda vi faktiskt lovat Ava att vi skulle göra under Stockholmsdelen av semestern var att åka båt. Så åtminstone det såg vi till att göra idag, så fort jag kände mig ganska säker på att jag inte skulle spy upp frukosten… Det blev båtturen Kungsholmen runt och det var hela fyra passagerare ombord, alltså en utöver oss… Det visade sig vara en lite speciell dag, då åkturen faktiskt var i fara, eftersom delar av sträckan intagits av en mycket stor skara festande personer ombord på gummibåtar. Vi fick veta innan vi åkte att vi kanske inte skulle kunna genomföra hela åkturen, men vi chansade och det gick bra.

Gummibåtar...
Gummibåtspartaj

Karlbergs slott
Karlbergs slott

Hemma
Hemma

Roligt att se våra hemtrakter från båt.

StikkiNikki
Hallonsorbet på StikkiNikki

När vi kom i land gick vi till StikkiNikki-kiosken på Tegelbacken, där Jonas och Ava köpte glass. Jag avstod, för jag tänkte vara snäll mot magen… Planen var först att åka hem och laga riktigt snäll mat, men hur det nu var så blev det en helomvändning och vi åt i stället buffé på Hermitage i Gamla stan.

Hermitage
Hermitage

Bra ställe med god mat, idag blev soppan min favorit. Riktigt, riktigt smaskig var den!

Och jag har alltså kunnat äta idag och varken spytt eller diarréat! Lite spak har jag förstås varit, men det känns väldigt bra att vi kunde göra något idag.

Lämna en kommentar

Det blir inte alltid som man tänkt sig

Åh, vad vi hade sett fram emot våra 1½ veckors familjesemester på hemmaplan… Men de liksom försvann. Först var Jonas sjuk och vi lyckades visserligen göra en del duktiggrejer ändå, men inget särskilt kul. Sen var det min tur, men däremellan hann vi lyckligtvis få besök som planerat. Sen har jag legat däckad i någon sorts magsjuke- och förkylningskombo i fyra dagar. Inte roligt. Fick inte behålla någon mat, kräktes och hade diarré, tappade 4 kg. Usch.

Men idag är jag på benen!

1 kommentar