Hoppa till innehåll

Helenas dagar Inlägg

Firad på mors dag

ChokladbollstårtaNär jag kom hem från Malmö vid femtiden i söndags satt det en ballong på dörren… och när jag klev in hoppade barnen fram och sa ÖVERRASKNING. Det vankades flera paket: jag fick teckningar och kort, ett set för att göra tårt/cupcakedekorationer + sockermassa, en kikare av ett papprör, ett armband av loomband och två dvd-filmer. Inte illa!

Sen åt vi pizza och efter det vankades det chokladbollstårta (jättechokladboll) och maräng i hjärtformar.

Jag kände mig verkligen firad!

Lämna en kommentar

Vegoloppet och Malmöweekend med Ann

 

I fredags jobbade jag “tågifrån” på väg till Malmö för en efterlängtad weekend. Min förkylning hade ordnat upp sig precis tillräckligt för att jag skulle våga genomföra den som planerat… dvs springa Vegoloppet! Men förutom det gick helgen också ut på att hänga med Ann och äta en massa god veganmat, förstås.

På fredagen tog vi först en fika och sedan lite senare middag. Det blev middag på Kao’s, där jag ätit väldigt gott ett par gånger tidigare. Vi satt i uteavdelningen under tak, men tyvärr kändes det inte särskilt iordninggjort (möbler och grejer huller om buller och min stol var kletig…), vilket kanske inte gav den där alldeles optimalt fantastiska upplevelsen, men maten var god såklart.

På lördagsmorgonen fick vi hänga på låset till hotellfrukosten för att hinna med vårt tåg till Lund, där vi sedan bytte till buss mot Knivsåsen. Bussen var full av löpare, så vi hamnade i ett lämmeltåg på väg mot startområdet. Skönt att slippa ta fram kartan. Vi hämtade nummerlappar, lämnade väska, var med på uppvärmning och nyttjade bajamajor så nära inpå starttiden som det bara gick… Första starten var för dem som skulle springa 12+km, 11.00. Vi skulle springa 6+km och startade 11.10. Det visade sig ganska snart att de menade allvar med att kalla det ett terränglopp. Ujujuj, vi sprang över stenar och rötter, på smala stigar genom snår, över gropiga ängar, över stegar över stängsel och inte minst uppför hiskeligt branta backar. Eller sprang och sprang, de brantaste backarna var tillräckligt knepiga att gå i, faktiskt. Det var tufft, men kul och så vacker miljö. Särskilt stenbrottet, som blivit en sjö.

6+km visade sig vara närmare 7 km… Min Runkeeper visade i alla fall 6,95 km och Anns något liknande. Tiden jag mätte var 59:54, men den officiella tiden blev 01:00:41. Fattar inte hur det kunde diffa riktigt så mycket, faktiskt… Nåväl. Jag kom på plats 76 av 105 i 6+km-klassen. Den som vann sprang på 38:54. Kan inte riktigt jämföra min tid med något, eftersom jag brukar springa väldigt snälla sträckor annars…

Efter loppet köpte vi vegankorv och fika innan vi åkte tillbaka till Malmö. När vi fräschat upp oss begav vi oss till Vegegården för asiatisk middagsbuffé och gick sedan och såg Djungelboken på bio. Vi gillade den! Vi tog en liten omväg tillbaka till hotellet, genom Kungsparken och Slottsträdgården, skönt att promenera bort lite buffé- och popcornmättnad…

På söndagen kunde vi njuta av en lite lugnare hotellfrukost och även slappa på rummet en liten stund innan det var dags att åka våra respektive tåg hem.

En bra helg! Jag gör gärna flera löpar- och matresor.

Lämna en kommentar

Yasuragi

Förra helgen var en galen kalashelg för Ava… Barnkalas fredag, lördag, söndag! Det var även helgen då mormor och morfar kom och var med barnen lördag-söndag, så att jag och Jonas kunde åka till Yasuragi! Mycket efterlängtat! Jag har varit där eftermiddag/kväll med jobbet, men det var såklart ännu mysigare att åka dit med Jonas och med en övernattning dessutom.

Vi fick checka in 16.00, men åkte ut lite i förväg och tog en promenad i omgivningarna och njöt av fågelkvitter, skog och havsutsikt. När vi fick tillgång till rummet svidade vi om till våra stiliga yukatas och knatade ner till spaavdelningen, där vi kunde softa till nästa programpunkt som var meditation 19.30.

Efter meditationen var det dags för middag, som visade sig vara buffé. Det fanns en del gott vi kunde äta på den, men vi fick också in ett eget fat med vegansk sushi, friterad tofu och polenta.

