Hoppa till innehåll

Månad: maj 2006

Egentligen bryr jag mig inte om melodifestivalen

…men efter att ha läst om Finlands seger hos Ika, samt hört lite lösryckta kommentarer, var jag ju bara tvungen att kolla upp Lordis vinnarlåt. Videon är faktiskt rolig… zombie-cheerleaders! :)

Ika skriver att en miljon finländare skäms, men inte hon. Hon skriver att hon skämts mer “om vi vunnit med en sångerska som klätt av sig till bikinutstyrsel på scen eller skrevat med benen i en klänning med slitsen två centimeter nedanför naveln.” Bra sagt och jag trodde faktiskt att såna utstyrslar på snygga kvinnor var mer eller mindre ett inträdeskrav till ESC. Säga vad man vill om Lordi, men snygga och sexiga på scenen är de inte…

1 kommentar

Japanskans verbändelser

Idag ska jag alltså lägga japanskan åt sidan i en vecka (vilket inte alls bådar gott) och satsa på matten (som faktiskt är viktigare trots allt). Som avslutning tänkte jag visa lite exempel från det japanska språket.

När jag läste exempel från finska, men framförallt från indianspråket kekchi, fascinerades jag mycket över sättet att haka på ändelser i stället för att använda t.ex. grundform och hjälpverb, som vi tenderar att göra i svenskan. Sen valde jag att läsa ett språk som fungerar på det sättet och är fortfarande fascinerad, men fascinationen glider mot uppgivenhet… det blir ju så konstigt! Det blir så svårt att uppfatta formen jämfört med att använda ett tydligt hjälpverb…

I princip har japanskan två typer av verb, ru-verb och u-verb. Därtill finns två oregelbundna, kuru (komma) och suru (göra). Som exempel för ru-verb tar jag taberu (äta) och u-verb iku (gå/åka). Med dessa ska vi t.ex. kunna bilda dessa nya “grundformer” som sen alltså ska böjas efter tempus och sammanhang:

Potential form (kunna göra)
taberu -> taberareru
iku -> ikeru
kuru -> korareru
suru -> dekiru

Passive form
taberu -> taberareru
iku -> ikareru
kuru -> korareru
suru -> sareru

Causative form (låta ngn göra)
taberu -> tabesaseru
iku -> ikaseru
kuru -> kosaseru
suru -> saseru

Causative-passive form (tvinga ngn göra)
taberu -> tabesaserareru
iku -> ikasareru
(utom u-verb som slutar på su:
hanasu (= tala) -> hanasaserareru)
suru -> saserareru
kuru -> kosaserareru

Det känns nästan fånigt…

En annan sak man måste kunna är honorific och extra-modest verbs. Det vill säga verbformer som 1) uttrycker vördnad för utföraren 2) uttrycker blygsamhet och används om talaren själv. Dessa former påminner inte ett dugg om grundformen. Om vi ser på våra exempelord…

Honorific Extra-modest
taberu meshiagaru itadaku
iku irassharu mairu
kuru irassharu mairu
suru nasaru itasu
(ja, iku/kuru är samma)

Spännande språk, va?

3 kommentarer

Smarta sökmotorer

När jag skrev min recension av porrboken försökte jag först undvika alltför snaskiga ord… men det blev ganska svårt. Sen gav jag upp och testade i stället att lägga in html-kommentarer i de värsta orden, för att kanske kanske eventuellt slippa att få upp dem i min statistik över sökmotorträffar. Det funkade inte, om nu någon skulle vilja testa eller så. Min statistik liknar nu en smärre sexnovell. Skärp er, människor!

Undrar om de blir besvikna när de kommer hit… :)

Får glädja mig över att “halsmandlar” fortfarande ligger på plats 1! (Pga min operation)

Lämna en kommentar

Knappast kamratgruppspicnic

Det blev konstigt idag. Vi skulle ju träffa en massa nya människor från andra kamratgrupper, men det dök inte upp några. Vi var fem stycken från vår egen grupp, men ingen annan dök upp. Studenthälsan lämnade inte ut några kontaktuppgifter, men gick med på att vidarebefordra vår inbjudan till dem. Nog kan man väl tycka att någon av dem borde ha dykt upp eller åtminstone hört av sig om de fått inbjudan? Vi har såklart ingen aning om ifall den kom fram eller inte. Nåväl, hur som helst, ingen kom och vi gick och fikade på Villekulla i stället för picnic eftersom det var olämpligt picnicväder.

Imorgon har jag bestämt mig för att börja plugga matte i stället för japanska, men jag är givetvis långt ifrån klar med japanskan. Har inte ens hunnit igenom boken. Kanjidelen har jag inte så mycket som kikat på och den är rejält maffig. Jag är helt säker på minst en omtenta, med andra ord. Usch vad besvärligt det är att försöka komma ikapp… men matten ÄR faktiskt viktigare att klara av, så är det bara.

Programmeringen är också viktig, men jag kommer garanterat inte hinna klart med browsern till första deadline 16/6. Räknar kallt med fler inlämningsperioder för eftersläntrare, så var det ju förra året i alla fall. Hoppas hinna fritidskoda tillräckligt till nästa period.

