Hoppa till innehåll

År: 2005

Japanska verb

Pluggar glosorna från Genkis kapitel 3 inför morgondagen. Det är lite fånigt att vi inte kan katakana ännu, vi får helt enkelt hoppa över de orden.

Kapitel 3 är intressant för att man där börjar lära sig om de japanska verbformerna. Än så länge håller vi oss till “dictionary form”, “present affirmative” och “present negative”. Egentligen är presensformen snarare icke-förfluten form eftersom futurumform saknas.

Det finns tre grupper av verb, ru-verb, u-verb och oregelbundna verb, som böjs på lite olika sätt. De oregelbundna verben är egentligen bara två, göra/suru och komma/kuru, men de kan också ingå i kombinationer som studera/benkyoosuru.

Ru-verb slutar på ru, exempel äta/taberu och då bildas “present affirmative” genom att byta ut ru mot masu och “present negative” genom att byta till masen. Taberu-tabemasu-tabemasen = Äta-äter-äter inte.

U-verb slutar på u, men de kan sluta på ru också så man får se upp… Här byts u mot imasu och imasen, exempel höra: kiku-kikimasu-kikimasen.

I glosorna för kapitel 3 ingår:

U-verb
iku – to go
kaeru – to go back/return
kiku – to listen/hear
nomu – to drink
hanasu – to speak/talk
yomu – to read

Ru-verb
okiru – to get up
taberu – to eat
neru – to sleep/go to sleep
miru – to see/look at/watch

Oregelbundna verb
kuru – to come
suru – to do
benkyoosuru – to study

Exempelmening: Nichiyoobi ni Kyooto ni ikimasu
Betydelse: På söndag åker jag till Kyoto

Nichiyoobi är alltså söndag, alla veckodagar heter något med yoobi. ni är en partikel som bland annat kan signalera riktning och tidpunkt. Subjektet utlämnas ofta i japanskan när det framgår (vilket det anses göra om “subjektet” själv yttrar meningen).

Snart får jag nog lära mig fler verbformer

Lämna en kommentar

Charlie and the Chocolate Factory

Om man struntar i att ifrågasätta varför den här filmen överhuvudtaget görs (det finns ju redan en fin film från 1971…) så får man lov att tillstå att det är fantasifyllt, färgglatt och lustigt. Oompa-loompierna är allra bäst! Helt spännande blir det förstås inte när man redan vet vad filmen går ut på… och jag störde mig på de översatta namnen (får anta att de är från den svenska versionen av boken, vilket såklart är en förmildrande omständighet) i textningen och att en del effekter såg så datorgjorda ut.

Inte världens bästa film, men det är ju Burton och Depp..! :)

FilminfoIMDB: Charlie and the Chocolate Factory
Regissör: Tim Burton
År: 2005
Omdöme (1-5): 4
Lämna en kommentar

Bio + fira 2 med Andrum & AktÖr

Igår var vi på bio med Jonas L och Julia och såg Charlie and the Chocolate Factory. Söt film, kul att ha sett den och så var det ju dessutom sista tillfället vi kunde utnyttja ICAs rabattkuponger.

Idag har jag och Jonas firat att vi varit tillsammans i två år på måndag! Vi kommer givetvis steka pannkakor då också, men vi ville göra något mer och har därför varit på vegetarisk restaurang och teater! Mysigt! Måndag kommer nog, utöver pannkakorna, också innebära en spökvandring i Göteborg som vi såg lappar om på stan idag.

Andrum Vegetarisk Restaurang & Café på Östra Hamngatan 19 alldeles nära Brunnsparken är den andra vegetariska restaurang vi provat i Göteborg. Solrosen fick riktigt bra betyg och denna var inte heller pjåkig. Dels hade de en rad smörgåsar och någonting de kallade burgare, men som mer var som mackor (Jonas åt en sån), och så hade de buffé med “kall och varm mat”.

Det blev lite förvirrat först eftersom det var oklart vad som ingick i de olika erbjudandena. Dessutom specificerades inte “varm mat” mer än att det fanns potatisgratäng till. Hur som helst så tog jag något som kallades “en stor tallrik”, vilket innebar att man fick fylla tallriken en gång med den varma och kalla maten. Till det fick man även en bit bröd, men inte kaffe. Jonas däremot tog hamburgare med en liten salladstallrik och då ingick det kaffe. Priserna låg kring 60-70 kronor och det var 5 kronors helgtillägg. Den varma huvudrätten visade sig vara en röra med någon slags veggobitar i, tyvärr med lite sötsuraktig sås vilket inte är det bästa jag vet men det var helt okej i alla fall. I salladsbuffén fanns mycket gott.