För oss småbarnsföräldrar var det väldigt skönt att sova en ostörd natt… och sen åt vi god frukost. Den hade några komponenter som lyfte den: grönsaksröra till mackorna, smoothie på frukt och kokosmjölk, chiapudding och torkade blåbär och tranbär till müslin.

Innan vi åkte hem till barnen och sedan vidare till helgens sista kalas åt vi även lite lunchsnacks i rawbaren.

Det var en väldigt skön och avkopplande helg! Jag var tyvärr ganska förkyld, men inte så mycket att det förstörde vistelsen.

Väldigt lyxigt med vuxenresa med Jonas!

Lämna en kommentar

Försmak på sommaren

Vilken helg vi har haft! Långhelg torsdag-fredag pga Kristi himmelsfärd (vi jobbade in fredagen i förväg). Det är sommar nu! Jag förstår inte riktigt hur det gick till, snöade det inte nyss?

I torsdags hade vi besök av Avas kompis Aina och gjorde en liten utflykt till Rålis och lekplatsen där.

I fredags träffade vi äntligen Timo och jag längtar till nästa gång.

I lördags sprang jag en mil och gick sen ut med barnen på vitsippsspaning i Karlbergsparken.

Vitsippspromenad

Vitsippsspaning i Karlbergsparken

Idag, söndag, har vi spelat minigolf på Golfbaren i Kristineberg. Jag är väldigt glad över att det funkade så bra med barnen, alla älskade det och det var inga problem att vänta på sin tur och sådär. Men för säkerhets skull slutade vi när vi var på topp och nöjde oss med 9 hål (+ lite extra utan att räkna poäng) i stället för 18. Efter det köpte vi glass och gick bort till Kaninparken, som den tydligen kallas av förskolan. Den stora (till ytan, men tja, det är väldigt mycket… yta) parken i Fredhäll.

Sander orkade gå hela vägen dit, men blev buren större delen av vägen hem… men då hade han skrapat knäna mot gruset i parken också, så han var lite ledsen och svidig (inga djupa sår, men han gick lite stelt ändå ett tag).

Golfbaren och Kaninparken

Golfbaren och Kaninparken

Det får bli mer minigolf i sommar!

Lämna en kommentar

Jag har sprungit min första mil

Detta känns ju rätt gött:

20160508_101032

Jag har ju tagit det försiktigt och ansträngt mig för att inte pusha på för mycket, för tidigt. Men… i lördags bara gjorde jag det. Och det gick ju hur bra som helst. En smula obehag i knäna i början när det var backigt och sockerdrickskänslan i framför allt högerfoten kom och störde efter knappt halva sträckan, men annars var det inga problem.

Det längsta jag hade sprungit innan var 7,8 km. Men det var ett segt pass… Det längsta jag hade sprungit med bra känsla är 7,2 km.

Tiden blev 1:08:42. Jag är helt okej med det, jag försökte ju bara klara distansen över huvud taget. I den backiga början låg jag lite över 7 min/km, så det jag siktade på efter det var att kunna springa igen så jag slutade med snittid under 7 min/km. 6.50 min/km blev det, så det gick ju!

Jag sprang alltså Kungsholmen runt och började med den tuffa biten, dvs sprang mot Kristineberg och Fredhäll först. Kändes bra att ha det lätta, platta, välkända på slutet. Jag snålade lite på sträckan i början och gjorde inte de extrasvängar man behöver göra för att komma upp i 10 km innan man är tillbaka, för jag var inte helt säker på att jag skulle klara det och det kändes bättre att springa lite mer på slutet om jag kände mig fräsch. Och det gjorde jag ju. När jag var tillbaka hemma hade jag sprungit knappt 9 km, så jag bara körde på lite till… och tillbaka.

Det var väldigt varmt!

Jag fick lite gratispepp av att loppet Kungsholmen runt gick samtidigt som jag var ute. Längs Kungsholms strand delade vi sträcka en bit. Jag kom till en vätsekontroll en stund efter klungan, misstänker jag. Det var några lite långsammare löpare och folk som gick, plus en massa slängda muggar… sen vek loppets bana ut på den avstängda vägen, men då höll jag mig på gångbanan intill som jag brukar. Här och var hejade ju folk, så därav gratispepp. :) En snubbe skrek efter mig att jag hade tappat nummerlappen…

Det känns bra att jag bevisligen klarar att springa 1 mil och att jag klarade det trots backig början. Jag var lite rädd för att känna av passet mer än man önskar efteråt, men hittills har jag bara varit lite öm i vänstra vristen… och stel i axlarna, vet inte om det har med löpningen eller något annat att göra. Får se om det kommer mer… Jag känner mig hur som helst mer redo för mina bokade lopp nu. Vårruset 5 km borde inte vara något problem. Vegoloppet 6+ km kände jag ju lite oro för pga att det eventuellt kanske är backigt (terränglopp), men det ska nog inte heller vara något problem. Blodomloppet 5 km… jag borde kanske ha anmält mig till 10 km?! Tjejmilen i september är det ju evigheter till, jag kanske rentav ska sätta målet att klara det på 60 minuter? :) Allt detta förutsätter ju förstås att jag inte skadar mig eller är sjuk en massa… håller tummarna för att kunna hålla igång.

