Hoppa till innehåll

Helenas dagar Inlägg

The Sweet Hereafter

I ett litet samhälle i Canada händer det som inte får hända: en skolbuss är med i en fruktansvärd olycka och de flesta av barnen dör. Innan man vet ordet av kommer en advokat till byn och säger sig vilja hjälpa föräldrarna att kanalisera sin ilska, hitta den skyldige och förhindra att en liknande tragedi händer igen.

Stämningen är olycksbådande eftersom man redan från början vet att olyckan skett men inte hur. Först får vi ta del av vad som hände föräldrarna dagarna innan tragedin och följa advokatens strävan att få med sig föräldrarna.

Det ryms oerhört mycket i den här filmen och den är svår att göra rättvisa i ett fåtal meningar. Barn förloras på olika sätt och av olika anledningar. En incesthistoria spelar en viktig roll, trots att den knappt ens bubblar upp på ytan. Det blir trots advokatinblandingen aldrig ett rättssalsdrama det blir heller aldrig svulstigt trots de dramatiska händelserna. Det är i stället lågmält, vackert och vemodigt med fin symbolik då berättelsen sammanvävs med sagan om Råttfångaren i Hameln. Jag kände mig obehaglig till mods en lång stund efter att jag sett filmen. Bra!

FilminfoIMDB: The Sweet Hereafter
Regissör: Atom Egoyan
År: 1997
Omdöme (1-5): 4
Lämna en kommentar

Some Like It Hot

Some Like It Hot ligger bra till på IMDb Top 250 och regissören Billy Wilder har gjort bra filmer som Sunset Blvd. och Double Indemnity. Alltså hade jag kanske lite för höga förhoppningar om att gilla den här filmen. Det är ju trots allt en ganska hetsig komedi, vilket inte är min favoritgenre.

Efter trubbel med maffian ser två manliga musiker ingen annan utväg än att klä ut sig till kvinnor och följa med en damorkester på konsertresa. Där får de bekymmer eftersom de hemskt gärna vill ragga på orkesterns stjärna, spelad av Marilyn Monroe.

Grabbarna i kvinnokläder räddar Sugar från trubbel.

Filmen är ganska kul och har sina poänger trots att den är flamsig, men jag stör mig ganska mycket på de dåliga männen och Monroes blåsta blondin med det hemska namnet Sugar Cane. Jag fastnar inte särskilt för filmen, men tycker det är kul att ha sett den i alla fall.

FilminfoIMDB: Some Like It Hot
Regissör: Billy Wilder
År: 1959
Omdöme (1-5): 3
Lämna en kommentar

Arsenic and Old Lace

En riktig komediklassiker som finns med på IMDb Top 250. Cary Grant spelar Mortimer Brewster som är brorson till två förtjusande charmerande damer. Hans värld vänds uppochned när han inser att de inte är så oskyldiga som de ser ut – av “barmhärtighet” förgiftar de ensamma gamla män och begraver dem i sin källare.

Den här filmen passar den som gillar hetsiga komedier, men eftersom dessa inte hör till min favoritgenre överöser jag den inte gärna med lovord. Jag blir rejält trött på Cary Grant, som har en klassiskt fånhysterisk roll. Den stora behållningen tycker jag är att se tanternas inställning till sina mord – långt ifrån vad man väntar sig av söta gummor. Kul att se Peter Lorre i en roll också, han har dykt upp i flera filmer på sistone.


Brewster och damerna
FilminfoIMDB: Arsenic and Old Lace
Regissör: Frank Capra
År: 1944
Omdöme (1-5): 3
Lämna en kommentar

last.fm och Joanna Newsom

Jag gillar verkligen last.fm som musikinspirationskälla. Tänk att jag redan varit medlem i två år! Det har hänt mycket där på den tiden – först hette tjänsten audioscrobbler och var ganska instabil. Man fick räkna med att datat raderades ibland eller inte registrerades på några dagar då och då. Rekommendationsradion var inte mycket att hänga i julgranen när den kom, men härom dagen började jag lyssna och upptäckte att den var riktigt bra. Jag blev nyfiken efter att ha läst att Ika lyssnar på den och resultatet blev att jag tror jag är på väg in i en musikupptäckarfas igen! Jag har legat lite lågt på den fronten ett tag, men nu spelade radion flera intressanta artister för mig. Den som fastnat mest för både mig och Jonas och som vi nu lyssnat en hel del på är mysigt märkliga Joanna Newsom. Hon spelar harpa och sjunger sällsamma texter med en säregen röst som låter lite som en ansträngd sexåring. (^-^) Väldigt egen, väldigt märklig, men samtidigt väldigt mysig. Lite smakprov finns på hennes myspace-sida.

Annat last.fm tycker jag ska lyssna på och som inte verkar helt ointressant är t.ex. Anna Ternheim, Four Tet, Britta Persson och Iron & Wine.

1 kommentar

Snygga småttingbilder + flashtrött

Måste tipsa om minimiam.com som, om man står ut med att navigera på den besvärliga sidan, är väl värd ett besök. Där finns en massa roliga bilder av pysslingar i lustiga situationer involverande vardagsföremål som blivit någonting helt annat… ja, se själv så förstår du vad jag menar! Fantasifullt och snyggt!