Vet inte hur mycket de brukar variera maten, men jag antar att olika rätter serveras olika dagar så det kan säkert vara spännande.

Vi avslutade med fika, jag tog en god hallonpaj för 23 kronor och Jonas en mindre god chokladboll, som nästan bara var smör, för 15 kronor. Kaffet kostade också 15 kronor.

Lokalen var helt okej och rymlig. Det fanns en uteservering för varmare dagar, men Östra Hamngatan är förstås en ganska stor väg… Toaletten hade vitt, ordinärt kakel med vissa kakelplattor utbytta mot speglar, det var coolt.

Betyget blir bra, men om jag får välja föredrar jag nog Solrosen. De har riktigt god mat, bra salladsbuffé, mysigt läge i Haga och så serverar de starköl på tapp.

Sen begav vi oss mot Masthuggstorget och föreställningen S-men & the rainy day dreams of a hero. Föreställningen beskrivs som 50% dans, 50% teater, 100% manlighet. I praktiken innebar detta att den bestod av två enaktare på temat manlighet.

I S-men får man alltså dans levererad av två män, även om dansen nästan är för alternativ för att kännas som dans. Jag kommer snarare att tänka på det en av mina dramakurser på gymnasiet kallades: kroppen som uttrycksmedel (med den fina förkortningen KRUT). För här får vi allt möjligt: discoaktiga moves, hund- och gorillaimitationer, krälande över golvet, videobildspel, armbrytning, robotspasmer, inomhusregn och av- och påtagning av kavaj. Det kanske låter märkligt, men när man sitter där kan man ganska lätt dra paralleller till just manlighet, eller varför inte mänsklighet, och känna igen tävlingsbeteende, uppmärksamhetssökande, osäkerhet med mera. Intressant. Många i publiken reagerade ofta med skratt, men varken Jonas eller jag tyckte att det var roligt på det sättet. Kanske hade scenerna gett starkare, allvarligare effekt om de bemötts lite mer seriöst.

I The rainy day dreams of a hero är det bara en kille kvar på scenen, nämligen dansken Morten Steensgard. Som tur är pratar han engelska, danska är svårt. :) När vi kom in efter pausen satt han redan på scenen i en vit soffa och blängde på oss. Över hela scenen stod text skriven i långa slingor, text som vi snart insåg var monologen som levererades. Snyggt! När publiken stillats förkunnar han att det är hans födelsedag och att gästerna snart anländer. Sen levereras en rad känslofyllda scener, med ångest, ensamhet och sårbarhet. Skickligt och uttrycksfullt.

2 kommentarer

Riget II (miniserie)

Fortsättningen på serien, men dessvärre känns det inte som att den var tänkt att sluta här egentligen. Väldigt många lösa trådar lämnas i sista avsnittet.

Annars fortsätter det i samma stil och lika bra som tidigare. Folk är dåliga och dryga och roliga. Ibland är folk så dåliga att vi högljutt protesterade från filmsoffan och besvärat skruvade på oss.

Bra. Men får man inget slut, alltså?

FilminfoIMDB: Riget II (miniserie)
Regissör: Lars von Trier
År: 1997
Omdöme (1-5): 4
Lämna en kommentar

Katakana

Nu kan jag faktiskt hiragana hyfsat bra, så nu är det bara att börja lära sig katakana. Vi har i läxa till på måndag att lära oss de två första raderna och det har jag faktiskt lyckats med.

“De två första raderna” kanske kräver en förklaring, eftersom den alfabetiska ordningen inte är helt självklar, vilket Julia kommenterar i mitt hiragana-inlägg. De japanska stavelsealfabeten hiragana och katakana är uppdelade i rader enligt följande:

a i u e o
a i u e o
k ka ki ku ke ko
s sa shi su se so
t ta chi tsu te to
n na ni nu ne no
h ha hi fu he ho
m ma mi mu me mo
y ya yu yo
r ra ri ru re ro
w wa (w)o
n

Alltså, förutom en del oregelbundenheter så är de sorterade i kolumner efter vokal och rader efter konsonant. Ytterligare fler kombinationer kan fås genom att sätta två streck på k, s, t, och h-raderna, som då i stället blir g, z, d, och b. h-raden kan även prydas med en ring och bli p. Dessa modifikationer tycks inte påverka alfabetsordningen. Dessutom kan man kombinera i-raden (vertikalt nu alltså) med y-raden och få kombinationer som kya, sho, byu osv. Då skrivs y-tecknet lite mindre än vanligt.