Att springa 1 mil var ju mitt stora mål för 2016. Jag har inga planer på att öka distansen ytterligare i år, så nu är det snabbhet jag får jobba med. Jag har som mål att klara 5 km på 30 minuter och jag har kommit väldigt nära, nämligen 30:12… så det borde väl inte ligga så rackarns långt bort (har dock inte sprungit så bra sedan dess…). Och nu får väl mitt nya mål bli milen på 60. Men jag sätter inget jätteofficiellt slutdatum på det (så nej, inte Tjejmilen på fullt allvar, inte än i alla fall)…

Lämna en kommentar

Böcker och film 2015

Nej, jag har inte slutat årssammanfatta böcker och film… det bara dröjde lite längre den här gången. Men musik, jo, det får man nog dessvärre säga att jag slutat summera. Det är en för liten del av livet just nu.

Film 2015

Om jag lyckats räkna rätt såg jag 31 filmer 2015:

  • Stockholm Östra
  • Home
  • High School Musical 2
  • Pan
  • Source Code
  • Min lilla syster
  • Svinalängorna
  • The Kings of Summer
  • Inside Out
  • Dark Places
  • Awakenings
  • The Spectacular Now
  • Minions
  • Big Hero 6
  • Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann
  • Un heureux événement
  • The Dark Matter of Love
  • Edge of Tomorrow
  • Limitless
  • How to Train Your Dragon 2
  • Divergent
  • Chaos Theory
  • Cirkeln
  • Her
  • Love, Wedding, Marriage
  • Valentine’s Day
  • Apartment 1303
  • Maleficent
  • All Good Things
  • Tingeling: Legend of the NeverBeast
  • The Hunger Games: Mockingjay – Part 1

31 totalt varav 24 vuxenfilmer och 7 barnfilmer. Jag kan mycket väl ha missat någon barnfilm. Jag räknar lite strängt också, bokför bara dem som jag verkligen sett ordentligt och inte typ nästan sett medan jag gjort annat.

Om jag ska välja en bästa blir det Her. Bästa barnfilmen är Home.

Statistikmässigt har antalet sjunkit igen. Men det beror mest på att vi sett mestadels serier. Nu har jag blivit mer sugen på film igen, så vi får väl se om 2016 blir en högre stapel sen.

Sedda filmer 2005-2015

Böcker 2015

Jag har bokfört 36 böcker, varav 9 vuxenböcker och 27 barn- och ungdomsböcker. 9 vuxenböcker är så himla sorgligt lite, men ändå 2 mer än förra året…

Vuxenböckerna är:

För att dela upp det ytterligare har vi alltså 6 skönlitterära och 3 non-fiction (saknar bra svensk term, fakta låter så… faktatungt…). 6 böcker av kvinnliga författare och 3 av manliga.

Jag gillade allihop. Men om jag måste välja kanske mest Min mormor hälsar och säger förlåt. Största överraskningen var nog att jag gillade Born to run så mycket. En bok om löpning, liksom. Men den var väldigt bra, tyckte jag.

Jag hade någon idé om att hinna blogga ikapp om dem. Det är ju faktiskt bara tre som fattas. Men vi får väl se hur det blir med den saken.

Att inte alls räkna med barnböckerna är kanske inte helt rättvist. Jag läser ju kapitelböcker med Ava numera (och Sander brukar vara med, men jag läser något enklare mer riktat till honom först). 2015 blev det (alltså kapitelböckerna):

  • Serien om Tam, 6 böcker
  • 8 böcker om LasseMajas detektivbyrå (sen gick hon över till att läsa dem själv)
  • Lillebror och Nalle
  • Cirkus Caramba – Eldslukarmysteriet

(Beträffande enklare böcker är det ju rätt få i statistiken, vilket beror på att vi läser böcker vi redan har hemma och jag räknar ju bara de jag läst första gången. Det är också dessa böcker som är lättast att glömma bort att bokföra, tycker jag.)