På grund av den besvärliga navigationen är det förstås nästan lättast att ta en titt på de highlights som har valts ut av någon på livejournal

Vad gäller minimiams navigation: visst, det är snyggt att ha små knappar för att trycka fram nästa bild och att bilderna sedan dyker upp en i taget med läckra fade-in-effekter. Men det tar tid! Det blir ett satans klickande och jag orkar inte… varför gör man så? Fram för snabba, lättnavigerade, överskådliga sidor!

Givetvis har de ett tröttsamt flashintro också. Jag är så fruktansvärt trött på flash! Kan någon peka på en användarvänlig flash-sida så blir jag nästan imponerad. Oftast är de jättesnygga, men otroligt tidskrävande och helt slumpmässiga i navigationen (typ tryck på flugan eller den fjärde studsande bollen från höger för att komma till sidan x). Det är inte värt det! Dessutom kan man oftast inte kopiera text och sånt, eller direktlänka till något visst innehåll. Jag hoppas att världen inser snart att flash bör användas med måtta.

3 kommentarer

Sista sommarjobbsdagen

Sista dagen på Lorensbergs! Även om det varit ett väldigt bra sommarjobb med få långtråkiga stunder kändes det bra att lägga det bakom sig och gå framåt. Nu är min officiella sysselsättning i stället tentaplugg i knappt två veckor (tenta 27/8).

2 kommentarer

Förresten x 2

…så är det tydligen väldigt viktigt med rätt färg på rätt paket. Hört i butik:
– Är det till en pojke eller en flicka?
– Det vet vi inte än.
– Ojdå, nähä… men okej, jag kan sätta både rosa och blått snöre så kan du ta bort det ena sen!

Det ska börjas i tid.

…så gick jag förbi Lasse Berghagen på stan igår.

1 kommentar

Sommaren tar slut

Idag är min allra sista dag på Lorensbergs. Just nu har jag min allra sista lunchrast och sitter och äter mitt allra sista efter-maten-äpple. Snart kommer jag officiellt att tentaplugga i stället för att sommarjobba. Och sen kommer tentor, och sen kommer Chalmersstart. Sommaren är slut…

Igår kom Karin och hämtade hem Äpple och Blixten (marsvinen!). På kvällen kom jag på mig själv med att anta att droppljud från badrummet i själva verket var djuren. Imorse blev jag nästan chockad av att se hur tomt gästrummet är och det kändes konstigt att inte behöva bekymra sig om att hinna skölja morötter och mata marsvin. Jag har nog vant mig en del… de är söta! Men det ska bli skönt att slippa få spån över hela lägenheten i fortsättningen.

I lördags hade vi “grillkväll” med Jonas L, Julia och Martin. Planen var att gå till den fina utsiktsplatsen vid Bergsjön, grilla och dricka vin. Vädret verkade dock inte gilla vår plan, så det blev “stekkväll” i stället, men det fungerade väl bra det också. Vi har ganska bra utsikt från vårt vardagsrumsfönster. :) Vi spelade Alfapet också och jag vann, weee!

Mitt äpple är grynigt och tråkigt. Nu ska jag fortsätta jobba. Fyra timmar kvar!

Lämna en kommentar

Bokutmaning

Jag har blivit bokutmanad av Bokmoster!

1) En bok som förändrade ditt liv ?
Kanske Fem-böckerna av Enid Blyton, eftersom jag tror det var de som verkligen fick mig intresserad av att läsa.

2) En bok du läst mer än en gång?
What’s Eating Gilbert Grape av Peter Hedges. Det var på den tiden då jag fortfarande blev riktigt uppslukad av saker… *nostalgisk suck* Jag hade precis sett filmen och älskat den – så mycket att jag såg den en andra gång på bio, utan sällskap. Sen köpte jag boken på svenska, men störde mig på översättningen så mycket att jag köpte den på originalspråk också.

3) En bok du skulle vilja ha med på en öde ö?
Hela The Sandman av Neil Gaiman. Jag vill verkligen läsa dem!

4) En bok som fick dig att skratta?
The Hitchhiker’s Guide To The Galaxy av Douglas Adams. Den är svårslagen!

5) En bok som fick dig att gråta?
The Dead Zone av Stephen King.

6) En bok du önskar hade skrivits?
Fler böcker som Lars Einar Engströms En sexists bekännelser. För att uppnå jämställdhet måste de som förtrycker kvinnor inse det själva och gärna erkänna att de haft fel.

7) En bok som inte borde skrivits?
Alla vidriga dejtingböcker som ger tips om hur man lurar till sig sex.

8) En bok du just nu läser?
Brand new friend av Mike Gayle.

9) En bok du tänkt läsa?
Självkänsla nu! av Mia Törnblom. För det vill jag ha. :)

10) Skicka vidare till fem andra bloggare:
Humm, humm. Sara, Miriam, Karin, Lisa och Anna provar jag med.

5 kommentarer