Vokaler kan bli långa genom att man stoppar dit ytterligare ett vokaltecken, men hur det görs är inte helt självklart. Till exempel så förlängs e med i (ett vanligt nybörjarord att känna till är sensei för lärare, men egentligen är det alltså sensee…) och o med u.

Konsonanter kan bli dubbeltecknade genom att man stoppar in ett lite mindre tsu framför den (alltså tex matsute=matte). Märkligt. Kan bli svårt att se skillnad på vanliga och mindre tsu i handskrift.

Jag kan alltså hiragana nu och vad gäller katakana kan jag a i u e o ka ki ku ke ko och därmed även ga gi gu ge go. Alltid något.

Katakana sägs vara svårare att lära sig eftersom det mest är “raka streck huller om buller”. Hiragana är lite mjukare och rundare och kanske lättare att se skillnad på tecknen i. Båda ska på något vis vara förenklingar av kanjitecken och enligt obekräftad källa ska detta vara tydligare gällande katakana, vilket såklart kan vara en fördel.

1 kommentar

Mer om kategorierna

Nu är kategorifunktionen lite mer användbar, eftersom jag har stulit alldeles för mycket pluggtid till att kategorisera gamla inlägg och omarbeta kategorierna…

Det är inte alla inlägg som tillhör någon kategori och det är heller inte meningen. Mina vanliga “detta har hänt”-anteckningar får ingen egen kategori, utan betraktas som okategoriserade. Är det något extra viktigt hamnar det under kategorin “Viktiga händelser”.

Är ganska nöjd med funktionen, det är superlätt att lägga till och ta bort kategorier. Svårare är att byta namn på dem, jag borde skriva någon funktion som gör det åt mig… och en sökfunktion för att söka inlägg tillhörande fler kategorier. Men inte nu, nu måste jag verkligen sätta igång och plugga!

Lämna en kommentar

Kategorifunktion!

Nu har jag just slösat bort ett gäng timmar på att koda ytterligare en funktion till hemsidan, i stället för att plugga!

Tadaa, nu finns kategorier. Vad tycks? Än så länge är det förstås inte så många inlägg som är kategoriserade och kategorierna är heller inte helt bestämda, men jag får väl jobba på det.

Tanken är hur som helst att det ska bli lättare att hitta inlägg som handlar om särskilda saker och förhoppningen är att det leder till att äldre inlägg blir mer lästa…

Planen är att också fixa en funktion som gör att man kan söka på inlägg som är inlagda i flera kategorier, så att man till exempel kan kombinera kategorierna “Café/Restaurang” och “Göteborg” om man vill hitta caféer i Göteborg.

4 kommentarer

Kafé Vallgatan & Chilli

Idag skulle vi plugga så mycket, men hittills har det inte blivit mycket av det, även om jag bläddrat en del i mina nya böcker. Bokproblemet löste sig så att jag fick boken 100 kronor billigare. Något annat var svårt att fixa, eftersom den verkligen är slut överallt.

Huvudhändelsen idag blev ändå vår lilla tur ner på stan. Vi köpte först biobiljetter till Kalle & chokladfabriken, ska gå med Jonas L och Julia imorgon, uträttade ett bankärende och fastnade sedan på Kafé Vallgatan som är värt några rader här. Det är ett ganska flådigt och dyrt ställe som både serverar mat, alkohol och fika. Jonas drack en vanlig kaffe för 22 kr (påtår 7 kr), jag en islatte för 35 kr och så delade vi på en mycket god lime-cheesecake för 39 kr. Inte billigt, men väldigt gott. Jag brukar föredra caféer mer åt det mysiga hållet, men gillade ändå den här miljön. En trappa ledde upp till en halv andravåning och vi satt som på en balkong som överblickade disken, borden på nedervåningen och kristallkronorna (!) i taket. På toaletten hade man en hel spegelvägg framför sig, vilket kan vara intressant för den som alltid velat veta hur han/hon ser ut när han/hon uträttar sina naturbehov.