Sen läser jag ju ibland en del ungdomsböcker på egen hand också (för Barnboksprat och för att de är bra). Det blev två stycken 2015: Lite mer än en kram och Tredje tecknet. Två favoritförfattare, Mårten Melin och Ingelin Angerborn.

Men diagrammet gäller alltså vuxenböcker, det är sen gammalt:

Lästa böcker 2001-2015

Lämna en kommentar

Äntligen lillkusin Timo!

Idag träffade vi äntligen barnens nya kusin Timo, som har hunnit bli två månader gammal. Vi har haft besök på g tidigare, men ställt in pga sjukdomar. Timo visade sig vara en ljuvlig liten krabat, som vi ser fram emot att lära känna mer och följa när han växer och blir stor.

Vi har ju känt till att Timo skulle komma till världen ett bra tag, men detta är det första jag skriver om det eftersom föräldrarna såvitt jag sett inte skrivit något på Facebook eller dylikt. Kändes inte som att det var min sak att outa graviditeten eller födelsen på internet. :) Men vi har varit och är jätteglada, såklart.

Lämna en kommentar

Valborg med Mulle Meck och Musickidz

Valborg med Mulle Meck och Musickidz

När Ava var bäbis gick vi på valborgsfirandet vid Landvettersjön… men sen har det liksom inte blivit så mycket med valborg för oss. Brasorna brukar ju tändas vid läggdags och det har mest känns meckigt. Men i år!

Ava skulle uppträda med Musickidz på valborgsfirandet vid Jaktvillan i Järvastaden. Precis i närheten ligger Mulle Meck-parken, som jag har varit nyfiken på ett tag. Ava har varit där med förskoleklassen och gillade den mycket. Vi tog bilen till parken, parkerade där, lekte och åt korv, för att sedan traska vidare mot Jaktvillan och firandet.

Mulle Meck-parken var en hit, den är ju specialbyggd enligt temat och innehåller en hel del överraskningar, inte bara det gamla vanliga. Det var trevligt att fira valborg också, även om det var väldigt mycket folk som trängdes till ett godisregn just när kören skulle samlas. Men det gick bra till slut och det var många barn (ca 60) på plats. Det lät riktigt bra! Och en stund senare sa det FOOFF när brasan fattade eld, från noll till hundra, och folkskaran vidgade snabbt cirkeln runt den eftersom det blev jääättevarmt.

Lämna en kommentar

Stan med Ava

image

Idag har jag och Ava gått en sväng på stan och gjort en massa saker:

– Tittat på de blommande körsbärsträden i Kungsträdgården. Det gäller ju att passa på, jag läste att de blommar i tio dagar. Jag var där med Sander en liten sväng i onsdags också. När vi gick därifrån började det hagla…

– Besökt en bokhandel där Ava fick säga koden “läsa är kul” för att få en gratis bok (gäller 7-åringar).

– Köpt ny jacka (bilden längst ner till höger) och fingervantar på Villervalla. Gamla jackan var trasig och solkig, så det blev ett rejält lyft. Dessutom var det regnigt/hagel/snö om vartannat och Ava hade inget på huvudet eller händerna, vilket gjorde att ny jacka med luva + vantar passade fint.

– Provade lite skor, men hittade inga riktigt bra, så Ava får ha de gamla lite till.

– Köpte ny leopardmönstrad ryggsäck. Den gamlas dragkedja pajade härom dagen, så Ava har fått använda en av mina gamla i några dagar.

– Ava shoppade leksaker (pom-poms, två Star Wars-bollar, Winx-nyckelring + Ariel-figur + tuggummi från automater. Vi passade också på att köpa presenter till två kommande kalas.

– Pizza och glass på Feca. Har velat gå dit länge, nu blev det av! Det var mysigt och låg väldigt smidigt precis vid uppgången från Mariatorget (mot Torkel Knutssonsgatan).

Det blev en trevlig tur men med gaaalet väder…

Lämna en kommentar

Vegan-weekend i Warszawa

Nu kommer matinlägget! Här är den matfria reseberättelsen!

Warszawa är ett toppenställe att resa till som vegan. Spana in Warszawa på Happy Cow så ser du att det finns väääldigt många fler veganställen än man kan klämma in på en helg. Här är de vi ändå lyckades besöka under vår torsdag-söndag i Warszawa.

Vege Miasto

Mat på Vege Miastro

Vege Miasto är ett café med rejäl mat såväl som smaskiga bakverk. Efter att ha frågat fick vi en meny på engelska, men vi missade nog “dagens” som stod på en tavla. Fast vad gjorde det! Maten var jättegod. Min pasta med tofu, grönkål, svamp och frön här ovan.