Lämna en kommentar

Sommarjobb på Lorensbergs!

Av ren instinkt vill jag surfa in på jobbannonssidorna, men det är en daglig rutin som jag nu kan lägga åt sidan. Jag har fått sommarjobb! Jag ska jobba med “programvaruutveckling och support” (citerat ur anställningsavtalet) på Lorensbergs Communication. Det är där Jonas L och Julia jobbar och det var de som tipsade mig att söka. Kontakter är alltid bäst!

Jag ska bara jobba ett pass till på m2, sen har jag lite tid för tentor och så börjar jag på Lorensbergs den 14 juni.

Det blev lite ketchupeffekt med sommarjobbserbjudandena. Jag fick nämligen (så gott som) ett till jobb! I onsdags var jag på intervju för Securitas ute på Volvo Torslanda. Det lät som att allt i princip var klart, jag skulle bara gå igenom Securitas test först. Det var förvisso ett ganska tufft jobb, jag trivs med tanken på att gå runt i Securitas-uniform, men givetvis vore jag ju dum om jag inte valde ett jobb som är relevant för min utbildning. Sen var det förstås lång restid och obekväma arbetstider också. OB-pengar är förstås välkomna, men att Lorensbergs ligger inne i stan och att tiderna är kontorstid är inte så dumt.

Utöver detta fick jag också brev från Liseberg som undrade om jag fortfarande ville vara reserv för säsongsjobb.

På måndag får jag ringa och tacka nej till Securitasjobbet. Lite trist, men jag tror jag väljer rätt.

2 kommentarer

Le mystère de la chambre jaune

Filmen är baserad på en roman som skrevs 1908 av Gaston Leroux. Leroux är mer känd som författare till Fantomen på Operan. Berättelsen är ett klassiskt deckarmysterium, men knappast något där man lätt gissar sig till upplösningen. Det har gjorts ett mordförsök på Mathilde som sov i det gula rummet med låst dörr och stängt fönster. Vem kan ha gjort det och hur kom mördaren in? Och vart tog han vägen?

Filmen känns väldigt typisk fransk, lite charmig med smålustiga karaktärer. Jag var egentligen alldeles för trött för att se film, men jag uppskattade den i alla fall ganska mycket. Skulle helst sätta betyg 3,5!

FilminfoIMDB: Le mystère de la chambre jaune
Regissör: Bruno Podalydès
År: 2003
Omdöme (1-5): 4
Lämna en kommentar

Gratis bok!

Om du vill ha* en gratis bok kan du skynda dig till vällinghyllan på Hemköp i Nordstan. Med lite tur finns den kvar… Jag har nämligen gått med i bookcrossing.com och precis försatt min första bok på fri fot, Koka makaroner av Johan Nilsson. Tyckte den passade bra bland vällingen. Undrar om nån hittat den än eller om den kommer att bli bortstädad och slängd i sopen. Kanske får jag aldrig veta, för det är ju inte säkert att någon bryr sig om att registrera sitt fynd ens om de hittar den. Men givetvis hoppas jag få följa boken land och rike runt, hemifrån min dator.

För övrigt har jag mer att skriva, men jag måste verkligen plugga nu. Men jag kan säga som så att jag fick erfara en ketchupeffekt med avseende på sommarjobbserbjudanden – inget, inget, inget, allt på en gång! :)

* åtminstone ett litet tag, för vitsen är ju att den ska resa vidare och förgylla fler människors liv. Bra idé det där med vandringsböcker! Kul också att åtminstone i teorin kunna följa dem (om folk samarbetar).

4 kommentarer

Proof

Gwyneth Paltrow spelar Catherine, som ägnat de senaste åren att ta hand om sin far (Anthony Hopkins). I sin ungdom var fadern en framstående matematiker, men på ålderns höst får han tomtar på loftet. Catherines syster Claire har definitivt inte ärvt sin fars mattesinne, men Catherine tycks ha en del av hans begåvning. Frågan är hur lik sin far hon egentligen är?

Ganska intressant upplägg, men efter filmen handlade våra diskussioner om andra vägar berättelsen kunde ha tagit. För riktigt bra blev det inte. Inte så att det var bortkastad tid att se den, men någonting fattades och alla personer i filmen var jobbiga…

FilminfoIMDB: Proof
Regissör: John Madden
År: 2005
Omdöme (1-5): 3
1 kommentar

Garderob-makeover

Inte kunde jag låta Miriam vara ensam om att fixa garderober! Eftersom jag faktiskt stört mig på skokaoset ett bra tag nu såg jag till att göra slag i saken. Tyvärr fanns bara en jättesmal hänghylla plus denna att välja mellan. Den här är för smal för att ställa två par skor bredvid varandra, men lite för bred för att ge ordentligt med jackutrymme. Nåväl, det är ändå klart bättre än innan.

Köpte även plastbackar till städskrubben för att bättre kunna utnyttja det fåniga utrymmet nertill. De passade fint, ska nog köpa en till.

2 kommentarer