Givetvis kunde vi inte heller denna gång motstå en tur till SF-bokhandeln, där Jonas köpte ett äventyr till Fireborn som är ett av hans nya intresseobjekt.

Sen hittade vi inte mindre än tre saker som vi länge pratat om att köpa, i en affär som jag blev mycket positivt överraskad av. Många gånger har jag sett hemmaprylsaffären Chilli vid Brunnsparken och tänkt att den nog är liten, dyr och pretto. Nu klev vi in där för att vi letade efter en pepparkvarn och inte hittat någon som uppfyller våra önskemål någon annanstans och det visade sig att affären var mycket större och mycket billigare än jag trott. Således “fyndade” (nåväl, inte riktigt kanske…) vi djup stekpanna med lock, ballongvisp (skyll inte på mig, det är Jonas som tjatat om såna…) och äntligen en pepparkvarn som vi åtminstone tror ska kunna uppfylla våra krav. Storlekskravet klarade den i och med att den precis fick plats på kryddhyllan, inställningskravet klarade den troligtvis och förhoppningsvis är den allmänt bra också. Tung som tusan, i gjutjärn, så det blir nog den man griper tag i om det kommer inbrottstjuvar någon gång. :)

Lämna en kommentar

Ancient Egypt, Land of the Pharaohs

Idag fick jag äntligen mitt efterlängtade bokpaket från adlibris med tre kursböcker. Tyvärr är ärendet inte avslutat ännu, eftersom den största och finaste boken var skadad och jag givetvis vill ha den i fint skick när jag betalat 366 kronor för den. Givetvis är boken nu tillfälligt slut på adlibris, men jag har mailat dem och vi får väl se vad som händer…

Folk som öppnar bokkartonger borde vara lite försiktigare, så att de inte skär i böckerna också…

Hur som helst, dessa är böckerna:
Egypt – The World of the Pharaos, redaktörer Regine Schulz och Matthias Seidel. En riktigt dunderstor och maffig bok som är lite för stor för bokhyllan egentligen. Fin bok med många bilder, men jag tror inte att jag kommer att läsa varenda ord i den.

The Penguin Historical Atlas of Ancient Egypt, Bill Manley. En liten nätt bok, som kontrast till den ovanstående. Fast den ser också inbjudande ut med många fina bilder. Inte omöjligt att jag läser hela.

A History of Japan: From Stone Age to Superpower, Kenneth G. Henshall. Kursbok till realiadelen i japanskakursen, som vi ska börja läsa om några veckor. Inga bilder alls, boken ser lite torr ut, men vi får väl se…

Nu finns det inte längre några ursäkter för att skjuta upp arbetet med egyptologin! Kursen fungerar på så sätt att vi skriftligt ska besvara tre omgångar frågor och skicka in till examinatorerna. I varje omgång finns ett gäng individuella frågor plus ett par gruppuppgifter. Det är allt som ska göras, ingen tenta, inga diskussionsforum. Borde väl inte vara omöjligt?

Vi har delats in i grupper efter där vi bor och således har jag tre människor i Göteborgsområdet att försöka få kontakt med. Än har jag inte hört av dem, men första gruppdeadlinen är inte förrän 10 oktober, så jag kanske inte borde få panik riktigt än.

De individuella frågorna, som jag alltså ska svara på innan 26 september, hyfsat utförligt, är:

1. How and by whom was Egypt divided administratively during the Old Kingdom? What were the units or territories or districts called? What was their function?

2. Although Egypt was united into a single nation during most of its history from the end of the predynastic period, it still consisted of two major cultural (and geographic) areas. Where were these areas? Describe what happened when nationalism fell apart in the 1st and 2nd Intermediate periods.

3. Describe the Egyptian economy. What was the basis for it? Who owned the produce, goods, and wealth? Did private enterprise exist?

4. Bureaucracy, what did it do? Discuss its role. Who constituted the bureaucracy and in what class did they belong to in the various periods? What were their status and positions? Discuss in particular the role of the bureaucracy in the MK.

5. Describe the shifts in power and control in the Late Period.

6. The role of women.

Lämna en kommentar