Måste också visa Annas potatis, min jättegoda mangolassi och den enorma tiramisu vi delade på till efterrätt. Just tiramisun var faktiskt inte jättegod, men det kan förstås ha berott på att den smakade väldigt starkt kaffe och varken jag eller Anna är kaffedrickare… så vi kanske borde ha valt något annat. :)

Vege Miasto

Krowarzywa

Seitanex-burgare på Krowarzywa Vegan Burger

Krowarzywa har väldigt goda hemmagjorda veganburgare och “smufis”, som det så gulligt kallades (smoothies). Tyvärr var det en del grejer som var slut när vi kom. Jag valde först en Jaglanex (hirs, pumpafrön, solrosfrön, koriander), men den var slut. Bytte till en Seitanex av seitan. Beställde coleslaw, men den var också slut. Fast vi var glada ändå, för det var jäääättegott.

Lokal Vegan Bistro

Mat på Lokal Vegan Bistro

Det var nära att vi skippade Lokal Vegan Bistro, men jag är väldigt glad att vi ändå åt där. Deras mat är veganiserad traditionell polsk mat. Vi åt “kött och potatis”, typ. Väldigt bra panerad sojastek och himmelskt god potatis. Sen hade de fantastisk efterrätt också:

Efterrätt på Lokal Vegan Bistro

Och så här såg det ut:

Lokal Vegan Bistro

Youmiko Vegan Sushi

Youmiko Vegan Sushi

Vi fick tips om att boka bord på Youmiko Vegan Sushi, men vi chansade ändå och fick bord. Här väljer man vilken form man vill ha på sin sushi och sen komponerar kockarna någonting kul utifrån de spännande ingredienser de har hemma. Gott! De hade krispiga saker i, som rostad mandel och friterad… zucchini? Men inleder gör man förstås gärna med en matig och god vegansk misosoppa. Och till avslutning: efterrättssushi (tofukuddarna längst ner till höger). Bästa sushin någonsin? Det kändes i alla fall väldigt speciellt och kul för att vara sushi.

Tel-Aviv Café

Frukost på Tel-Aviv Café

Bilden visar den israeliska frukosten på Tel-Aviv Café. Vi delade på en bricka, men vi hade garanterat kunnat äta mer av alla de goda rörorna. Detta var minst sagt en lyxig och matig frukost. Vi köpte även färskpressad juice till.

Bistro Organitheka

Pannkaksfrukost på Bistro Organitheka

Frukost på Bistro Organitheka. Om de hade haft öppet på helger skulle vi säkert ha ätit där varje dag, men nu fick vi nöja oss med fredagen. Här är mina “pumpkin pancakes” + te. Det var ett väldigt litet ställe, men vi kunde i alla fall sitta där och äta och prata med de oerhört trevliga ägarna som gav oss en massa Warszawa-tips. Har meny på engelska.

Mango Vegan Street Food

Mango Vegan Street Food

Kul nisch med ett ställe som har mango i allt! Men vi fikade bara här. Det var gott. Länk: Mango Vegan Street Food på Happy Cow.

Vege Kiosk

Hämtmat från Vege Kiosk, veganiserade polska specialiteter

Vege Kiosk är verkligen bara en liten kiosk. Det fanns två stolar och ett bord utanför, så vi satt där, men det kändes inte som något ställe man egentligen gärna sitter och äter på. Men vi lockades i alla fall av polska specialiteter, som piroger (dumpling-aktiga), biffar och potatiskakor. Fast vi fick dem kalla och det kändes kanske mer som att vi hade velat handla här om vi hade planerat att värma dem hemma…

Vege Bistro

Mangotofukaka på Vege Bistro

Vege Bistro är ett litet ställe som bland annat har polska piroger (dumpling-aktiga) och fika. Vi fikade (mangotofutårta och banoffeetårta) här innan vi skulle flyga hem, samt köpte med oss piroger att äta på flygplatsen. Gott, men synd att man bara fick välja EN av alla smaker och att våra hade hunnit kallna, förstås.

Takeawaypiroger från Vege Bistro

Bonustips: Oak på Arlanda

Oumphsallad på Oak, Arlanda Terminal 5

Oak på Arlanda Terminal 5 imponerade med veganvänlig och matig sallad. Man valde en grund och sedan kunde man lägga till olika ingredienser. Jag valde en bas med matvete, tror jag det var. Sen oumph, oliver, pumpafrön och ingen dressing (kan ha funnits vegansk, men ingen för tillfället).

Vi var såååå mätta och nöjda efter vår helg i Warszawa! Rekommenderar varmt!

Lämna en kommentar